Twitter   Facebook   Delicious   Yahoo  
Enllaçar | Imprimir

CONSUM

L'Agència Catalana del Consum resol a Tarragona 1.169 casos per la via de la mediació i 285 per l'arbitratge

·         Durant el 2017 l’ACC va rebre 4.474 consultes i 2.120 reclamacions

·         El 30% de les reclamacions són del sector de les Telecomunicacions i Internet
 
·         La Junta Arbitral de Consum de Catalunya incrementa un 17,11% les adhesions a Tarragona i incrementa en més d’un 80% els laudes emesos
 
El secretari d'Empresa i Competitivitat, Joan Aregio, la directora de l’Agència Catalana del Consum (ACC), Montserrat Ribera, i la directora dels Serveis Territorials del Departament a Tarragona, Carme Mansilla, han presentat avui els resultats de la Memòria d’Actuacions 2017 de l’Agència a Tarragona. Entre les dades presentades destaca que l’ACC va resoldre l’any passat 1.169 casos per la vida de la mediació i 285 per l’arbitratge. "Aquestes dades ens indiquen que l’ACC va complint la seva tasca any rere any”, ha explicat Joan Aregio.
 
Pel que fa a les consultes rebudes per l’ACC a Tarragona s’ha registrat una pujada del 14,37% amb un total de 4.474 consultes ateses. A Catalunya, la tendència també és a l’alça i l’increment és del 12,60% amb un total de 46.198 consultes ateses.
 
L’any 2017, l’Agència Catalana del Consum a la demarcació va rebre 2.120 reclamacions, un 17,57% menys que les registrades el 2016. Les telecomunicacions i Internet (30,8%) continuen sent el sector amb més reclamacions seguit dels altres serveis generals de consum (21,4%) i  de béns de consum/productes (16,4%). En el mateix període a Catalunya també es van registrar menys reclamacions, en concret un 11,14%.
 
Com a conseqüència del descens de les reclamacions rebudes i de l’increment del trasllat a altres organismes competents, els casos resolts per acord de mediació van baixar un 16,97% el 2017. Les telecomunicacions i Internet continuen sent el sector amb més casos resolts per acord de mediació amb un 34,4%. A continuació hi ha els serveis de subministraments bàsics —aigua, electricitat, gas—, amb el 24,6%; altres serveis generals de consum, amb el 16,9%; els béns generals de consum/productes sumen el 11,6%; els serveis de transport amb un 6,2%; els serveis financers el 5,3%; i els restaurants i allotjaments turístics, el 0,9%.
 
Per contra els laudes arbitrals van pujar un 82,69% respecte l’any 2016. En matèria d’arbitratges, també les telecomunicacions i Internet van registrar el major nombre de laudes (el 70,53%), seguit dels serveis d’electricitat, gas i agua (el 16,49%) i els béns de consum/productes (el 7,37%).

Companyies amb més reclamacions
 
Endesa encapçala les empreses amb més reclamacions, seguida Vodafone, Orange Espagne, Telefónica i Gas Natural. Tot i que aquestes són les empreses amb més reclamacions, la majoria les solucionen per la via de la mediació o l’arbitratge.

Baixa el número de denúncies
 
L’any passat es van rebre a Tarragona 155 denúncies, un 10,40% menys que el 2016. Del total de denúncies, el 31,6% corresponen a Béns de consum/productes; seguit de restauració i allotjaments (25,2%); i serveis d’electricitat, gas i aigua (20%).

Un total de 16 expedients resolts amb sanció amb un import de 39.401 euros
 
Durant 2017, les actuacions inspecció i control de mercat de l'ACC a la demarcació de Tarragona han derivat en 16 expedients resolts amb sanció. L’import total de les multes ha estat de 39.401 euros. Les infraccions que han motivat majors quanties en multes han estat les pràctiques comercials deslleials (43,98% del total);  seguit de clàusules i pràctiques abusives (el 22,94%); i en matèria de transaccions comercials i en matèria de preus (12,24%).

L’ACC rep 844 reclamacions transfrontereres, la majoria pel transport aeri
 
L’ACC va rebre l’any passat 844 reclamacions transfrontereres, un 13,4% més que el 2016. Els serveis de transport per avió concentren la majoria de reclamacions, seguit a distància dels serveis generals de consum, la restauració i allotjaments turístics, els béns i productes de consum i altres serveis de transport.
 
El 79% de les persones consumidores que reclamen són residents a Catalunya i del 21% restant principalment l’origen és de França, Alemanya, Andorra, Regne Unit, Espanya, EUA i Portugal. Pel que fa a les empreses reclamades, el 19% tenen l’origen a Catalunya, i del 81% restant el 30% són d’Irlanda, el 8% del Regne Unit, el 5% d’Alemanya i el 4% de França.
 
Els principals motius de les reclamacions són per cancel·lacions o retards de vols i pèrdues d’equipatge, entre d’altres.

L’ACC detecta més irregularitats en el comerç electrònic i en els subministraments bàsics i serveis financers
 
Pel que fa a l'actuació inspectora a Catalunya, l'ACC va realitzar 593 actuacions a la demarcació. Del total d’inspeccions, el 56% va estar motivada per una campanya, seguit per una comunicació (15%), per una denúncia (15%), per una alerta (7%) i per iniciativa pròpia (7%).

Més de 2.900 productes alertats i 19.699 articles retirats
 
L’any passat es van registrar 2.912 productes alertats a Catalunya,  un 1,32% més que el 2015. Per tipologia de productes, el 27,83% de les alertes han estat per joguines, seguit del 19,48% per vehicles i motocicletes; el 16,50% material elèctric i lluminàries; el 10,74% roba i calçat; i el 7,16% d’altres. L’ACC participa en el sistema de control d’alertes europeu RAPEX que té per objectiu prevenir riscos pel que fa a la seguretat dels productes.
 
Així mateix, l’ACC va retirar 19.699 articles del mercat. Per tipus de productes, la majoria dels articles retirats va ser material elèctric i lluminàries, joguines i electrodomèstics.

La Junta Arbitral de Consum de Catalunya incrementa un 17,11% les adhesions a Tarragona i incrementa en més d’un 80% els laudes emesos
 
El nombre d’establiments adherits al sistema arbitral de Consum a través de la Junta Arbitral de Consum de Catalunya (JACC) va situar-se el 2017 a Tarragona en els 1.150, una xifra que representa una pujada del 17,11% respecte l’any anterior. Aquest fet també ha comportat un increment dels laudes que es van emetre durant el 2017, amb un increment del 82,69% respecte l’any anterior.
 
Actualment, l’arbitratge de consum segueix sent un plus de qualitat que pot oferir una empresa als seus clients. La confiança que les empreses dipositen en aquest mecanisme es percep en l’augment que any rere any registra el cens d’adhesions a la JACC.

Reforç de la tasca formativa als nens i adolescents dels cursos de formació adreçats als serveis públics de consum i de les accions de divulgació entre els col·lectius de consumidors i empreses
 
La formació ha estat una altra de les prioritats de l’Agència al 2017, que s’ha orientat a les escoles, a cursos de formació adreçats als serveis públics de consum i a sessions informatives i divulgatives adreçades a col·lectius de consumidors i empreses.
 
Pel que fa a les escoles, el curs 2016-2017, un total de 23.792 alumnes han passat pels més de 1.000 tallers programats per l’Escola del Consum de Catalunya.
 
 
__________________________
Segueix-nos a les xarxes del Departament d’Empresa i Coneixement
 
A Twitter Empresa i Coneixement: @empresacat



Cercador

Cercador

Destaquem