Twitter   Facebook   Delicious   Yahoo  
Enllaçar | Imprimir

La Generalitat vol millorar el país mitjançant la compra pública

El nou model de contractació pública en TIC transformarà Catalunya en un país líder

· L’objectiu del nou model és rebaixar la despesa en TIC de la Generalitat, així com modernitzar i innovar els serveis de l’administració catalana i la seva relació amb el ciutadà

· El nou model ha de permetre afrontar amb garanties els grans reptes de país mitjançant el desplegament de xarxes de nova generació que facilitin el desenvolupament d’una societat digital de prestacions avançades en benefici de les empreses i de la ciutadania.

El secretari general del departament d’Ocupació i Empresa, Enric Colet, el director general de Telecomunicacions i Societat de la Informació, Carles Flamerich, i el director gerent del Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació (CTTI), Jordi Escalé, han presentat avui el nou model de contractació pública de serveis TIC de la Generalitat de Catalunya. L’acte de presentació ha tingut lloc a l’Edifici MediaTIC de Barcelona, i ha comptat amb l’assistència de més de 500 empresaris i professionals del sector TIC i d’altres sectors econòmics.
 
El Govern va aprovar el passat 18 d’octubre la gestió centralitzada, transversal i coordinada de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) de l’Administració de la Generalitat de Catalunya i el seu sector públic, així com encarregar al Consell d’Administració del Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació (CTTI), en el qual estan representats tots els departaments, que impulsi les mesures necessàries per dur-la a terme. L’executiu també va acordar que el CTTI sigui l’encarregat, a partir de les necessitats definides i prioritzades per cada departament, de la contractació centralitzada, la gestió i el subministrament de solucions TIC de tota la Generalitat, d’acord amb el catàleg i les tarifes aprovades pel Govern.
 
La creació d’un nou model TIC per a la Generalitat de Catalunya respon a l’objectiu marcat al Pla de Govern 2011-2014 que determina que el desenvolupament de la Societat Digital a Catalunya és transversal dins del Govern, en tots els seus àmbits, i també fora, en la relació amb la ciutadania, les empreses i les administracions. Per complir aquest objectiu, i en el marc d’un context econòmic desfavorable, es fa necessària la creació d’un model de governança transversal i coherent per a les TIC de la Generalitat que generi estalvi, eficiència, transformació i innovació, que impulsi un servei públic més eficaç i proper a la ciutadania i que incrementi la transparència i la igualtat d’oportunitats.
 
En aquest sentit, existeix un ampli marge de millora, que passa necessàriament per eliminar situacions d’obsolescència tecnològica, reduir la complexitat i duplicitat de sistemes d’informació i dades, la infrautilització dels recursos, el consum energètic i els temps de resposta, entre d’altres, i incrementar els nivells de serveis i el compliment amb la legislació i les normatives.
 
Segons el Sr. Enric Colet, “amb el nou model centralitzat i transversal, pioner a l’Estat però que ve avalat per l’experiència prèvia a d’altres països com ara els EUA o el Regne Unit, la concentració de la contractació ha de donar com a resultat una notable reducció de la despesa en TIC i una millora de les eficiències”. Amb aquest nou model, la Generalitat de Catalunya preveu rebaixar en 200 milions d’euros anuals la seva despesa en TIC, que actualment s’acosta als 600 milions d’euros anuals.
 
Si a aquest estalvi s’hi afegeix l’optimització i la millora d’eficiències  del servei públic que ha de comportar el nou model, es pot dir que amb ell, les TIC de la Generalitat donaran una doble resposta a la necessitat d’aprimament, austeritat i agilitat de l’administració catalana: com a motor de transformació cap a una administració més àgil i eficient i com a element reductor de l’important cost que representen actualment les TIC per a l’administració catalana.
 
Les claus del nou model

El nou model TIC de la Generalitat de Catalunya, però, no només ha de repercutir en la millora i optimització de l’administració, sinó que ha de permetre afrontar amb garanties els grans reptes del país en un context econòmic desfavorable. En aquest sentit, les TIC han de suposar la palanca de canvi que faci remuntar l’economia del país.
 
Catalunya té un dèficit històric en telecomunicacions que el nou model de gestió i contractació TIC de la Generalitat de Catalunya ha de permetre solucionar. En línia amb les estratègies globals que es defensen des d’institucions com ara la Comissió Europea o la Comissió del Mercat de Telecomunicacions (CMT), el Govern català aposta per una connectivitat basada en les xarxes d’alta capacitat com a element estratègic per a la competitivitat de les empreses i el benestar de la societat.
 
En aquest sentit, el projecte de desplegament de Xarxes de Nova Generació (XNG) del Govern català, que preveu el desplegament d’una xarxa troncal de fibra òptica que connecti totes les seus de la Generalitat, municipis, polígons industrials, escoles, hospitals, equipaments universitaris i centres de recerca públics i privats,  accessible per a qualsevol operador a preus pactats, tindrà un impacte de millora de la societat digital de prestacions avançades que beneficiarà no només el sector de les telecomunicacions sinó el conjunt de la societat catalana.
 
Les dades demostren que a Catalunya no existeix l’exclusió digital, i per tant, tota la societat està preparada per beneficiar-se de les evidents millores d’eficiència i competitivitat que suposa disposar d’una xarxa d’alta capacitat.
 
En aquest sentit, el Sr. Carles Flamerich ha destacat, però, que “el mercat privat només durà a terme el desplegament de xarxes de nova generació allà on li sigui rendible fer-ho, i tenint en compte que la Generalitat de Catalunya ha de vetllar perquè tot el país se’n pugui beneficiar, hem d’implicar els operadors privats en l’assoliment d’aquest objectiu”.
 
Per fer-ho, el Govern aposta per una xarxa de fibra òptica que impacti positivament en l’economia del país i també en la resta de xarxes, feta amb un esforç inversor inicial de capital privat que l’operador podrà utilitzar i vendre a posteriori a preus pactats. Per això cal que el contracte que ha de permetre desenvolupar aquest projecte sigui d’una durada suficient perquè els adjudicataris puguin rendibilitzar les inversions realitzades.
 
D’aquesta manera, i atesa la importància cabdal de la connectivitat d’alta capacitat per al creixement del país, la inversió que la Generalitat destina actualment al desplegament d’infraestructures de telecomunicacions no es reduirà amb el nou model, sinó que canviarà de paradigma per possibilitar l’extensió de la xarxa i, per tant, dels seus beneficis, al conjunt de la societat catalana.
 
Amb aquest nou model de contractació pública de serveis TIC, la inversió en TIC de la Generalitat de Catalunya continuarà suposant més de 400 milions d’euros anuals per a les empreses del sector TIC, que han d’aprofitar aquesta transformació per enfortir-se i fer-se més competitives. En aquest sentit, i per contribuir al desenvolupament del teixit TIC català, format en gran part per petites i mitjanes empreses, el nou model de contractació es planteja com una oportunitat, ja que si be és cert que la dimensió d’alguns dels lots de contractació requerirà el concurs de grans empreses, també ho és que a l’hora de valorar les ofertes per part dels licitadors es tindrà en compte la presentació d’un pla industrial que garanteixi el desenvolupament del sector TIC català, tot potenciant-ne la inversió, l’exportació, la innovació i la creació d’ocupació.
 
Diàleg competitiu
 
El nou model TIC contempla un model de governança transversal que ha de permetre assolir els objectius d’eficiència i reducció de la despesa TIC de la Generalitat, modernitzar i innovar els serveis de l’Administració, impulsar un servei públic més eficaç i proper a la ciutadania i incrementar la transparència i la igualtat d’oportunitats.
 
En aquest sentit, el CTTI,  com a ens encarregat d’impulsar les mesures necessàries per implementar la gestió centralitzada, transversal i coordinada de les TIC de la Generalitat de Catalunya i el seu sector públic, així com de la contractació centralitzada, la gestió i el subministrament de solucions TIC de tota la Generalitat, planteja un model de contractació dels serveis TIC basat en la modalitat del diàleg competitiu.
 
Així, el procediment de licitació per a la provisió dels serveis del nou model TIC de la Generalitat serà el del diàleg competitiu. Concretament, a principis de novembre s’obriran quatre diàlegs o licitacions competitives corresponents a quatre grans àrees o blocs de serveis TIC: connectivitat o serveis de telecomunicacions (xarxes de nova generació i serveis de veu i dades fixa i mòbil); programari i aplicacions; servidors o CPDs (centres de processament de dades) i equipament per al lloc de treball (maquinari).
 
En cadascun d’aquests diàlegs, que es dividiran en lots específics de diferent mida i tipologia de serveis, hi participaran entre 5 i 12 empreses que seran seleccionades mitjançant un procés de concurrència competitiva en base a criteris de solvència econòmica i solvència tècnica en cadascuna de les tipologies de serveis.
 
El Sr. Jordi Escalé ha explicat que “cada diàleg donarà com a resultat diversos contractes, la durada dels quals es determinarà en el mateix procés però que, en tot cas, serà suficient perquè els adjudicataris puguin rendibilitzar les inversions realitzades”.
 
El concurs serà publicat al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC) el proper 7 de novembre i està previst que el 15 de desembre comencin els diàlegs competitius. Dos mesos després finalitzarà el diàleg i es procedirà a la petició d’ofertes (lots). L’adjudicació està prevista per a finals del mes de març de 2012.



Cercador

Cercador

Destaquem

  • Twitter del Govern

    Seguiu @govern per conèixer el dia a dia i els posicionaments polítics de l'executiu

Departament

  • Titular
    Jordi Puigneró i Ferrer