Twitter   Facebook   Delicious   Yahoo  
Enllaçar | Imprimir

Calvet: "El transport públic és irrenunciable per al Govern i és una peça fonamental per a connectar les necessitats de la gent"

  • El conseller de Territori i Sostenibilitat presideix l’acte central del centenari de l’arribada del tren a Rubí
  • A l’estació s’ha batejat una unitat amb el nom de la ciutat de Rubí i s’ha inaugurat l’exposició temporal Centenari de l’arribada del ferrocarril
Calvet, aquesta tarda a Rubí, acompanyat del president d'FGC, Ricard Font, i l'alcalessa de la ciutat.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha presidit aquesta tarda l’acte central de la commemoració dels 100 anys de l’arribada del tren a l’estació de Rubí. Acompanyat de l’alcaldessa de Rubí, Ana María Martínez, i del president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Ricard Font, Calvet ha manifestat que “el transport públic és una peça fonamental en les polítiques del Departament de Territori i Sostenibilitat i han estat sempre partides pressupostàries irrenunciables per al Govern”.
 
Calvet s’ha referit també als nous trens que es posaran en servei a la línia del Vallès. “Posarem 15 nous trens per a tenir freqüències de 5 minuts. Com ja deia el conseller Rull, avancem fermament cap al concepte de Metro del Vallès i això ho fem perquè volem disposar del millor país, més i millor connectat amb les necessitats de la gent”.
 
Sobre l’arribada del tren a Rubí, el president d’FGC, Ricard Font, ha valorat: “El passat és mostra de la il·lusió del futur i per això en el seu moment els enginyers catalans ja van dissenyar la línia amb ample de via europeu”. De cara al futur, Font ha explicat: “Ens plantegem reptes com la segona estació a la Llana, un repte conjunt que haurem de debatre entre tots. També presentarem idees per millorar l’estació i les andanes”.
 
Un centenari protagonista d’exposicions i d’un llibre
 
L’acte ha començat a l’Espai Expositiu de l’antiga estació de Rubí, on les autoritats han pogut visitar l’exposició Cent anys de tren, una mostra que explica l’evolució de la ciutat des de l’arribada del tren fins a l’actualitat. L’exposició està integrada per imatges antigues provinents de l’Arxiu Municipal, l’Arxiu de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), l’Arxiu Nacional de Catalunya i l’Arxiu del Centre d’Estudis del Transport, a banda de materials originals cedits per FGC.
 
El primer àmbit de la mostra engloba el Rubí de finals del segle XIX, la transformació de l’antiga vila en ciutat i el temps de la repressió. En un segon apartat, es parla de la inauguració del ferrocarril i de com aquest episodi va portar el progrés i la modernitat a Rubí. El tercer àmbit se centra en l’època d’esplendor dels anys 20 i 30, els temps de la guerra i la rierada del 1962. L’últim apartat de la mostra recorre la història d’FGC des del seu naixement l’any 1979, el nou període expansiu de Rubí a finals dels anys 80 i, com a capítol final, la inauguració de la nova estació de tren soterrada el 14 de setembre de 1993.
 
Tot seguit, l’acte ha continuat a l’interior de l’estació de Rubí d’FGC, on s’ha inaugurat l’exposició temporal Centenari de l’arribada del ferrocarril, ubicada al vestíbul superior de l’estació, i s’ha presentat el llibre “Cent anys del tren a Rubí” de l’historiador Joan Carles Salmerón. L’obra és un recull exhaustiu de documentació, escrita i en imatges en gran format, d’aquests 100 anys d’història, amb anècdotes i curiositats on els usuaris i els viatgers en són els protagonistes.
 
Bateig d’un tren
 

Calvet en el moment del bateig del tren.

Durant l’acte s’ha batejat un tren d’FGC amb el nom de la ciutat de Rubí. La unitat de tren batejada forma part de la sèrie 113, trens que substitueixen les antigues 111 a les línies S1 (Terrassa), S2 (Sabadell) i L6 (Reina Elisenda) per modernitzar la flota.

 
La unitat batejada se suma als trens ja batejats amb noms de ciutats per on passa la xarxa de Ferrocarrils, com Barcelona, Terrassa, Sant Quirze, Sant Cugat i Sarrià a la línia Barcelona-Vallès, i Igualada, Manresa, Capellades, Piera, Sant Andreu de la Barca, Castellbell i el Vilar, Vilanova del Camí, Sant Vicenç dels Horts, Sant Vicenç de Castellet, Vallbona d’Anoia, Martorell, Pallejà, Sant Esteve Sesrovires, Sant Boi de Llobregat, Santa Coloma de Cervelló, Masquefa, Olesa de Montserrat, Abrera, la Pobla de Claramunt i Monistrol de Montserrat a la línia Llobregat-Anoia.
 
 
Exposició de material històric
 
Un cop batejat el tren, els assistents a l’acte han pogut visitar l’automotor històric Brill FCC 18, exposat per a l’ocasió a l’estació de Rubí. Els primers automotors Brill 18 que van arribar a Barcelona van fer-ho completament muntats, però els 12 següents van arribar per peces i es van recompondre al taller de Sarrià. I 4 automotors i 8 remolcs es van construir íntegrament al taller de Sarrià, seguint els plànols americans. El Brill 18 va entrar en servei el dia 28 de novembre de 1916. Al llarg de la seva vida va cobrir els trajectes entre Barcelona, Terrassa i Sabadell. Va ser retirat del servei el 1971.
 
Després dels parlaments, la festa del centenari ha continuat amb un concert de la popular big band La Locomotora Negra.
 
Un factor de modernització de la vila
 
El 13 de setembre de 1918 s’inaugurava el servei de trens fins a Rubí enmig d’una gran expectació. La ciutat s’incorporava així a una xarxa ferroviària que tenia el seu origen a Barcelona i que, poc a poc, s’havia anat estenent cap a les localitats del Vallès gràcies a l’impuls de l’enginyer català Carles Emili Montañés i l’americà Frederick Stark Pearson.
 
La nova connexió va suposar un impuls general per a la població, que va començar a rebre més visitants atrets per les seves fonts i paratges naturals, així com persones treballadores que decidien quedar-s’hi a viure. Amb els anys, l’estació de Rubí s’ha convertit en una de les més importants de la línia Barcelona-Vallès d’FGC, amb més de 2,4 milions de viatgers l’any 2017.
 
Actualment, la vinculació d’FGC amb la ciutat de Rubí és molt important. A la ciutat hi ha el Centre Operatiu de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (COR), un centre de gestió integral de tota l’activitat d’FGC on hi trobem els tallers, el magatzem central i el dipòsit de material mòbil, a més del Centre de Comandament Integrat (CCI), des d’on es gestiona tota la informació necessària per controlar el trànsit ferroviari d’FGC, les estacions i tot el que contenen, la informació a l’usuari i tot el que fa referència a la seguretat a Ferrocarrils.


foto foto Foto 2

Cercador

Cercador

Destaquem