Twitter   Facebook   Delicious   Yahoo  
Enllaçar | Imprimir

INDÚSTRIA

Un estudi d'ACCIÓ identifica 190 empreses del sector ferroviari a Catalunya que ocupen 27.500 treballadors

Les empreses d'aquest sector a Catalunya, el 74% de les quals són pimes, facturen 3.656 milions d'euros vinculats a aquest àmbit


  • L’estudi, realitzat en col·laboració amb Railgrup, apunta les principals tendències i oportunitats del sector, com ara la personalització de serveis, l’aplicació de les noves tecnologies com l’open data i el sorgiment de nous models de negoci derivats del nou concepte d’economia col·laborativa

 

  • L’informe s’ha presentat aquest dijous en el marc de l’Assemblea General de socis del clúster Railgrup, un dels 29 clústers acreditats pel programa Catalonia Clusters impulsat per la Generalitat a través d’ACCIÓ

A Catalunya hi ha 190 empreses del sector ferroviari que ocupen 27.500 treballadors. És una de de les principals conclusions d’un estudi elaborat per ACCIÓ –l’agència de la Generalitat de Catalunya per a la competitivitat de l’empresa, depenent del Departament d’Empresa i Coneixement- en col·laboració amb el clúster ferroviari, Railgrup, presentat aquest dijous en el marc de l’Assemblea General de socis del clúster. L’informe analitza l’activitat empresarial vinculada amb el sector ferroviari i el transport de passatgers i mercaderies.

Segons aquesta anàlisi estratègica, aquestes empreses facturen en conjunt 6.845 milions d’euros, dels quals 3.656 milions d’euros estan vinculats a aquest sector, xifra que representa l’1,64% del PIB català. A banda, d’acord amb l’informe, aquest sector està format principalment per pimes, que representen el 74% del total. Així mateix, és un àmbit amb una destacada presència internacional, ja que prop de la meitat de les empreses (el 46%) que s’hi dediquen són exportadores.
 
L’estudi ha analitzat el sector des del concepte de la mobilitat ferroviària, que inclou tots els agents que intervenen a la cadena de valor del sector i no només en l’àmbit tradicional del material rodant. De fet, les empreses del sector ferroviari a Catalunya es dediquen a àmbits com l’enginyeria i la consultoria, la construcció, el desenvolupament de material rodant, interiorisme per als trens, sistemes i components o manteniment, a més de la logística, els laboratoris i la certificació i les operadores de serveis ferroviaris. Altres agents de l’ecosistema de la innovació i l’R+D, com els agents TECNIO, també tenen un rol destacat en aquest sector.
 
Railgrup és un dels 29 clústers acreditats pel programa Catalonia Clusters impulsat per la Generalitat a través d’ACCIÓ, una iniciativa que promou l’agrupació d’empreses i entats d’un mateix sector per compartir recursos, generar sinèrgies i projectar-se internacionalment. Actualment, els 29 clústers catalans del programa agrupen 2.200 empreses amb una facturació de 74.000 milions d’euros i 309.000 treballadors.

Les tendències, oportunitats i reptes
 
Pel que fa a les tendències i oportunitats del sector per als propers anys, l’estudi analitza les que tenen relació amb la tecnologia, el propi model de negoci i l’entorn. En primer lloc, en l’àmbit de la tecnologia, l’informe destaca per exemple la utilització de l’open data per oferir un millor servei a l’usuari a través de la disposició de dades obertes que permetran, entre d’altres, dissenyar mapes de punts de servei, senyalitzar les fallades de serveis en estacions de tren o donar a conèixer la disponibilitat de seients a l’hora de fer reserves de bitllets. També apunta la importància de l’ús de nous materials que redueixin el pes, el consum o millorin la sostenibilitat (com els aliatges d’alumini o les espumes metàl·liques, per exemple), així com la integració de la mobilitat ferroviària als ecosistemes d’smart cities per reduir la congestió del trànsit. Igualment, l’optimització de l’ús de l’energia per disminuir les emissions de CO2 seran determinants pel sector des d’un punt de vista tecnològic.
 
Pel que fa a les tendències derivades de l’evolució del model de negoci del sector, l’informe apunta per exemple el concepte de mobility as a service, que entén els vehicles com un servei i no com una propietat, un sistema que s’està estenent també al transport ferroviari de mercaderies. Un altre repte és el de la multimodalitat per al transport de passatgers, com és el cas de les iniciatives de connectar els aeroports amb les xarxes d’alta velocitat.
 
Per últim, en relació a l’entorn, l’anàlisi posa de manifest el creixement demogràfic i la urbanització de la societat, un fet que requerirà transportar més persones de manera més àgil i sostenible. Un factor que s’haurà de sumar a majors complexitats en la mobilitat derivades als nus models de treball.
 
Un sector obert al món
 
L’estudi determina quins són els mercats exteriors que ofereixen més oportunitats de negoci per a les empreses catalanes segons l’estat del sector en aquests països, l’evolució de la seva població i la seva concentració en ciutats o la definició de plans estratègics per impulsar la mobilitat ferroviària i millorar les infraestructures. D’aquesta manera, l’informe destaca casos com el d’Austràlia, on el 85% de la població es concentra en grans ciutats i requereix un mitjà de transport diari per desplaçar-se entre els barris residencials i els districtes de negocis, tot afavorint plans de mobilitat interurbana i noves infraestructures com el metro de Sydney i Melbourne.
 
Un altre cas rellevant és el de Singapur, considerada la primera smart city del món, que ha començat a introduir les iniciatives englobades al seu programa Smart Nation de l’any 2014 també al sector ferroviari, amb aplicacions del sistema nacional d’identitat digital, els e-pagaments o plataformes de sensors. Per la seva banda, Sud-àfrica, que concentra una tercera part de les línies ferroviàries del continent, està renovant tota la seva infraestructura de transport a través d’un pla estratègic que ha aprovat fins al 2030 que preveu, entre d’altres, realitzar obres de senyalització, l’ampliació d’infraestructures ferroviàries i portuàries i la introducció de noves línies com ara l’alta velocitat entre Johannesburg i Durban. Altres països com Índia, Panamà i Ghana també estan treballant en el desenvolupament de projectes vinculats a altres indústries del transport.
 
Pots consultar l’estudi en aquest enllaç.
 
-----------------------------------------------------------------
Segueix-nos a les xarxes:
 
A Twitter:  @empresacat



Cercador

Cercador

Destaquem