Twitter   Facebook   Delicious   Yahoo  
Enllaçar | Imprimir

Territori i Sostenibilitat destinarà més de 4 MEUR fins al 2018 a construir nous carrils bici arreu de Catalunya

El conseller Josep Rull ha anunciat l'impuls de més d'una desena de projectes específics de vials per bici i vies verdes, en el marc de la reunió de la Mesa de la Bicicleta

  • El conseller Josep Rull ha anunciat l’impuls de més d’una desena de projectes específics de vials per bici i vies verdes, en el marc de la reunió de la Mesa de la Bicicleta
 
  • Més de 2,5 milions de persones són usuàries de la bici a Catalunya, 500.000 de les quals ho fan gairebé a diari, segons dades del Baròmetre de la Bicicleta 2015 
 
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha anunciat avui una inversió de més de 4 MEUR en el període 2016 - 2018 per a ampliar la xarxa de carrils bici i vies verdes arreu del territori. Rull ha concretat l’estratègia del Departament per a impulsar aquest mitjà de transport sostenible en el marc de la reunió trimestral de la Mesa de la Bicicleta, que integra administracions, entitats, associacions i empreses que treballen per a potenciar l’ús de la bicicleta a Catalunya.
 
Segons dades del Baròmetre de la Bicicleta 2015, a Catalunya són usuàries de la bicicleta més de 2,5 milions de persones, de les quals prop de 500.000 ho fan de manera diària, tant per lleure, oci o desplaçaments quotidians. Un 56,8% de la població té una bicicleta per a ús personal i el 40,8% en són usuàries amb alguna freqüència, una xifra que es manté relativament estable en relació amb les enquestes dels últims anys
 
10 actuacions específiques per ampliar la xarxa
 
D’una banda, el Departament impulsarà una desena d’actuacions específiques per habilitar nous carrils bici. Concretament, durant el 2016 licitarà les obres següents:
 
  • Via verda a l’entorn de la C-31 entre Vilamalla i Figueres (Alt Empordà): 4,9 km de longitud.
  • Via ciclista a la BV-5301 entre Santa Maria de Palautordera i l’estació de ferrocarril (Vallès Oriental): 1,9 km de longitud.
  • Un tram de la via ciclista del Ter.
 
A més, en aquest període es redactaran set estudis i projectes que serviran per executar els carrils bici següents:
 
  • Carril bici del Maresme: s’ha començat a redactar un estudi previ per implantar un carril bici entre Badalona i Blanes, al llarg de 56 quilòmetres.
  • Carril bici en el viaducte de la C-31 entre Hospital de Bellvitge - el Prat de Llobregat (Barcelonès/Baix Llobregat): el projecte ja s’ha començat a redactar i inclou l’ampliació del pont per encabir un nou vial de 3 metres d’amplada per a vianants i bicicletes al llarg de 185 metres.
  • Carril bici de la Noguera Pallaresa, entre Sort i Rialp (Pallars Sobirà).
  • Carril bici entre Breda i l’estació de tren de Riells i Viabrea (La Selva).
  • Carril bici paral·lel a la T-323 entre Mont-roig del Camp i l’N-340 (Baix Camp).
  • Via verda de Santa Pau (GI-524) (La Garrotxa).
  • Carril bici entre Manresa i Santpedor per la BV-4501 (Bages).
 
Paral·lelament, en aquest període també es completarà la redacció dels projectes, que ja es troben força avançats, per a implantar un carril bici a la Costa Brava Centre, entre Sant Feliu de Guíxols i Palamós (Baix Empordà); la via verda a l’entorn de la C-31 entre Verges i Figueres (Alt Empordà); la continuïtat de la Ruta del Ferro, la via ciclista del Ter, entre Sant Joan de les Abadesses i Setcases (Ripollès), i la continuïtat de la via verda de les Terres de l’Ebre entre Tortosa i Sant Carles de la Ràpita (Baix Ebre/Montsià) 
 
Més carrils bici dins de projectes de millora viària
 
D’altra banda, en el marc de diversos projectes de millores de carreteres, el Departament està impulsant l’ampliació de la xarxa interurbana de carrils bici. Actualment es troben en execució les obres següents:
 
  • Nova via verda adjacent al nou enllaç entre l’Eix Transversal i la BV-5202 a Sant Julià de Vilatorta (Osona): té 800 metres i es preveu completar-la el mes de juny.
  • Nou vial per a bicis dins la millora del ferm de la B-204 entre Viladecans i el Prat de Llobregat (Baix Llobregat): el nou vial de 820 metres connectarà el pont sobre la C-32 fins a la rotonda d’encreuament entre la B-204 i la B-2010. Des d’aquí es podrà enllaçar amb el carril bici existent al camí de les Filipines, que arriba fins a la platja. 
 
El Departament també ha impulsat darrerament la redacció dels projectes d’altres actuacions viàries que incorporen nous carrils bici, com ara el condicionament de la C-25 entre Riudellots  i Campllong (La Selva/Gironès), la millora de l’enllaç entre la carretera de Viladordis i la ronda de Manresa (Bages); el condicionament urbà de la C-31 al tram Calafell–Cunit (Baix Penedès); la continuïtat del carril bici sobre la TV-3141 des de la rotonda de la T-11 a Reus fins a la urbanització Blancafort (Baix Camp); l’anell viari del delta de l’Ebre; el desdoblament de la B-124 entre Sabadell i Castellar del Vallès (Vallès Occidental), entre d’altres.
 
Millorar la seguretat en carreteres compartides
 
D’altra banda, el Departament ja ha instal·lat en 13 itineraris de la xarxa de la Generalitat i les diputacions la senyalització específica dissenyada especialment per a avisar els conductors en les carreteres amb una elevada afluència de ciclistes, les anomenades carreteres compartides.  A més, en les properes setmanes es col·locarà aquesta senyalització a l’N-340 entre Avinyonet del Penedès i Vallirana (Alt Penedès/ Baix Llobregat), a partir d’un requeriment del Departament al Ministeri de Foment a petició de les entitats de la bici.
 
Els 13 itineraris ja senyalitzats són:
 
  • C-31z Torroella de Fluvià – la Tallada d’Empordà
  • Ruta de les Gavarres
  • Costes del Garraf
  • Ruta dels Vallesos
  • Ruta del Baix Camp – Priorat
  • Vall de Llémena
  • Viladrau (GI-520 i GI-543)
  • N-II al Baix Maresme
  • C-31 Sud
  • BV-1415
  • BV-2041 ctra. de Begues
  • L-500 i L-501
  • BV-1201 Martorell – Olesa de Montserrat

Rutes cicloturistes transversals
 
D’acord amb les últimes xifres del Baròmetre de la Bicicleta 2015, l’ús més habitual d’aquest mitjà a Catalunya té a veure amb el lleure i el turisme (el 63%), enfront d’altres usos. Per tal de potenciar aquesta activitat, que és un potent actiu econòmic per al territori, el Departament està impulsant la creació de dues rutes cicloturístiques que vertebraran el territori:
 
  • Via InterCatalunya: recentment s’ha definit el traçat d’aquesta ruta que unirà Lleida i Girona per un corredor transversal en 298 quilòmetres, aprofitant carreteres amb baixa intensitat de trànsit, camins rurals i vies urbanes. Ara es treballa en el projecte de senyalització.
 
  • Via Mediterrània – EuroVelo8: actualment, s’ha completat l’estudi previ d’alternatives per a habilitar aquest eix de 350 quilòmetres paral·lel a la costa mediterrània entre la Jonquera (Alt Empordà) i el límit amb Castelló (País Valencià). D’aquest tram, des del 2013 està en servei la part entre la frontera francesa i Sant Feliu de Guíxols (Baix Empordà), dins la ruta cicloturística Pirinexus.

Facilitar la intermodalitat amb altres mitjans de transport
 
El Departament de Territori i Sostenibilitat ha donat resposta a les necessitats dels usuaris de la bicicleta pel que fa a la intermodalitat amb altres mitjans de transport, mitjançant un canvi normatiu, vigent des de l’1 de gener del 2015. Així, es poden transportar gratuïtament les bicicletes als autobusos interurbans de les línies concessionades de la Generalitat, així com a totes les línies dels serveis de Rodalies, sense limitació horària.
 
Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) també ha impulsat diferentes projectes per potenciar la intermodalitat amb el ferrocarril, com el “Biciestació” a Sarrià, que inclou aparcaments, taller de reparacions, botiga d’accessoris i altres serveis; el projecte de lloguer de bicis elèctriques per l’accés a polígons industrials a Sant Quirze del Vallès, o el projecte europeu BiTiBi (Bike-train-bike).
 
Sumant esforços en l’impuls de la bici
 
Creada l’any 2007, la Mesa de la Bicicleta de Catalunya reuneix representats d’institucions, administracions públiques, associacions d’usuaris, empreses i entitats amb l’objectiu de treballar conjuntament per a la promoció de l’ús de la bicicleta com a mitjà per a aconseguir una mobilitat més sostenible.
 
A més de la Generalitat, també en formen part l’Ajuntament de Barcelona, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), la Diputació de Barcelona, el Consorci de Vies Verdes (Diputació de Girona), l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), FGC, Renfe, i associacions del sector com ara Mou-te en bici, Bicicleta Club de Catalunya, Federació Catalana de Ciclisme, Coordinadora Catalana d’Usuaris de la Bicicleta, Gremi de comerciants de bicicletes de Catalunya, o Promoció del Transport Públic, entre altres. Cada tres mesos, els seus membres es reuneixen per fer el seguiment de les mesures que impulsen i fixar nous objectius per continuar-hi avançant.
 
 
 



Cercador

Cercador

Destaquem

Departament

  • Titular
    Josep Rull i Andreu