Twitter   Facebook   Delicious   Yahoo  
Enllaçar | Imprimir

Detingut un home per estafar persones d'edat avançada i dues empreses subministradores de gas per les quals treballava

 

 · Les empreses afectades calculen unes pèrdues d’entre 25.000 i 35.000 euros

 
. La investigació continua oberta amb l’objectiu de detectar més víctimes ja que s’estima que hi pot haver un centenar de persones afectades

 
Agents de la Policia de la Generalitat - Mossos d'Esquadra de la Unitat d'Investigació de la comissaria de Les Corts van detenir el 30 d’agost un home de nacionalitat espanyola, de 20 anys i veí de Santa Coloma de Gramenet, com a presumpte autor dels delictes d’estafa continuada, falsificació de document públic, delicte de revelació de secrets i d’entrada en habitatge aliè.
 
La investigació es remunta al 4 de juliol quan els mossos de la comissaria de Les Corts van rebre una trucada d’una veïna del districte. La dona alertava de la presència de tres persones a l’edifici que s’havien identificat com a treballadors d’una empresa de subministraments de gas tot i que no li donaven cap fiabilitat. Ràpidament una patrulla es va adreçar a l’immoble i hi va localitzar els tres homes. Durant les comprovacions que van fer els agents un dels tres els va mostrar l’acreditació de l’empresa per la qual treballava, a través del seu telèfon mòbil: es tractava d’una comercialitzadora que gestionava la facturació d’una coneguda empresa de subministrament de gas, com enllaç entre Madrid i Catalunya.
 
En aquell moment aquesta persona estava amb un veí de l’immoble que manifestava no estar interessat en cap servei i que el comercial s’havia apoderat de dues factures de la seva companyia subministradora habitual. Davant la situació poc clara respecte de l’activitat del venedor  els agents li van intervenir la seva carpeta de treball per fer les comprovacions oportunes.
 
Durant diverses setmanes agents de la Unitat d’Investigació de la comissaria de Les Corts van poder acreditar, a partir de diversos testimonis i víctimes, les activitats que duia a terme l’arrestat, preferentment amb persones d’edat avançada. Donat que cobrava entre 30 i 60 euros per contracte d’alta realitzat la seva finalitat última era lucrar-se amb el màxim de nous contractes possibles, encara que per fer-ho utilitzés estratègies poc ètiques o delictives.
 
El seu modus operandi consistia en oferir una millora en les condicions del contracte de subministrament del gas a partir d’un canvi de facturació de Madrid a Catalunya. D’aquesta manera enganyava les persones i els feia creure que continuarien a la mateixa companyia. L’activitat de l’empresa del detingut consistia, en realitat, en comprar de manera legal el subministrament a grans empreses del sector amb seu a Madrid per, posteriorment, distribuir el gas entre els seus propis usuaris. Una de les estratagemes que utilitzava l’estafador consistia en no dur l’acreditació de la seva empresa per fer creure que treballava per aquestes altres empreses, molt conegudes entre les persones d’edat avançada, per generar-los un major grau de confiança. 
 
Una altra conseqüència de la mala praxi d’aquest estafador tenia a veure amb el fet que la majoria d’altes que aconseguia eren cancel·lades posteriorment pels clients. Els investigadors tenen la certesa que les condicions que oferia estaven per sobre de l’oferta real de l’empresa per la qual treballava. En aquest sentit, els policies consideren que les seves víctimes eren tant els titulars dels contractes com l’empresa per la qual treballava. I d’una altra companyia per la qual duia a terme la mateixa activitat. A totes dues societats els va generar un important greuge econòmic a més de lesionar greument la seva imatge a partir del desprestigi creat. En aquest sentit les dues empreses estimen el capital defraudat es podria situar entre els 25.000 i 35.000 euros.
 
Entre altres pràctiques l’arrestat també manipulava signatures de clients i alterava les dades de documents oficials amb la finalitat que es dugués a terme el canvi de  titularitat del subministrament. Les seves víctimes propiciatòries eren les persones d’edat avançada tot i que no dubtava en aprofitar-se d’altres situacions de vulnerabilitat: en una de les ocasions va entrar al domicili d’un home que tenia un grau de disminució psíquica, va accedir sense permís al seu domicili aprofitant-se del fet que el seu pare no hi era i, un cop dins del pis i en col·laboració d’altres dos homes, va regirar els calaixos a la recerca de factures o documents de manera que pogués aconseguir el seu objectiu.
 
Un cop acreditada la seva activitat delictiva els agents van detenir l’investigat el dia 30 d’agost.
 
La investigació continua oberta ja que els agents creuen que la xifra de persones afectades podria ascendir al centenar.
 
L’arrestat va passar a disposició judicial ahir divendres i va quedar en llibertat amb càrrecs.
 
 
Consells de seguretat sobre estafes i falsos revisors
 
En la majoria de casos es tracta de grups organitzats que seleccionen víctimes, sovint d’edat avançada i en ocasions aconsegueixen entrar dins del domicili per robar objectes de valor, sobretot joies i diners.
Aquestes persones són molt hàbils, qualsevol persona que baixi la guàrdia pot ser-ne víctima.
En molts casos hi actuen dues persones: mentre una distreu la víctima i simula fer la revisió, l'altra recorre el pis per trobar diners o objectes de valor. Els casos d’estafes per falsos operaris del gas són freqüents i cal estar alerta.
 
Per tal d’evitar robatoris i estafes, es recomana seguir els consell de seguretat següents:
 
  • Si el vostre domicili disposa de vídeo-porter o porter automàtic, no obriu sense preguntar qui és i on va.
  • Demaneu veure l’acreditació.
  • En cap cas no permeteu el pas al vostre domicili a persones desconegudes, especialment si no heu concertat la cita amb l’empresa.
  • La inspecció de la vostra instal·lació de gas s’ha de realitzar cada 5 anys. L’obligació de realitzar aquesta inspecció s’anuncia prèviament per escrit (enviat per l’empresa distribuïdora de gas).
En el moment de la inspecció:
 
  • No doneu ni ensenyeu cap rebut.
  • No doneu ni ensenyeu cap dada bancària.
  • Amb l'excusa de conèixer el vostre consum d'aigua, llum o gas o de comprovar si les vostres dades són correctes, potser us demanaran un document o una factura: no lliureu aquesta documentació ja que les vostres dades poden ser utilitzades per a altres finalitats no desitjables.
  • No pagueu cap import en efectiu, el cost de la revisió es carregarà al rebut mensual.
  • Conserveu el certificat de manteniment de la caldera.
 
 
Àrea de Comunicació
Barcelona, 1 de setembre de 2018


Departament/s

Cercador

Cercador

Destaquem