Twitter   Facebook   Delicious   Yahoo  
Enllaçar | Imprimir

President Torra: "Les universitats han de ser santuaris de la llibertat quan aquesta està en risc"

  • El cap de l’Executiu ha inaugurat el curs universitari 2018-2019, amb un acte dedicat a la crisi dels refugiats
  • Durant la cerimònia s’han lliurat les distincions Jaume Vicens Vives a la Qualitat Docent Universitària
El president Torra, durant la seva intervenció en l'acte. Autor: Rubén Moreno

El president de la Generalitat, Quim Torra, ha subratllat aquesta tarda que les universitats “són generadores de talent, són un espai de cultura i pensament i sobretot han de ser santuaris de la llibertat quan aquesta està en risc”. I ha afegit que “si els carrers bateguen, si la societat és el cor, cal que l’acadèmia, les universitats, es posin a ple rendiment per acompanyar el moviment de tot el cos, de Catalunya. Ho necessitem. És la nostra responsabilitat col·lectiva”.
 
El cap de l’Executiu ha pronunciat aquestes paraules durant l’acte d’inauguració oficial del curs universitari 2018-2019, que ha tingut lloc al Recinte Modernista de Sant Pau, primer espai que va acollir la Facultat de Medicina de la Universitat Autònoma de Barcelona ara fa 50 anys.
 
Durant la seva intervenció, Quim Torra també ha posat en relleu que “el vincle entre el batec de la universitat i el batec del país fa que avui tinguem a la presó i a l'exili alguns professors universitaris”, en concret, ha dit, “tenim fins a sis professors del nostre sistema universitari, quatre d’ells vinculats a la UAB, víctimes de la repressió, a la presó o a l'exili” i també “alumnes que van ser d’aquesta universitat, fins a nou”.
 
El president ha recordat que l'any 1975 el claustre de la UAB va aprovar el "Manifest de Bellaterra", amb què la Universitat es pronunciava a favor de les llibertats polítiques. “És ben trist que tants anys després la llibertat de presos polítics, el retorn de l'exili, els drets civils i les llibertats polítiques hagin de continuar essent reivindicades. Però no ens cansarem de fer-ho”, ha denunciat.
 
Per això, ha aprofitat l’acte, al qual han assistit rectors i membres de la comunitat universitària, per demanar-los que “convertiu les vostres universitats en aquest espai de llibertat on tot es pot debatre, estudiar, investigar i contradir” i “que la universitat sigui sempre el baluard de la llibertat d'expressió, de la defensa dels drets civils i les llibertats polítiques, començant per la que fa referència al dret d’autodeterminació dels pobles”.
 
El president també ha fet notar que “volem tenir la plenitud de sobirania del nostre país per poder tenir un país millor, sobretot en l’educació i les universitats”.
 
Enguany la lliçó inaugural del nou curs ha anat a càrrec del director i fundador de l’ONG Proactiva Open Arms, Òscar Camps. En aquest sentit, el cap del Govern ha destacat que “aquest país en sap d’immigració, sap com integrar la gent, com cohesionar-se, sap valorar la convivència perquè no ho sabem fer d’una altra manera”.  I ha afegit que “els catalans estem a favor de la convivència, en contra de al violència, sempre, sobretot contra l’ou de la serp de l’autoritarisme”.
 
En l’acte també hi ha intervingut el professor emèrit de la Universitat Autònoma de Barcelona Miquel Vilardell, que ha fet una glossa sobre el 50è aniversari de la Facultat de Medicina de la UAB; el president del consell social de la UAB, Gabriel Masfurroll, i la rectora de la UAB, Margarita Arboix. El president ha estat acompanyat en aquest acte de la consellera d’Empresa i Coneixement, Àngels Chacón,
 
La cerimònia també ha comtat amb una actuació musical del conjunt Orpheus XXI, dirigit pel músic sirià Moslem Rahal, i un espectacle de la companyia de dansa contemporània de Sol Picó inspirat en el drama humanitari dels refugiats al Mediterrani.
 
 
Distincions Jaume Vicens Vives
 
En el decurs de l’acte, el president Torra ha lliurat les distincions Jaume Vicens Vives 2018, a la qualitat docent universitària, que atorga la Generalitat amb la finalitat de premiar l’excel·lència en la docència universitària. Enguany han estat guardonats tres professors i quatre projectes de les universitats catalanes. Els premis individuals, dotats amb 20.000 euros cadascun, han estat per :
 
·      Pere Pascual Gainza, professor del Departament de matemàtiques de la Facultat de Matemàtiques i Estadística de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), per la seva trajectòria docent en l’àmbit de les matemàtiques dirigides a enginyers, estadístics i matemàtics, així com per l’impuls del Centre de Formació Interdisciplinària Superior (CFIS) i de la Càtedra Mir-Puig.
 
·      Diana Ferrer Vidal, professora de dret financer i tributari de la Facultat de dret d’ESADE -  Universitat Ramon Llull (URL), en reconeixement a la seva tasca de renovació en la docència de les assignatures de l’àrea del dret tributari des d’un vessant essencialment pràctic.
 
·      Teresa Sancho Vinuesa, professora dels estudis d’informàtica, multimèdia i telecomunicació de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), per la seva trajectòria en l’àmbit de la docència de les matemàtiques i en la cerca de la millora contínua en la planificació i la creació de recursos d’aprenentatge en línia d’assignatures de matemàtiques i en l’ús de les analítiques de l’aprenentatge (learning analítics) per comprendre’ls i millorar-los.
 
Els premis col·lectius, dotats també amb 20.000 euros, han correspost a:
 
·      Grup Campus d’Arqueologia i Paleontologia de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), en reconeixement al seu projecte docent per a la conservació, l’estudi i la difusió del patrimoni arqueològic i paleontològic català, i pel seu objectiu de consolidar els jaciments arqueològics com un espai docent i de recerca dinamitzador del patrimoni del territori i pol de transferència de coneixement.
 
·      Projecte HackLab UPF de la Universitat Pompeu Fabra (UPF), per la seva iniciativa docent pionera i innovadora de foment de les interaccions socials en diferents nivells, més enllà del marc de les assignatures/plans d’estudis o de l’espai aula, orientades a la millora de l’aprenentatge informal, interdisciplinari i de competències transversals, i l’ocupació de l’estudiantat durant el procés formatiu.
 
·      Tallers de Robòtica Submarina de l’Escola Politècnica Superior de la Universitat de Girona (UdG), per la seva tasca de divulgació científica i de foment de vocacions tecnològiques i d’enginyeria entre els estudiants universitaris i de secundària, duta a terme per mitjà de tallers pràctics amb eines com la robòtica i la programació, per fomentar el desenvolupament de la creativitat en els joves.
 
·      Projecte Horts socials: l’educació ambiental per a la innovació social de la Universitat Rovira i Virgili (URV), pel seu caràcter transformador, innovador i interdisciplinari en generar un coneixement pràctic i reflexiu, més enllà de les aules, que genera experiències d’aprenentatge social i ambiental, de reforç de les competències de responsabilitat social i les habilitats i les capacitats personals. Una iniciativa que promou la proximitat de la universitat amb l’entorn social i el compromís amb els objectius de desenvolupament sostenible.
 
Els premis van ser creats per Decret del Govern de 1996 i l’import atorgat a cada persona i projecte guardonats s’haurà de destinar a projectes d’innovació o de millora docent.
 
 



Cercador

Cercador

Destaquem