Twitter   Facebook   Delicious   Yahoo  
Enllaçar | Imprimir

El Servei Català de Trànsit apel·la a l'esforç de tots per reduir la sinistralitat dels motoristes

  • El director de l’SCT, Juli Gendrau, ho ha subratllat avui en la cloenda de la jornada “Diàlegs sobre seguretat viària de motocicletes”
  • Gendrau també ha anunciat que enguany ja han mort 21 motoristes a les carreteres catalanes

 
 El director del Servei Català de Trànsit, Juli Gendrau, ha inaugurat aquest matí la jornada Diàlegs sobre seguretat viària de motocicletes”, que ha tingut lloc a la sala d’actes del Departament d’Interior. Gendrau, que també ha clausurat l’acte, ha assegurat que “la jornada ha servit per originar idees, propostes i bones pràctiques. A curt termini, servirà per fer actuacions des de l’SCT”. El director ha afegit que “tots acabem amb deures per fer” i que “les motos són una absoluta prioritat per l’SCT”.

El titular del Servei Català de Trànsit ha alertat del repunt de víctimes mortals de motoristes que s’ha registrat aquest any, sobretot durant els mesos de febrer, març i abril, i en aquest sentit ha destacat que enguany ja han mort a la xarxa viària catalana 21 motoristes. “Aquesta jornada –ha continuat Gendrau- arriba en un moment oportú perquè amb el bon temps augmenta la quantitat de motoristes que circulen en carreteres i ciutats, i perquè la motocicleta continua sent un fet diferencial a Catalunya”.

D’altra banda, i tenint en compte que l’eix central dels diàlegs de la jornada ha estat la Càtedra de Seguretat Viària de Motocicletes, el director de l’SCT, ha remarcat que “la càtedra és l’instrument que ha de donar sentit a la prescripció de polítiques actives de seguretat viària en l’àmbit de les motocicletes”.

La jornada ha aplegat experts de diferents institucions, associacions i empreses vinculades al món de la motocicleta que han reflexionat sobre els principals reptes als quals s’enfronta la seguretat viària en el sector dels vehicles motoritzats de dues rodes. La trobada ha anat encapçalada per la ponència central a càrrec d’Antonio Avenoso, president de l’ETSC (European Transport Safety Council). En la seva xerrada: “Motociclisme segur: desafiaments i oportunitats”, Avenoso ha exposat un diagnòstic de la situació de la seguretat viària de les motocicletes a Europa i de les polítiques de futur que es poden implementar en aquest àmbit. El president de l’ETS vol establir un marc a partir del qual els experts puguin treballar aportant les seves experiències. Segons Avenoso, “La Unió Europea s’ha marcat l’objectiu de reduir, des del 2011 fins al 2020, a la meitat el nombre de víctimes mortals per accidents de trànsit però no anem per bon camí perquè hi ha hagut un petit repunt”.

A continuació, Juan Velázquez, de la Universitat Politècnica de Catalunya, ha presentat els resultats de la Càtedra de Seguretat Viària de Motocicletes-creada pel Servei Català de Trànsit fa tres anys- i que aporta conclusions sobre els principals paràmetres de la sinistralitat viària dels motoristes a Catalunya i sobre mesures que es podrien implementar de manera eficaç, basades en experiències d’altres països amb l’objectiu de reduir l’accidentalitat d’aquest col·lectiu. Velázquez, que és responsable de la Càtedra de Motocicletes i membre del Grup de Recerca Aplicada en Biomecànica de l’Impacte de la Universitat Politècnica de Catalunya ha exposat algunes d’aquestes conclusions:
 
  • Prop d’una tercera part dels accidents de motocicleta greus es produeixen en interseccions i és en les incorporacions en forma de T on es produeixen més ferits i víctimes mortals
  • La causa principal dels sinistres de motocicleta sola és la velocitat inadequada (34,7%) i la manca d’atenció (25,2%)
  • Els accidents mes freqüents són els de tipus encalç, en corba o en recta, i col·lisió frontal (35,8%), seguit dels accidents registrats en interseccions (17,9%). Dels accidents per encalç, la majoria es produeixen en via recta i d’altres en retencions.
  • Quant a la lesivitat, en gran part dels casos, els motoristes resulten ferits de gravetat (80,3%) i l’edat més freqüent de les víctimes és la franja compresa entre els 41 i els 50 anys
  • Quan el motorista no intenta evadir la col·lisió, és més elevada la seva gravetat
  • Les motocicletes més accidentades són les de 125 cc (22%) i les de 600-700 cc (26,2%)
  • Els errors més freqüents en col·lisió d’unitats són, per part de la motocicleta, la manca d’atenció (27,9%) i la manca de distància de seguretat (12,7%), i de l’altre vehicle, el fet de no respectar la prioritat de pas (un 38,9%).
 
Els resultats de la Càtedra apunten un seguit de  propostes amb l’objectiu de reduir l’accidentalitat dels vehicles de dues rodes. Entre les que es basen en actuacions ja realitzades en altres països, en destaquen les següents: avaluar la possibilitat d’implementar carrils per a motocicleta, evitar els obstacles a la via (pals elèctrics o senyals), evitar les barreres de seguretat i dissenyar unes d’específiques per a motocicletes o evitar zones de molta vegetació que impedeixin la bona visibilitat. 
En l’àmbit de l’enforcement, la Càtedra aposta perquè les patrulles  policials estiguin present als punts més conflictius per tal d’enviar un missatge constant de seguretat i necessitat de bona conducta. També remarca que les sancions han d’anar més enllà de les multes i han de tenir un missatge del comportament perjudicial. A més, proposa que es facin estudis d’eficàcia dels controls de drogues i alcohol, i de la reincidència en aquestes substàncies.
Pel que fa a intervencions relacionades amb l’àmbit de la comunicació, les conclusions de la Càtedra incideixen en què les xarxes socials han de ser aprofitades per la divulgació de contingut específic per a certs usuaris; en el fet que els anuncis publicitaris de televisió excessivament agressius o sensibles dels organismes de trànsit no són adients, i en què les associacions de motoristes poden ser molt útils per transmetre missatges de seguretat entre els usuaris de vehicles de dues rodes.
 
PER AMPLIAR LA NOTA DE PREMSA, PREMEU A L'ENLLAÇ EN PDF:



Cercador

Cercador

Destaquem