Twitter   Facebook   Delicious   Yahoo  
Enllaçar | Imprimir

Rigau: "El mestre ha de tenir les eines per detectar els problemes i poder tractar-los perquè no creixin"

 
·         La consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, ha fet aquestes declaracions durant l’obertura de la IV Jornada TDAH
 
·         Rigau ha explicat el protocol per a la detecció i actuació del trastorn per dèficit d’atenció amb hiperactivitat (TDAH) en l’àmbit educatiu
 
·         És una eina de diagnòstic i orientació per al professorat davant dels possibles casos d’alumnat amb aquest trastorn en totes les etapes educatives
 

La consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, ha afirmat que “el mestre ha de tenir les eines per detectar els problemes i poder tractar-los perquè no creixin”. La consellera ha fet aquestes declaracions durant l’obertura de la IV Jornada TDAH, on ha explicat el protocol per a la detecció i actuació del trastorn per dèficit d’atenció amb hiperactivitat (TDAH) en l’àmbit educatiu. Tal com ja havia anunciat Rigau, aquesta guia anirà acompanyada d’una ordre que es publicarà al DOGC.
 
La titular d’Ensenyament ha defensat que “si s'accepta la vessant neurològica, hem de pensar que pot ser tractat; si ho diem només en l'àmbit de les relacions i pautes de conducta, podem estar laminat i mutilant les possibles sortides favorables als alumnes”. Ha afegit que “aquesta sèrie d’instruments s’han treballat amb els especialistes que volen ajudar a què els alumnes segueixin la seva escolarització amb normalitat”.
 
Aquesta guia contempla totes les etapes educatives, des d’educació infantil fins als ensenyaments postobligatoris, i està adreçada al professorat, que és qui millor pot detectar i proporcionar el suport educatiu adequat davant dels possibles casos d’alumnat amb aquest trastorn. Rigau ha emmarcat aquest protocol dins del Pla per a la reducció del fracàs escolar a Catalunya i ha destacat la importància d’aquesta eina perquè “l’èxit dels alumnes sigui clau de la seva existència, i és on abordem la detecció i la prevenció”.
 
El trastorn per dèficit d’atenció amb hiperactivitat és un trastorn d’origen neurobiològic que s’inicia a l’edat infantil i que afecta entre un 3-7% dels nens en edat escolar. Alguns dels símptomes són la hiperactivitat, la impulsivitat i el dèficit d’atenció, en intensitat i freqüència superiors als habituals en la seva edat.
 
L’alumnat amb TDAH té un rendiment més baix del que s’espera per les seves possibilitats i es destaca per les formes d’adoptar les tasques (impulsivitat, desatenció o escassa persistència), per la poca capacitat de planificació (precipitació o poca memòria de treball) i la possible presència d’altres trastorns d’aprenentatge com la dislèxia.
 
La creació d’un protocol per als docents és important perquè la detecció i intervenció educativa immediata pot evitar agreujar les dificultats d’adaptació d’aquests infants i joves.
 
Aquest és el segon protocol elaborat pel Departament d'Ensenyament, després que fa un any la consellera presentés el protocol de detecció i actuació en la dislèxia. Aquestes guies formen part de l’ofensiva d’Ensenyament a favor de l’èxit escolar.
 
Informació per al professorat
 
La guia és una eina per al professorat per a obtenir la informació sobre el trastorn i per tant permet:
 
-          identificar de forma precoç aquells indicadors de possible TDAH
-          conèixer els efectes i la incidència sobre l’aprenentatge i desenvolupament emocional
-          col·laborar amb l’alumne
-          crear un programa educatiu ajustat a les necessitats de l’alumne
-          derivar als serveis de salut en els casos necessaris
 
El principal objectiu és dotar els docents de criteris per a observar i detectar de forma precoç l’alumnat amb TDAH, ja que poden veure el comportament dels alumnes en els diferents contextos i activitats. Alhora, permet que comprenguin com pensa i actua aquest alumnat, fet que facilita ajustar les mesures educatives a prendre posteriorment. El professorat també podrà amb aquesta guia col·laborar amb la família amb un seguit d’orientacions adreçades a enfortir la relació entre família i escola.
 
Un dels exemples dels continguts pel que fa a l’observació i la detecció és el següent:
 
 
Marcar amb una creu el grau en el que l’alumne presenta el comportament.
SÍMPTOMES D’INATENCIÓ
Mai
Alguna vegada
Sovint
No para atenció en els detalls i s’equivoca per descuit en les tasques escolars, en la seva feina i en altres activitats.
 
 
 
Té dificultat per concentrar-se en les tasques o en activitats lúdiques.
 
 
 
Sembla que no escolta quan se li parla directament.
 
 
 
No segueix instruccions i no acaba les tasques escolars, encàrrecs o altres obligacions (sense que sigui per negativisme o incapacitat per comprendre el que se li demana).
 
 
 
Té dificultat per organitzar-se en tasques i activitats.
 
 
 
Evita, li desagrada o rebutja dedicar-se a tasques que necessitin d’un esforç mental sostingut.
 
 
 
Perd els objectes necessaris per tasques o activitats (joguines, llibres...)
 
 
 
Es distreu fàcilment amb estímuls irrellevants.
 
 
 
Es mostra deixat en les activitats diàries.
 
 
 
SÍMPTOMES D’HIPERACTIVITAT I IMPULSIVITAT
Mai
Alguna vegada
Sovint
Mou mans i peus en excés o es remou en el seient.
 
 
 
S’aixeca de la cadira de la classe o en altres situacions en les que s’espera que estigui assegut.
 
 
 
Corre i Salta excessivament en situacions en les que és inapropiat fer-ho (en adolescents pot limitar-se a sentiments subjectius d’inquietud).
 
 
 
Té dificultats per jugar o dedicar-se tranquil·lament a activitats d’oci.
 
 
 
Està en moviment constant o actuant com si tingués un motor.
 
 
 
Parla en excés.
 
 
 
Es precipita a respondre abans que s’hagin finalitzat les preguntes.
 
 
 
Té dificultats per esperar el seu torn.
 
 
 
Interromp o s’immisceix en les activitats dels altres (en les converses, jocs...)
 
 
 
 
El professorat també disposa d’orientació sobre les mesures pedagògiques per emprar a l’aula amb l’alumnat amb aquest trastorn, com ara fraccionar les activitats d’aprenentatge en segments breus o utilitzar ajuts visuals per guiar les tasques d’aprenentatge.
 
 
5 d’octubre de 2012



Departament/s

Cercador

Cercador

Destaquem