Twitter   Facebook   Delicious   Yahoo  
Enllaçar | Imprimir

Prop de 2.500 consultes ateses el primer any del Servei d'Atenció Telemàtica a la Víctima del Delicte

La pregunta més freqüent és com s’ha de posar una denúncia. La majoria de víctimes que hi contacten són dones
 
Informar d’una agressió, on posar una denúncia o conèixer la situació del procediment judicial són exemples de les consultes que rep el Servei

 
Només amb una trucada de telèfon o amb un correu electrònic, qualsevol persona víctima d’un delicte té a la seva disposició un equip de professionals per ajudar-la i orientar-la gratuïtament. M’acaben d’agredir, em sento amenaçat per algú, on he de posar una denúncia? A quins òrgans judicials he d’acudir? Com puc sol·licitar una mesura de protecció? De quins serveis socials, sanitaris, policials o judicials disposo? Aquestes són algunes de les consultes que es reben en aquest  Servei. 
 
A l’altre costat del telèfon o del correu electrònic, un equip de cinc professionals, integrat per juristes, psicòlegs, treballadors i educadors socials, informa, assessora i orienta les persones que hi contacten sobre on s’han de dirigir, com s’han de protegir i, si cal, li oferiran suport psicològic i de contenció emocional.
 
Perfil de la consulta
 
En el seu primer any de funcionament, el Servei Telemàtic d’Atenció i Informació a la Víctima del Delicte ha rebut 2.453 consultes. La majoria dels usuaris són dones (60 %) d’entre 40 i 50 anys (20 %). El major nombre de trucades i correus electrònics són sobre el procediment per interposar una denúncia (47,5 %). El següent tipus de consulta més habitual és el de víctimes que no saben on s’han d’adreçar (34 %) i de quins recursos disposen. Des del Servei se les deriva, per exemple, a la Policia, als serveis socials o al centre sanitari més proper.
 
Les peticions d’informació per saber si els fets denunciats s’estan investigant o si ja han arribat als jutjats (5,4 %) o per conèixer el compliment de la condemna de presó dels agressors (5 %) també destaquen entre els motius més habituals de les trucades i els correus electrònics. Prop de la meitat de les consultes (43 %) són per delictes contra la propietat (furts i robatoris); un 12,5 % ho són per violència de gènere, i un 10,4 % per violència domèstica. 
 
Atenció en sis llengües
 
L’equip especialitzat en l’atenció telemàtica a la víctima del delicte atén des de les 8 del matí fins a les 10 de la nit, i els usuaris s’hi poden adreçar en català, castellà, anglès, francès, alemany i àrab.  El Servei, adjudicat a la Creu Roja per un període de quatre anys, es presta des del Centre de Coordinació que té a Barcelona. Les víctimes s’hi poden posar en contacte per telèfon (900 12 18 84) o a través del correu electrònic infovictimesdelicte.justicia@gencat.cat.
 
Els drets de la víctima
 
L’Estatut de la Víctima del Delicte, que va entrar en vigor l’octubre de 2015, reconeix el paper de la víctima com a subjecte de drets dins del procés penal. Entre el catàleg de drets reconeguts, destaquen el dret d’informació, el de participació en el procés penal i el de protecció i reconeixement de les víctimes. Aquesta Llei incorpora la Directiva Europea 2012/29/UE, que obliga els poders públics a donar una resposta no solament per reparar el dany, sinó també per minimitzar els efectes traumàtics d’haver sofert un delicte.
 
 


Cercador

Cercador

Destaquem