Twitter   Facebook   Delicious   Yahoo  
Enllaçar | Imprimir

L'Aeroport de Barcelona-El Prat i Protecció Civil de la Generalitat realitzen un simulacre general d'accident aeri

  • L’exercici ha simulat la sortida de pista d’un avió durant la maniobra d’aterratge
  • S’han activat de forma coordinada el Pla d’Autoprotecció de l’Aeroport i el Pla d’Emergències Aeronàutiques de Catalunya AEROCAT de la Generalitat de Catalunya
 
Protecció Civil de la Generalitat de Catalunya i l’Aeroport de Barcelona-El Prat han realitzat aquest matí un simulacre general d’emergència aeronàutica que contempla un conjunt de normes i procediments coordinats del Pla d’Autoprotecció de l’aeroport i de la seva inclusió en el Pla d’Emergències Aeronàutiques de Catalunya AEROCAT, que Protecció Civil de la Generalitat ha activat. L’objectiu és actuar de forma adequada, posar a prova la resposta coordinada de tots els organismes i cossos implicats i reduir al màxim les conseqüències davant el cas d’una emergència real en un accident d’aquestes característiques.
 
A més, també s’ha avaluat l’agilitat i tramesa d’informació dels diferents cossos d’emergència, s’ha posat a prova per primer cop en un simulacre la figura de la persona de contacte amb les víctimes i els seus familiars (PECO) i el funcionament del Centre d’atenció a familiars (CAF) per l’atenció dels afectats i els seus familiars sota la coordinació de Protecció Civil de la Generalitat.
 
Així mateix, s’ha estudiat la capacitat de coordinació i tramesa entre Plans i les seves estructures de coordinació. També s’ha posat a prova el Pla municipal amb tot el seu desplegament, incloent l’activació del suport psicològic de l’Ajuntament del Prat de Llobregat en suport a Protecció Civil de la Generalitat. Amb aquesta simulació, l’Aeroport de Barcelona - El Prat dona compliment, també, a la normativa de l’Organització Civil Internacional (OACI) segons la qual s’han de realitzar de forma periòdica simulacres generals d’accident aeri a les instal·lacions dels aeroports.
En el simulacre han intervingut, a més, d’AENA Aeroport de Barcelona-El Prat i Protecció Civil de la Generalitat, la Subdelegación del Gobierno en Barcelona, l’Ajuntament del Prat de Llobregat, Mossos d’Esquadra, Bombers de la Generalitat, SEM, Institut de Medicina Legal i Ciències Forenses de Catalunya (Departament de Justícia), Agents Rurals, Col·legi Oficial de Treball Social de Catalunya, Creu Roja, Guardia Civil, Cuerpo Nacional de Policia, TMB i altres organismes.
 
L’accident s’ha produït durant l’aproximació a l’aeroport d’un vol amb destí Barcelona, quan ha fallat el motor esquerre, l’aeronau ha virat i impactat a la platja d’El Prat de Llobregat provocant la mort de 10 persones, 28 ferits; 6 d’ells molt greus, 6 greus i 16 il·lesos. A l’avió hi viatjaven 38 passatgers i 5 tripulants.
 
La Torre de Control, en detectar visualment l’accident, ha activat l’alarma i ha realitzat els avisos als diferents organismes. L’aeroport ha establert el Puesto de Mando Principal (PMP) i el Comitè de Crisis previst en el Pla d’Autoprotecció i dirigit por la directora de l’Aeroport de Barcelona-El Prat. Aquest comitè està integrat per responsables i directius de diferents departaments d’Aena, de la companyia aèria accidentada, de l’agent Handling i de les forces i cossos de seguretat destinats a l’aeroport.
 
Protecció Civil de la Generalitat ha activat el Pla AEROCAT i ha convocat el Comitè Tècnic de l’AEROCAT a la Sala de Crisi de l’Aeroport. El Comitè tècnic, presidit pel director general de Protecció Civil i codirigit amb la directora de l’aeroport, ha coordinat l’emergència i les actuacions, incloent-hi  els serveis aeroportuaris. A més, el CECAT ha gestionat de forma unificada els diferents llistats d’afectats disponibles, passatgers, ferits i familiars, que han anat arribant a través del servei responsable en cada cas.
 
Actuació operativa:
Un cop els cossos d’emergència han rebut l’avís de l’accident, s’han desplaçat al lloc. Així, els Bombers de l’Aeroport i 6 dotacions dels Bombers de la Generalitat (dos vehicles de comandament, el Punt de Trànsit i tres vehicles d’aigua) s’han activat en un primer moment. S’ha constituït el PMA (Punt de comandament avançat dels serveis aeroportuaris), i posteriorment el Centre de Comandament Avançat (CCA).
Els Bombers han treballat en les tasques d’extinció de l’aeronau, i en la recerca i salvament dels possibles ferits.
 
Els Mossos d’Esquadra, que han participat amb 117 efectius de diferents unitats de la Regió Policial Metropolitana Sud i dels serveis centrals. Entre altres tasques, han dirigit el dispositiu policial, el control d’accessos i ordre públic, dur a terme la investigació de les causes de l’accident, i la gestió dels cadàvers i restes, en constant coordinació amb metges forenses i jutjats.
 
El Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) ha estat el responsable de l’assistència sanitària als ferits. Després d’una  valoració inicial global de l’escenari, han creat l’Àrea Sanitària i s’han definit els espais físics per zones segons la gravetat dels ferits. S’ha fet rodes d’evacuació, on s’ha valorat, categoritzat i s’ha donat la primera assistència als ferits, alhora que s’ha fet la detecció dels pacients que requerien trasllat immediat a l’hospital per a rebre tractament quirúrgic. El SEM ha realitzat la llista definitiva dels ferits, acordada amb els diferents comandaments i amb el suport de tots els operatius. El SEM ha destinat al simulacre 13 unitats, així com, la intervenció de  professionals de la Central de Coordinació i l’equip de psicòlegs del SEM.
 
Un cop s’ha tingut notícia de l’accident s’ha avisat al jutge de guàrdia, qui ha activat el protocol medicoforense i policial per a successos de víctimes múltiples. Per part de l’Institut de Medicina Legal i Ciències Forenses de Catalunya (IMLCFC) del Departament de Justícia han intervingut 11 metges forenses i cinc tècnics especialistes en patologia forense formant part dels equips d’identificació de víctimes conjuntament amb efectius de la Divisió de Policia Científica dels Mossos d’Esquadra. Han realitzat aixecaments dels cadàvers de les víctimes i autòpsies medicolegals i en l’obtenció de dades antemortem amb l’ajuda dels familiars per a contrastar la identitat de les víctimes.
 
Per la seva banda, l’Ajuntament d’El Prat de Llobregat ha activat el Pla Bàsic Municipal en el seu apartat d’accident aeri, i els Plans d’autoprotecció dels equipaments i zones afectades i ha constituït el Centre de Coordinació Municipal (CECOPAL). La Policia Local del Prat del Llobregat ha participat amb 6 agents a la zona de l’accident i 4 des del Centre de Recepció d’Alarmes.
 
Nova figura del PECO i desplegament del CAF
Per primer cop en un simulacre d’accident aeri s’ha desplegat la figura del Centre d’Atenció de Familiars (CAF) que recull la normativa d’atenció a les víctimes i familiars d’accidents aeris, així com la de la Persona de Contacte amb víctimes i familiars d’accidents aeris (PECO) .
 
En el CAF s’han habilitat espais de treball pels equips de policia científica i forenses, psico-socials, sanitaris i de coordinació, i per reunions amb els familiars i afectats, i han actuat els equips psico-socials especialitats en emergències del Col·legi Oficial de Treball Social de Catalunya i de Creu Roja, desplegats per Protecció Civil de la Generalitat com a coordinadora del Grup Logístic del pla AEROCAT per l’atenció dels afectats. El subdirector general de Coordinació i Gestió d’Emergències de Protecció Civil de la Generalitat ha actuat com a PECO amb víctimes i familiars d’accidents aeris transmetent la informació disponible als afectats i garantint els seus drets com a afectats per l’emergència, en compliment de la normativa vigent. El CAF s’ha desplegat a un hotel facilitat per la companyia aèria del vol sinistrat.
 
A l’aeroport, Protecció Civil de la Generalitat també ha desplegat equips psico-socials especialitzats en emergències per l’atenció dels familiars i dels afectats a les sales habilitades temporalment fins l’obertura del CAF i un comandament i un tècnic de l’operativa territorial per la seva coordinació. En aquests espais s’atenen als afectats que no han requerit assistència sanitària urgent o han estat considerat il·lesos i també als familiars dels afectats i ferits.
 
En el lloc de l’accident, Protecció Civil de la Generalitat ha mobilitzat la Unitat Mòbil de Protecció Civil per actuar com a Centre de Comandament Avançat (CCA). El CECAT de Protecció Civil de la Generalitat ha actuat com a centre coordinador de l’emergència seguint el previst al pla AEROCAT en especial gestionant les diferents informacions i els llistats d’afectats (ferits i familiars).
 
Protecció Civil de la Generalitat també ha activat a través del seu gabinet de premsa el gabinet d’informació del Pla AEROCAT, en el que s’integren la resta de gabinets de comunicació dels organismes participants.



Departament/s

Cercador

Cercador

Destaquem