Twitter   Facebook   Delicious   Yahoo  
Enllaçar | Imprimir

El DPTOP sotmet a informació pública la nova cua de maniobres d'FGC a Plaça Catalunya

El Departament de Política Territorial i Obres Públiques ha iniciat el procés d'informació pública de l'estudi informatiu i l'estudi d'impacte ambiental per a la construcció d'una nova cua de maniobres d'FGC a l'estació de Plaça Catalunya. L'actuació servirà per incrementar la capacitat de la línia del Vallès un 33% i millorar les freqüències de pas dels 2 minuts actuals als 1,30 minuts en hora punta. La nova cua, de 750 metres de longitud aproximadament, discorrerà pel carrer de Fontanella fins a la Plaça d'Urquinaona, i tindrà capacitat per a estacionar fins a 3 trens. El projecte, que suposarà una inversió de 108 MEUR, comprèn també la remodelació de les instal·lacions de l'estació i la reforma dels accessos ferroviaris.

En els darrers anys, la línia dels FGC que connecta Barcelona amb les comarques del Vallès ha registrat un increment d’usuaris constant. La configuració actual de les vies i la longitud de les andanes limita l’oferta de serveis a 30 circulacions cada hora, amb una freqüència de pas d’un tren cada 2 minuts en hora punta.
 
Per tal de descongestionar aquesta línia i donar resposta al creixement de la demanda, el DPTOP ha impulsat el perllongament de la línia d’FGC del Vallès a l’estació de Plaça Catalunya per tal de construir-hi una nova cua de maniobres que permeti flexibilitzar l’oferta de serveis.
 
Millora de l’oferta
 
Aquesta infraestructura permetrà un augment del 33% de la capacitat d’aquesta línia, amb freqüències de pas d’1,30 minuts en hora punta. D’aquesta manera es millorarà el servei i la freqüència de pas als FGC, atès que la nova cua permetrà acollir almenys 3 composicions de trens, fet que farà possible incrementar les circulacions a 40 trens cada hora.
 
Així, el Diari Oficial de la Generalitat (DOGC) publica avui l’anunci pel qual s’inicia el procés d’informació pública de l’estudi informatiu i de l’estudi d’impacte ambiental per a la construcció de la nova cua de maniobres d’FGC en aquesta estació, per tal que les entitats, administracions i particulars que ho desitgin els puguin consultar el document durant dos mesos i adreçar les consideracions que estimin.
 
Un cop s’aprovin els estudis, la propera tardor s’iniciarà la redacció del projecte constructiu. Les obres es licitaran l’any vinent amb un termini d’execució previst de 3 anys i un pressupost estimat de 108 MEUR.
 
Nova cua pel carrer de Fontanella
 
L’estudi informatiu planteja dues alternatives de traçat: la primera discorre sota el passeig de Gràcia, mentre que la segona ho fa sota el carrer Fontanella. D’acord amb aquesta última solució, considerada com la més adient, la cua de maniobres tindrà una longitud de 750 metres i permetrà modificar el model d’explotació del servei a l’estació de Plaça Catalunya i la configuració de les vies.
 
Es construirà a partir del perllongament de les vies 1 i 2 de la línia del Vallès a l’estació de Plaça Catalunya, on finalitza actualment el servei. Des d’aquí, el traçat discorrerà en corba en sentit est, creuant per sota la Rambla Catalunya i de l’L3 de Metro, així com de l’aparcament soterrat ubicat a l’altura del carrer de Rivadeneyra.
 
A partir del portal de l’Àngel, la cua discorrerà per sota del carrer de Fontanella en línia recta, fins a arribar a la Plaça d’Urquinaona. Aquest tram acollirà la nau d’estacionament de trens, a uns 18 metres de profunditat, que disposarà en total de 3 vies, així com l’espai per a facilitar les maniobres de canvi de sentit dels combois.
 
Per tal de minimitzar les afectacions en superfície en aquest punt especialment cèntric de la ciutat, la nova cua de maniobres es construirà en mina, des d’un pou d’explotació situat a la Plaça d’Urquinaona.
 
 
 
 
 
 
Reestructuració i reforma de l’estació
 
La nova cua de maniobres permetrà modificar el model d’explotació del servei a l’estació de Plaça Catalunya, mitjançant una nova configuració de vies que farà possible la futura implantació de noves freqüències de pas als FGC. Així, aquesta actuació que ara s’impulsa també inclou un conjunt d’obres complementàries a l’estació d’FGC de Plaça Catalunya per a la reforma i reestructuració de la zona de vies i les instal·lacions, per tal d’ajustar-les a la nova configuració. En aquest sentit, s’executaran els treballs següents a les estacions:
 
  • Remodelació i millora de les vies en el tram de la línia més proper a l’estació de Plaça Catalunya: entre les estacions de Provença i Plaça Catalunya s’implantaran els instruments necessaris perquè els combois puguin realitzar el canvi de vies. A més, es reformarà i millorarà el traçat en el tram final previ a l’estació, així com el traçat de la via 1, la més propera al costat mar, i la via 2 al seu pas per l’estació de Plaça Catalunya.

    Remodelació de l’andana a Plaça Catalunya: es modificarà la configuració de vies i andanes existent en aquesta estació, que ara compta amb 6 vies en total. Així, s’eliminarà l’andana central entre les vies 1 i 2 i es modificarà el seu traçat, perquè discorrin una al costat de l’altra. Això permetrà ampliar les andanes laterals existents que donen servei a la via 1 i 2. Així, l’andana lateral de la via 1, la més propera al costat mar,  passarà dels 66 metres de longitud als 88 metres, i tindrà una amplada variable entre els 4,5 metres i els 8,25 metres, superior a l’actual, que és de prop de 4 metres. Pel que fa a l’andana lateral de la via 2, passarà de tenir una longitud de 65 metres a 85 metres, amb una amplada variable entre els 3,80 metres i els 6,25 metres, enfront dels 2,80 metres actuals.
    Reforma de l’accés al vestíbul costat Balmes: la nova configuració de l’estació farà necessària la instal·lació d’escales mecàniques per accedir des del vestíbul del carrer de Balmes a les dues andanes laterals. D’altra banda, es preveu la instal·lació d’algunes dependències d’ús intern ubicades ara al vestíbul del costat Rambles, fins a nous espais disponibles d’aquest vestíbul.
    Reforma de l’accés i el vestíbul costat Rambles: s’ampliarà el vestíbul i s’instal·laran els ascensors per connectar amb les andanes. A mes, es construirà un nou accés al carrer de Pelai, on s’instal·laran noves escales fixes i mecàniques per accedir des del carrer al vestíbul costat Rambles.
    Millora del passadís de connexió amb l’exterior: s’ampliarà el passadís de connexió fins als 5,5 metres d’amplada entre el vestíbul costat Rambles i la sortida a l’exterior, amb la qual cosa es milloraran les condicions d’evacuació.
 



Cercador

Cercador

Destaquem

Departament

  • Responsable comunicació
    Olga Solé