Twitter   Facebook   Delicious   Yahoo  
Enllaçar | Imprimir

Catalunya i l'Alguer reforcen vincles econòmics

  • El Govern de la Generalitat presenta la 'Guia de vins de l'Alguer' en el marc de la commemoració del Cinquantenari del Retrobament 
  • Es tracta d’una anàlisi exhaustiva de 21 vins fet a partir d’un tast a cegues
FOTOGRAFIA: JOAN MAYORAL

La directora general d’Acció Departamental del Departament de la Vicepresidència Margarida Aritzeta, ha presentat aquest vespre al claustre del Convent de Sant Francesc de l’Alguer, la Guia de vins de l’Alguer, una anàlisi exhaustiva de 21 vins algueresos fet a partir d’un tast a cegues, amb una puntuació imparcial, propostes de maridatge i referències als cellers. La guia, que s’ha editat amb motiu de la commemoració del 50è aniversari del Retrobament entre Catalunya i l’Alguer, incorpora notes de tast visuals per facilitar-ne el seu ús. En la presentació de la guia han intervingut l’enòleg alguerès, Giussepe Izza, el filòleg i autor de la introducció del llibre, Andreu Bosch i els autors de la guia, Sílvia Naranjo i Jordi Alcover. També hi ha assistit el director de l’Espai Llull, Joan Elies Adell.
 
A l’Alguer s’hi cultiven encara actualment varietats de raïm que van desaparèixer de Catalunya d’ençà de la plaga de la fil·loxera de finals del segle XIX. Segons la directora general d’Acció Departamental del Departament de la Vicepresidència, Margarida Aritzeta, “si fa 50 anys els catalans que van arribar aquí es van retrobar a si mateixos, actualment els catalans s’han retrobat amb l’autenticitat de la seva vinya quan han visitat l’Alguer”.  Precisament la possibilitat real de recuperar aquestes varietats catalanes i incorporar-les de nou a les vinyes del nostre país ha impulsat la trobada entre representants del sector del vi de l’Alguer i Catalunya, programada per aquests dies i que finalment s’ha hagut de suspendre per la cancel·lació del vol que havia de portar els empresaris catalans a l’illa. Tot i això, com també ha apuntat Margarida Aritzeta, “la trobada es realitzarà en breu”.
 
La directora general d’Acció Departamental del Departament de la Vicepresidència ha recordat en la presentació d’avui que el Retrobament entre Catalunya i l’Alguer no és només un fet cultural. Prova d’això, ha dit, és la presentació d’aquesta Guia de vins de l’Alguer“Aquí descobrim uns ceps que a casa nostra no hi són, s’obre un món de possibilitats que emprenedors i investigadors que es dediquen a la vinya i al vi volen recórrer”. I és que, com ha explicat, “en un món cada vegada més homogeni, el que és autèntic, el que és únic, és el que acaba tenint més valor afegit”. Aquest és segons Margarida Aritzeta, “un dels desafiaments que ens planteja aquest nou Retrobament”.
  
La Guia de vins de l’Alguer  porta un codi QR a la contraportada. Amb aquest codi, a través d’una càmera, s’activa l’actualització d’un espai virtual on es poden afegir continguts. És el primer d’aquest tipus a l’estat espanyol incorporat en una publicació de caràcter enològic.
 
D’altra banda, al desembre 2009 una primera delegació d’emprenedors i representants de la Generalitat va visitar l’Alguer amb la finalitat d’assabentar-se de les tipicitats i característiques del territori i del teixit empresarial local. A la missió van participar representants d’associacions d’emprenedors de vins (PIMECAVA), de la indústria del suro, i de la fundació Fem.cat. En el marc d’aquesta visita es va presentar el projecte gastroteca.cat, el portal per a la valorització dels productes típics de la gastronomia catalana, que, en la nova versió que es publicarà aviat, tindrà un apartat específic per als productes algueresos.
 
Relacions econòmiques  
 
Més enllà dels vincles culturals i lingüístics, Catalunya i l’Alguer mantenen també relacions socials, econòmiques i acadèmiques. Des de l’any passat, estudiants d’Arquitectura i Urbanisme de la Universitat de Sàsser fan estades de formació a Catalunya a càrrec del Departament de Política Territorial i Obres Públiques. Totes aquestes relacions s’han vist especialment afavorides els últims anys amb la millora de les connexions entre els dos territoris, que fins fa poc no tenien cap tipus de comunicació directa.
 
La posada en marxa el 2004 d’un vol de la companyia de baix cost Ryanair entre Girona i l’Alguer ha permès incrementar de forma exponencial el nombre de viatgers. El mes de febrer de 2009 es van assolir els 520.000 viatgers en els 5 anys de funcionament de la ruta. Això ha afavorit especialment el turisme, que és l’activitat econòmica principal de l’Alguer, juntament amb l’agricultura (vi i oli) i l’artesania. En paral·lel, la posada en marxa al mes de març 2009 d’un trajecte marítim de l’empresa Grimaldi tres cops per setmana entre Barcelona i Porto Torres ha afavorit no només el turisme, sinó també l’intercanvi de béns i mercaderies. Les empreses de gran distribució comercial (sardes i italianes) han escollit els mercats catalans com a proveïdors d’alguns bens, en particular fruita i verdures. Des del port de Porto Torres, el major port de nord Sardenya, les mercaderies viatgen cap als punts de distribució, ubicats a la zona industrial de Sàsser (capital de la província), i successivament als punts de venda de tota la regió. Des del punt de vista turístic, la ruta Grimaldi afavoreix un tipus de turisme familiar més inclinat a la compra local.  Des de l’onze de juny 2010 Alitalia ha instituït una ruta entre l’Alguer i Barcelona (El Prat). Aquest servei, que de moment és només per la temporada turística, viatja 3 cops a la setmana.

Us adjuntem dues fotografies de la presentació de la Guai de vins de l'Alguer, amb la directora general d'Acció Departamental del Departament de la Vicepresidència, Margarida Aritzeta, l'enòleg alguerès, Giussepe Izza i el filòleg Andreu Bosh (FOTOGRAFIES: JOAN MAYORAL)



Cercador

Cercador

Departament

  • Titular
    Jordi Turull
  • Responsable premsa
    Susagna Caseras