Twitter   Facebook   Delicious   Yahoo  
Enllaçar | Imprimir

La Comissió Catalana de Trànsit i Seguretat Viària aprova el programa d'activitats per al 2018

Es presenta l'escenari actual de la seguretat viària en què hi ha hagut un increment de les víctimes mortals a les carreteres catalanes

 
La Comissió Catalana de Trànsit i Seguretat Viària (CCTSV) es reuneix avui per tal de presentar la situació general de la seguretat viària a Catalunya, avaluar el programa d’activitats del 2017 i aprovar el programa d’activitats del 2018. Aquesta comissió es reuneix com a mínim un cop per semestre, i compta amb la participació de diferents departaments de la Generalitat (Interior, Territori i Sostenibilitat, Presidència, Ensenyament, Salut, Justícia), l’Associació Catalana de Municipis i Comarques, la Federació de Municipis de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona, la Diputació de Barcelona i de representants d’entitats com el RACC, P(A)T, FECAV, STOP ACCIDENTES o UCEAC entre d’altres.
 
El conseller d’Interior, Miquel Buch, ha agraït a tots els membres la feina de col·laboració per tal de dibuixar polítiques de seguretat viària i ha afirmat que “la lluita contra els accidents de trànsit és una prioritat del Govern”. Per la seva part, el director del Servei Català de Trànsit, Juli Gendrau, ha donat a conèixer el balanç de sinistralitat del primer semestre i ha remarcat que “aquestes xifres demostren que estem davant d’una situació d’emergència i que entre tots hem de lluitar”.
 
Quant a l’aprovació del programa d’activitats del 2018, aquest conté les accions que les administracions i institucions que integren la CCTSV es comprometen a dur a terme per treballar per a la millora de la seguretat viària a Catalunya. Aquestes activitats s’engloben dins dels sis objectius estratègics, establerts al Pla de Seguretat Viària 2017-2019, seguint les directrius del Pla Estratègic de Seguretat Viària de Catalunya ( 2014-2020).
 
Activitats destacades del Servei Català de Trànsit
 
Algunes de les activitats d’aquest programa i que afecten el Servei Català de Trànsit són, entre d’altres, les següents:
 
- Revisar la normativa i promoure elements de seguretat activa i passiva en motocicletes
- Mantenir els controls PREMOT
- Actualitzar, mantenir i millorar el Servei d’Informació i Atenció a les Víctimes de Trànsit (SIAVT)
- Implantar l’e-call
- Fer campanyes de vigilància i control sobre consum d’alcohol i drogues i elaborar estudis
- Fer balanç i seguiment del funcionament dels controls de tram
- Fer campanyes de vigilància i control de la seguretat viària respecte de la velocitat excessiva
- Proposar i aplicar noves mesures per a conductors reincidents
- Instal·lar panells de missatge variable d’última generació Full matrix
- Organitzar i participar en fòrums de seguretat viària com les jornades “Els aspectes jurídics de la bicicleta” i “Diàlegs sobre seguretat viària de motocicletes”.
- Elaborar plans locals de seguretat viària i fer-ne el seguiment i l’avaluació
- Proporcionar assistència tècnica sobre accidentalitat en zones periurbanes i/o polígons industrials
- Estudiar la problemàtica dels accidents amb animals a la via
- Renovar integralment el Centre d’Informació Viària de Catalunya (CIVICAT)
- Aplicar, analitzar i redactar mesures especials de circulació, ordenació i regulació del trànsit i revisar i actualitzar les restriccions a la circulació
- Participar en la coordinació i gestió del trànsit en esdeveniments extraordinaris
- Analitzar i aplicar solucions de gestió del trànsit en episodis de contaminació atmosfèrica, millorant la seguretat viària
- Elaborar i editar l’Anuari Estadístic d’accidents
- Mantenir l’ISO 9001 en el procediment sancionador
- Proposar reformes en la legislació viària i en àmbits legals relacionats amb els accidents de trànsit i la seguretat viària
- Vigilar i controlar el compliment de passar periòdicament l’ITV
- Fer formació de formadors de mobilitat segura en línia per al professorat de primària i secundària
- Col·laborar amb el Departament d’Ensenyament per al desplegament de l’educació en la mobilitat segura
- Desenvolupar el programa “Entrena’t per a la teva seguretat” per a joves conductors de motocicletes
- Dur a terme activitats d’educació viària pràctica amb bicicletes i ciclomotors en col·laboració amb ajuntaments i consells comarcals
- Impulsar la realització de xerrades col·loqui als centres educatius de secundària del programa “Game Over”
- Promoure l’ús de materials de prevenció de riscos laborals viaris per fer formació o sensibilització a empreses
- Formar els professors i directors per a l’obtenció del segell d’AeQ (Autoescoles de Qualitat)
- Desenvolupar cursos de sensibilització i reeducació viària i avaluar el procediment i els resultats
- Analitzar l’accidentalitat en travesseres
- Participar en la iniciativa del Catalunya Living-Lab
- Actualitzar l’EuroRAP
- Coordinar i participar en el projecte MEDTIS de la Comissió Europea de Transport, així com participar en d’altres projectes europeus.
- Participar en el projecte europeu C-Roads
 
 
Escenari de la sinistralitat viària i actuacions previstes
 
Durant la Comissió també s’informarà de l’evolució de la sinistralitat mortal en zona interurbana del primer semestre del 2018. Enguany, fins al 30 de juny,  han perdut la vida en accidents de trànsit a la xarxa viària interurbana catalana un total de 92 persones en 78 accidents mortals. Durant el mateix període de l’any passat, hi va haver 65 víctimes mortals en 60 sinistres viaris. Això suposa un increment del 42% dels morts i del 30% dels sinistres mortals respecte al mateix període de l’any passat.
 
Si tenim en compte les dades del primer semestre del 2010, any de referència, les xifres són de reducció, un 13% menys de persones mortes i un 8% menys d’accidents mortals.
 
En aquest context i de l’anàlisi de les dades de sinistralitat dels sis primers mesos de l’any, es destaquen diversos aspectes, entre ells; l’augment de les víctimes en dies festius, les distraccions com el principal factor concurrent (amb un 24% d’incidència sobre tots els factors), l’increment dels accidents amb un sol vehicle implicat en dies festius, l’augment de la velocitat excessiva com a factor concurrent (un 11% més que l’any passat), la presència d’alcohol i/o drogues en els sinistres registrats en dies d’operacions especials de trànsit (un 12% més que l’any 2017) i l’increment de l’accidentalitat  entre els vianants i els motoristes. I  és que l’any 2018 en zona interurbana, els vianants que han mort atropellats en vies interurbanes ja són 6 (el triple que en el mateix període del 2017) i pel que fa als motoristes, les xifres continuen essent elevades, s’ha passat de 20 el 2017 a 21 víctimes mortals enguany.
 
Convé recordar que el Departament d’Interior fixa com a prioritat revertir aquesta situació d’emergència viària amb diverses actuacions:
 
  • Continuació i extensió del pla de contenció policial iniciat a l’abril fins al mes d’octubre, moment en què es farà una nova avaluació dels resultats.
 
  • El pla de contenció continuarà prioritzant les accions de control de velocitat, alcohol i drogues i distraccions.
 
  • Es mantindran les accions de control en els desplaçaments d’oci.
 
  • Continuació de la implementació de mesures de separació dels sentits de circulació.
  • Tres nous radars de trams: dos a l’A-2 entre Jorba i Argençola i un a l’AP-7 entre Santa Perpetua de Mogoda i Mollet del Vallès, que entraran en funcionament aquest estiu.
 
  • Difusió de dues noves peces de la campanya de conscienciació viària “Tots tenim família”, que donen continuïtat a l’acció comunicativa endegada l’any passat. 
 
  • Difusió a partir de la tardor de dues noves campanyes publicitàries de conscienciació viària, centrades una en el col·lectiu dels motoristes i l’altra focalitzada en el factor concurrent velocitat.
 
  • Difusió a través de les xarxes socials de dos vídeos amb consells de seguretat viària, adreçats als usuaris més vulnerables de l’espai públic: els vianants i els ciclistes. Les dues peces audiovisuals inclouran recomanacions amb la finalitat de reduir la sinistralitat viària d’aquests dos col·lectius.
 
Pla Integral ITS 2017-2019
 
Durant la Comissió, també es presentarà el Pla Integral ITS 2017-2019. És el primer pla Integral ITS que posa en marxa el Servei Català de Trànsit des de la seva fundació. Neix sota el paraigua del Pla de Seguretat Viària 2017-2019. Es tracta del primer pla tecnològic amb una visió global que duu a terme l’SCT des de la seva creació i està dividit en tres objectius estratègics:
 
  • Informació
  • Gestió
  • Vehicles autònoms i connectats
 
A més, té dos objectius transversals:
 
  • Seguretat viària
  • Internacionalització
 
Aquest pla incorpora 32 actuacions. A dia d’avui, n’hi ha 9 d’acabades, 19 en marxa i 4 pendents.
 


Cercador

Cercador

Destaquem