Twitter   Facebook   Delicious   Yahoo  
Enllaçar | Imprimir

Santi Vila presenta l'acord d'actuacions en infraestructures estratègiques amb el Ministeri de Foment

 
·         El març que ve es licitaran els projectes del desdoblament de tres trams de l’R3 per a millorar la freqüència de pas dels trens, la capacitat de la línia i la fiabilitat del servei
·         Les obres del Quart Cinturó (B-40) entre Olesa de Montserrat i Viladecavalls es reprendran pròximament i s’impulsarà l’estudi informatiu del tram entre Terrassa i Sabadell a partir de la proposta defensada per la Generalitat  i el territori
·         Durant aquest any es tramitarà el projecte perquè la Generalitat construeixi una estació d’alta velocitat a l’aeroport de Girona
 
 
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha exposat avui els acords a què el Departament i el Ministeri de Foment han arribat per impulsar tot un conjunt d’infraestructures estratègiques, ferroviàries i viàries, algunes de les quals, a més, permeten la connexió amb instal·lacions portuàries i aeroportuàries. Corresponen a actuacions, doncs, d’un alt retorn econòmic i social.
 
Els principals projectes que s’han acordat són:
 
Rodalies de Catalunya
 
  • Desdoblament de l’R3: Acord per al desdoblament parcial de la línia R3 de Rodalies, en tres trams, a partir de la proposta presentada per la Generalitat. Es preveu la licitació el mes que ve dels projectes constructius, amb una inversió estimada de 95 MEUR. Els tres trams que s’han prioritzat responen a aquells que poden garantir una millora més rellevant en la capacitat de la línia, amb freqüències de pas de 15 minuts.

 

  • Pla d’actuacions prioritàries: El Ministeri de Foment ha confirmat que el 2016 estaran executades o en execució les actuacions prioritàries valorades en 306 MEUR per a la millora de Rodalies a Catalunya. Són actuacions encaminades a incrementar la seguretat, fiabilitat i funcionalitat del servei.
 
 Alta velocitat a l’aeroport de Girona: El Departament de Territori i Sostenibilitat i el Ministeri de Foment formalitzaran aquesta primavera un conveni per a la construcció, per part de la Generalitat, d’una estació d’alta velocitat per a connectar amb l’aeroport de Girona. La inversió estimada és d’uns 10 MEUR. Aquesta estació s’ubicarà a dos quilòmetres de l’aeroport i s’hi connectarà mitjançant un servei d’autobusos llançadora en prop de 5 minuts. L’estació d’alta velocitat de l’aeroport de Girona millorarà considerablement el temps d’accés a l’aeroport. Així, des de Barcelona, per exemple, el temps del trajecte seria d’uns 30 minuts.
 
Accessos ferroviaris al port de Barcelona: Es preveu licitar el mes que ve les obres de l’accés ferroviari al port de Barcelona, amb una inversió d’uns 100 MEUR, que finançaran al 50% el Port de Barcelona i el Ministeri de Foment. Aquesta actuació consisteix en la formació d’un nou accés ferroviari independent i amb capacitat suficient per a mercaderies que donarà servei a l’ampliació sud de la instal·lació portuària. L’actuació promourà el tràfic ferroviari de mercaderies i millorarà la mobilitat del Port, tant pel que fa a les seves connexions amb l’exterior com a la seva xarxa interna.
 
Pel que fa als nou accés viari al Port, les obres estan en marxa, amb l’execució dels treballs de desviament de serveis afectats.
 
Nou tren llançadora a l’aeroport: Començaran durant aquesta primavera les obres per implantar un nou tren llançadora entre el centre de Barcelona i les dues terminals de l’Aeroport de Barcelona-el Prat.
 
Aquest tren permetrà un accés més ràpid i directe des del centre de Barcelona, amb freqüències de pas que poden ser de 15 minuts, en lloc dels 30 de l’actual línia. El trajecte serà passeig de Gràcia ( i, en un futur, la Sagrera) - estació de Sants – el Prat de Llobregat, T-2 i T-1 de l’Aeroport. Aprofitarà l’R2 fins passada l’estació del Prat, des d’on es construirà un nou ramal per a connectar amb l’aeroport, la major part soterrat, d’uns 5 quilòmetres.
 
La inversió estimada és d’uns 200 MEUR. El Ministeri de Foment executarà l’obra, d’uns 40 mesos de termini, i la prestació del servei es concessionarà a un operador.
 
Corredor Mediterrani: Acord per la implantació del tercer fil en els dos sentits de circulació entre Castellbisbal, Tarragona i Reus i entre Tarragona i Vandellós, i en un sentit entre Vandellós i Castelló. S’impulsa l’estudi d’alternatives de la connexió entre el tren convencional i la línia d’alta velocitat a l’àmbit del Penedès, per sotmetre-ho a informació pública l’estiu vinent.
 
 
Quart Cinturó:
 
  • Represa de les obres entre Olesa i Viladecavalls: El Ministeri de Foment reprendrà en les pròximes setmanes les obres del Quart Cinturó entre Olesa de Montserrat i Viladecavalls (6,5 quilòmetres), una actuació molt reclamada per la Generalitat i els municipis del Vallès Occidental. La finalització de les obres, aturades des de fa anys, permetrà posar en valor l’obra construïda i potenciar l’ús dels trams en servei (8 km), corresponents als extrems del Quart Cinturó, infrautilitzats perquè no poden complir encara plenament la seva funcionalitat.
 
  • Impuls tram Terrassa – Sabadell: S’impulsarà la redacció d’un nou estudi informatiu del tram Terrassa-Sabadell aquesta primavera, a partir del traçat ja previst pel Ministeri de Foment entre Terrassa i Sabadell, amb les modificacions proposades per la Generalitat i el territori. Aquestes modificacions tenen com a objectiu millorar enllaços, minimitzar impactes paisatgístics i afectacions a l’espai agrícola i forestal, mantenir la continuïtat de camins i millorar els encreuaments amb la xarxa viària. L’actuació ha de resoldre diverses disfuncions a la xarxa viària de l’entorn i descongestionar les principals carreteres de la comarca (C-58, B-124, N-150) i de vials urbans de Terrassa i de Sabadell i donar sortides més directes a altres poblacions.
 
Millora de la seguretat viària a l’N-240 i l’N-340: Amb l’objectiu de reduir l’accidentalitat i millorar la mobilitat, s’ha acordat la restricció del trànsit de vehicles pesants a l’N-240 entre Lleida i Montblanc, i a l’N-340 entre Oropesa i l’Hospitalet de l’Infant, i entre Torredembarra i Vilafranca del Penedès. En conseqüència, es desviaran aquests vehicles, respectivament, per l’AP-2 i l’AP-7, amb bonificacions del 35% i el 50% del preu del peatge segons el recorregut, en un model similar a l’aplicat a l’N-II a Girona.
 
En paral·lel, s’elaborarà un estudi d’opcions per a millorar la capacitat de l’N-240 entre Lleida i les Borges Blanques. D’altra banda, el Ministeri de Foment ha confirmat que les obres de l’autovia A-27 s’executaran via pressupostària i no es concessionaran.
 
Desdoblament de l’N-II a Girona: Inici en les pròximes setmanes de les obres de desdoblament de l’N-II entre Maçanet de la Selva i Sils, amb una inversió d’uns 30 MEUR. Durant aquest any, quedaran redactats els projectes de duplicació de la carretera en els trams:  Vilademuls - Bàscara i Pont de Molins – frontera francesa. L’any vinent es redactaran els projectes de les variants de Bàscara i de Pont de Molins.
 
Desdoblament R3 en tres trams prioritaris: de dos a quatre trens per hora
 
El Ministeri de Foment licitarà el mes que ve la redacció dels projectes constructius corresponents a la duplicació de la via de la línia de Rodalies R3  a partir d’una proposta de la Generalitat de prioritzar tres trams per assegurar una millora significativa de la freqüència de pas, de la capacitat i de la fiabilitat de la línia, atesa la dificultat d’executar el desdoblament de tot el tram en via única.
Els trams que es prioritzen ara són: Parets del Vallès – Granollers Canovelles (8,5 km); les Franqueses del Vallès – la Garriga (6,2 km) i Balenyà – Vic (10,8 km). La duplicació de la via en aquests trams, que són els que limiten més la capacitat actual perquè tenen les distàncies més grans entre estacions, garanteixen tècnicament una freqüència de pas de 15 minuts. Així, es poden implantar quatre combois l’hora, quan actualment és de dos combois la major part del dia.
 
L’R3, que uneix Barcelona i Puigcerdà, discorre majoritàriament amb una sola via, a partir de Montcada i Reixac. Aquest fet, únic al sistema de Rodalies, limita les possibilitats de millorar freqüències de pas, de reduir temps de trajecte i de recuperar el servei en cas d’incidència.
 
Tenint en compte un termini de redacció dels projectes d’un any aproximadament, les obres es podrien impulsar durant el 2016. La inversió estimada de les obres dels tres trams és de 95 MEUR i la durada dels treballs es calcula en 18 mesos en cada tram.
 
 
 



Cercador

Cercador

Destaquem