Twitter   Facebook   Delicious   Yahoo  
Enllaçar | Imprimir

Combina i mou-te! FGC adherit a la Setmana Europea de la Mobilitat Sostenible

  • FGC, en el marc de la Setmana Europea de la Mobilitat Sostenible, promou enguany la intermodalitat
  • El servei de mobilitat que ofereix FGC permet un estalvi diari de 280.000 cotxes a les carreteres catalanes amb els consegüents beneficis per la salut

La intermodalitat consisteix a desplaçar-se utilitzant més d’un mitjà de transport de passatgers. I això és exactament el que promou la Setmana Europea de la Mobilitat 2018 que s’està celebrant entre el 16 i el 22 de setembre i en la que, un any més, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) participa.
 
Sota el lema ‘Combina i mou-te!’ es promouen aquests dies els hàbits de mobilitat més sostenibles, segurs i saludables com són els desplaçaments a peu, en bicicleta, en transport públic o amb vehicle elèctric. Amb la campanya també es pretén visualitzar els canvis possibles en l’ús de l’espai públic, millorar la qualitat de l’aire, reduir la contaminació i lluitar així contra els efectes que impulsen el canvi climàtic.
 
La mobilitat eficient i sostenible és imprescindible, tant per a la qualitat de vida i la salut de les persones com per fer més eficient la lluita contra el canvi climàtic i la millora de la qualitat de l’aire” assegura el president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, Ricard Font. “L’aposta decidida per donar una oferta de transport públic eficient permet captar mobilitat dels vehicles privats i consegüentment reduir emissions i descongestionar la xarxa viària”. L’ús dels trens de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, amb els prop de 300 km de vies que gestiona, permet estalviar a diari 280.000 cotxes a les carreteres. Això equivaldria a 1.260 quilòmetres de cotxes posats un darrere l’altre i amb 1,2 persones per vehicle (mitjana d’ocupació dels cotxes a les entrades i sortides de Barcelona en hora punta). Els beneficis d’aquest estalvi són importants per la salut de la població: menys accidents de trànsit, més hàbits saludables, reducció de les emissions de CO2 en un 81,82% i menys contaminació acústica. “El repte que tenim és iniciar una transició per esdevenir un operador de mobilitat global que, amb aliança amb altres operadors de mobilitat, ofereixi solucions a les necessitats dels nostres clients o usuaris, oferint-los solucions intermodals eficients, fiables, sostenibles, 100% accessibles per tothom, de qualitat i alhora competitives respecte altres opcions de mobilitat menys sostenibles i més contaminants”
 
Aposta decidida per la intermodalitat
 
Des de fa anys FGC treballa en diferents projectes per impulsar la intermodalitat en el transport públic, contribuint així a la millora de la mobilitat a Catalunya i augmentant la satisfacció dels seus clients. Aquests són només alguns dels exemples més significatius:

Bici + tren + bici
 
Ferrocarrils de la Generalitat és una de les deu empreses ferroviàries que formen part del projecte BiTiBi, guanyador de la convocatòria CIP-IEE-2013 de la Comissió Europea, que té com a objectiu augmentar l’eficiència energètica del transport europeu gràcies a l’oferiment de serveis que promouen la intermodaliat bici-tren-bici.
 
Fruit d’aquest projecte és l’aparcament per a bicicletes que hi ha al costat de l’estació de Sant Boi, amb capacitat per a un màxim de 24 bicis. A més de ser soci del projecte BiTiBi, Ferrocarrils promou els estacionaments i d’altres serveis per a bicicletes com els que ofereix el Biciestació a l’estació de Sarrià o els Punt Bici del RACC que hi ha a les estacions de Pl. Catalunya, Gràcia, Sarrià, Rubí i Pl. Espanya on els usuaris poden autoreparar la seva bicicleta.
 
Estacions compromeses amb la mobilitat elèctrica
 
Pel que fa a la reducció d’emissions de gasos amb efecte d’hivernacle, l’impuls de la mobilitat elèctrica és clau per contribuir a la reducció del CO2. El vehicle elèctric és actualment una de les opcions més interessants per substituir els vehicles amb motor de combustió interna i emissions.
 
Per aquest motiu fins a cinc estacions de la xarxa de Ferrocarrils disposen de punts de recàrrega per a vehicles elèctrics: Martorell Enllaç, Sant Cugat, Sant Quirze, Volpelleres i Igualada.
 
A més, FGC col·labora en altres iniciatives, com la prova pilot de transport sostenible que impulsa amb l’Ajuntament de Sant Quirze del Vallès i la Fundació Eurecat, per promoure l’ús de la bicicleta elèctrica entre els polígons industrials de Sant Quirze i l’estació de Ferrocarrils d’aquest municipi, mitjançant l’habilitació d’una zona d’aparcament reservat dins del recinte de l’estació, o l’acord amb Cooltra de lloguer de motos elèctriques a la ciutat de Barcelona, per a fer el desplaçament urbà un cop arribat a la ciutat en tren.
 
 
Instal·lacions sostenibles
 
El Pla de Mobilitat i Seguretat Vial de Ferrocarrils preveu la promoció de l’ús del transport públic, però també l’adaptació progressiva de les instal·lacions d’estacionament i la reposició de la flota de vehicles corporatius per altres més respectuosos amb el medi ambient. Com a empresa de transport públic reconeguda per la seva eficiència, FGC treballa perquè aquest tipus de mobilitat sigui la primera opció dels seus empleats essent la més segura, econòmica i sostenible. D’aquesta manera, actualment el 55% dels viatges que realitzen els treballadors de l’operadora per raons de feina són compartint cotxe.
 
D’altra banda, la flota de vehicles d’FGC compta actualment amb dos cotxes elèctrics destinats principalment a tasques habituals com poden ser els desplaçaments entre dependències de l’empresa i la facilitació dels enviaments de correu intern. Aquests vehicles consumeixen fins a sis vegades menys que un turisme de gasoil. A aquesta flota s’hi ha de sumar mitja dotzena de vehicles híbrids que s’utilitzen per als desplaçaments dels treballadors del Centre Operatiu de Rubí.
 
Els centres corporatius de Ferrocarrils a Barcelona, Rubí i Martorell han adaptat els seus estacionaments amb la instal·lació d’electrolineres per la recàrrega d’aquests vehicles. Aquests punts permeten la càrrega de fins a tres cotxes alhora amb dos endolls diferents.

Algunes d’aquestes instal·lacions també apostem per les energies renovables com a principal font generadora d’energia. És el cas de Vall de Núria, estació on l’edifici central estalvia un 70% de l’energia que consumeix gràcies a l’energia geotèrmica. Un altre exemple és el Centre Operatiu de Rubí equipat amb plaques fotovoltaiques que permeten aprofitar l’energia solar i on es treballa per dur a terme canvis que minimitzin la contaminació acústica.
 
Més enllà de les instal·lacions, un dels criteris fonamentals a l’hora d’adquirir nova maquinària de manteniment és que aquesta tingui un baix nivell d’emissions.
 
 
SABIES QUE...
  • El 53% de la població mundial viu en zones urbanes, i aquesta xifra augmentarà fins al 67% al 2050 (The future of Urban Mobility 2.0)
  • La densitat de turismes a Barcelona és de 5.500 cotxes/km2, la més alta de totes les grans ciutats europees (DGT)
  • L’any 2015, el transport era el causant del 24,7% de les emissions de CO2 a nivell global, i del 28,8% del consum d’energia. Però el transport per ferrocarril només causava el 4,2% de les emissions de CO2 del sector del transport i l’1,9% de la demanda d’energia. (International Energy Agency: “Railway Handbook 2017)
  • La puntualitat dels trens durant el 2017 ha assolit el 99,2%.
  • L’índex de satisfacció del client és un indicador que permet a FGC conèixer l’evolució en el temps de la percepció que té el client de les accions que l’empresa fa sobre el servei que ofereix. La mesura del 2017 ha assolit una puntuació de 75,8 punts.
  • El servei d’FGC ha assolit aquest 2017 un índex de control de qualitat valorat en un 99,4 sobre 100. Es mesura mitjançant la valoració diària dels incompliments del servei (retards, escales o ascensors aturats, etc.)
  • Segons els estàndards de qualitat de l’Imperial College de Londres, FGC destaca com una de les tres empreses amb millors indicadors i se situa com a operadora puntera en aspectes com la disponibilitat de parc rodant, productivitat dels maquinistes  o el menor índex de frau.


pdf pdf Nota de premsa

Cercador

Cercador

Destaquem