Twitter   Facebook   Delicious   Yahoo  
Enllaçar | Imprimir

Extensió del programa Magnet, una estratègia d'innovació educativa per afavorir l'èxit escolar

 
  • “MAGNET. Aliances per a l’èxit educatiu” és un programa que promou una  innovació profunda en els centres educatius com una estratègia per reduir  la segregació escolar i garantir una oferta educativa de qualitat per a tot l’alumnat.
 
  • El programa creixerà fins a arribar a 45 centres educatius el 2020. En aquest període de preinscripció es presenten 9 centres més i a l’abril s’obre la nova convocatòria per seleccionar 15 nous centres educatius per al curs 2018-2019.

Aquest curs escolar i el proper curs 2018-2019, s’ampliarà el programa Magnet fins a un total de 45 centres. Així s’ha anunciat avui en roda de premsa en l’acte de presentació d’ampliació dels centres participants al Magnet. Es tracta d’un projecte impulsat pel Departament d'Ensenyament, la Fundació Jaume Bofill, la Diputació de Barcelona, el Consorci d’Educació de Barcelona i l’Institut de Ciències de l’Educació de la UAB, amb la col·laboració dels municipis, amb l’objectiu d’afavorir l’èxit escolar dels centres participants.
 
El programa Magnet promou l’aliança d’un centre educatiu amb una institució de referència en un camp del coneixement específic. Aquesta aliança ha de permetre el desenvolupament d’un projecte educatiu innovador i de qualitat, i que es converteixi en referència en el territori, tant per les famílies com per la comunitat educativa. El programa s’adreça als centres amb una composició social desequilibrada respecte al territori de referència, i que compten amb un equip docent compromès amb el canvi i amb motivació per desenvolupar projectes d’innovació.
 
La directora general d’Educació Infantil i Primària, Carme Ortoll, ha destacat que el programa “obre les portes de l’escola per a fer una escola per a tothom, i necessita, també, la col·laboració de les administracions locals per avançar en una planificació educativa que garanteixi la distribució de l’alumnat amb equitat i que es tingui en compte un equilibri en la composició social dels centres que afavoreixi l’estabilitat de mestres i alumnes i que ajudi a compartir el coneixement en xarxa per transferir les seves bondats i fortaleses cap a altres centres educatius”.
 
Les institucions que hi participen són institucions de referència i excel·lència en un camp de coneixement específic (ciència, tecnologia, art, comunicació audiovisual, etc.) que tenen un compromís educatiu amb la societat, i capacitat de transferir innovació i coneixement. Aquesta aliança es desenvolupa durant 3 anys i hi ha un quart any de consolidació del projecte. L’objectiu és que al final del procés, aquests centres millorin l’èxit escolar i fomentar un major interès per part de les famílies del seu entorn i augmenti la demanda de preinscripció.
En aquest sentit, Carme Ortoll ha agraït als centres participants “l’esforç per incorporar una nova mirada a l’organització de l’escola, als canvis metodològics que s’han donat, amb l’objectiu que tots i cadascun dels vostres alumnes siguin protagonistes del seu aprenentatge i puguin aprendre més i millor”.
 
Avaluació del pilotatge del programa
 
L’avaluació dels projectes pilot ha permès copsar els efectes positius del programa respecte a: la innovació pedagògica; la comunicació externa i relació amb l’entorn; l’augment de les expectatives de les famílies, de l’alumnat i dels docents i els canvis pel que fa a la demanda i a la composició social del centre.
 
Els resultats de la fase de pilotatge posen de manifest que tots els centres participants en el programa Magnet han viscut canvis pel que fa a les dinàmiques de preinscripció i matrícula de famílies i alumnat. En primer lloc, ha augmentat l’assistència a les jornades de portes obertes en tots els centres.  En segon lloc, els centres participants en el programa han augmentat la preinscripció i matrícula d’alumnat, reduint-se així la distància entre oferta i demanda de places i augmentant el nombre de sol·licituds en primera opció.
 
D’altra banda, el programa ha contribuït a generar més heterogeneïtat social en els centres tot atraient perfils de famílies de major capital cultural i estudis superiors que fins ara se n’havien mantingut allunyades.
 

El creixement del programa: la convocatòria magnet
 
En els propers dos anys, el programa creixerà fins a arribar a 45 centres educatius, a través d’una convocatòria anual oberta a tots els centres que compleixin els requisits per poder entrar al programa. Una comissió de selecció formada per representants de les organitzacions impulsores del programa seleccionarà cada any els centres que s’ajustin millor als requeriments del programa.
 
Del 9 d’abril al 15 de maig, s’obre la convocatòria per seleccionar els 15 centres educatius que entraran al programa el curs 2018-2019. Durant la segona quinzena de juny es faran públics seleccionats.
 
Per entrar al programa Magnet cal un compromís explícit de l’equip directiu pel desenvolupament i l’avaluació del projecte d’aliança i d’innovació, així com un acord del claustre i la participació del 80% dels docents en les activitats formatives.
 
Els centres educatius i institucions que han participat en la fase pilot del programa Magnet. Aliances per a l’èxit educatiu (2012-2017), són els següents:
 
•         L’Escola Samuntada (Sabadell), amb l'Institut Català de Paleontologia Miquel Crusafont. Actualment iniciant una nova aliança amb el Consorci Corporació Sanitària Parc Taulí de Sabadell.
•         L’Escola Joan Maragall (Lleida), amb Magical Media, Universitat de Lleida, i Grup Segre
Durant el curs 2017-18 s'inicia una nova etapa de creixement del programa en la qual s'hi incorporen 9 aliances magnet noves:
•         L’Institut del Ter (Manlleu), amb el Museu del Ter.
•         L’Institut La Ribera (Montcada i Reixac), amb l’Institut de Recerca de l'Aigua de la UB.
•         L’Escola Miralletes (Barcelona), amb el Cosmocaixa.
•         L’Escola Joaquim Blume (Sabadell), amb el Centre de Recerca Matemàtica.
•         L’Escola Pau Casals (Rubí), amb la Filmoteca de Catalunya (i amb la col·laboració del Grup IREF).
•         L’Escola Montessori (Rubí), amb la Fundació CIM-UPC.
•         L’Escola Àgora (Girona), amb el Museu del Cinema.
•         L’Escola Tanit (Santa Coloma de Gramenet), amb l'Institut de Ciències del Mar (CSIC).
 
 
5 d’abril de 2018



Cercador

Cercador

Destaquem