Twitter   Facebook   Delicious   Yahoo  
Enllaçar | Imprimir

Més del 85% de les programacions de menús escolars a Catalunya compleixen les recomanacions sobre el consum de fruita, llegums, verdura i peix, i la utilització d'oli d'oliva

 
En el període 2006-2012, s’han revisat 2.071 programacions de menús escolars, que afecten 273.846 escolars.
 
La guia “L’alimentació saludable en l’etapa escolar” aconsella mantenir un estil de vida actiu, potenciar el consum de productes de temporada i reduir la ingesta freqüent de llaminadures, begudes ensucrades i menjar ràpid.
 

Avui, 2 d’agost, el director de l’Agència de Salut Pública de Catalunya, Antoni Mateu, i la directora general d’Atenció a la Família i Comunitat Educativa del Departament d’Ensenyament, Meritxell Ruiz, han presentat l’edició actualitzada de la guia “L’alimentació saludable en l’etapa escolar”, i els resultats de l’avaluació del Programa de revisió de programacions de menús escolars a Catalunya  durant el període 2006-2012 (Programa PReME 2006 -2012).
 
La publicació d’aquesta guia, editada per primera vegada al 2005 i elaborada conjuntament entre l’Agència de Salut Pública de Catalunya (ASPC) i el Departament d’ Ensenyament, té com a objectiu facilitar a les famílies, els centres educatius i els professionals de la salut i de la restauració eines per preparar acuradament les planificacions alimentàries. Alhora, es pretén potenciar hàbits alimentaris saludables entre la població infantil.
 
La varietat en l’alimentació de cada dia, la complementació dels àpats així com propostes i exemples de menús i programacions, tant per a casa com per al menjador escolar, són les estratègies que s’aborden en la nova edició de la guia, que ha estat consensuada per catorze entitats (universitats, societats científiques, etc.) i trenta professionals.
 
Entre els conceptes clau indicats a la guia destaquen: repartir la ingesta d’aliments entre 5 i 6 àpats per equilibrar l’alimentació al llarg del dia; potenciar el consum de productes de temporada; triar preferentment els farinacis integrals; reduir la ingesta freqüent de llaminadures i prioritzar com a alternativa la fruita seca sense sal o dessecada; evitar la pastisseria i la brioixeria com a postres o berenars habituals; reduir el consum freqüent i excessiu de menjar ràpid i de derivats carnis; prioritzar el consum d’aigua com a beguda bàsica i vital tant en els àpats com entre hores; i mantenir un estil de vida actiu que inclogui, com a mínim, una hora d’activitats d’intensitat moderada o alta.  
 
A l’acte també s’ha presentat el Programa PReME 2006-2012, inclòs en el marc de l’estratègia del Pla integral per a la promoció de la salut mitjançant l’activitat física i l’alimentació saludable (PAAS) i liderat per l’ASPC, que té per objectiu oferir a tots els centres educatius de Catalunya un informe d’avaluació de la programació dels menús escolars, amb la finalitat de millorar la qualitat de la seva oferta.
 
Per assolir aquest objectiu, durant el període 2006-2012, el Programa PReME 2006-2012 ha revisat 2.071 programacions de menús escolars que aglutinen 273.846 escolars de primària i secundària que han utilitzat el servei de menjador dels seus centres educatius.
 
Segons aquest informe, més del 85% de les programacions de menús escolars a Catalunya compleixen les recomanacions sobre el consum de fruita fresca, llegums, verdura i peix, i la utilització d’oli d’oliva. En canvi, en el 19’5% dels casos la presència de plats de carn és superior a la recomanada.
 
A més, l’estructura dels menús és adequada en un 83’5% de les programacions, és a dir, només en un 16’3% dels casos es repeteixen els plats segons el dia de la setmana.
 
Programacions d’àpats saludables en l’etapa escolar
 
Per tal que el creixement i el desenvolupament tant físic com mental dels infants es produeixin d’una manera adequada és imprescindible facilitar-los una alimentació que en cobreixi les necessitats nutricionals pròpies de cada etapa. En aquest sentit, el primer aprenentatge alimentari i el més important es produeix en el nucli familiar. Per tant, és important establir uns bons hàbits alimentaris i de salut en aquest àmbit.
 
Alhora, tenint en compte que durant el període escolar és nombrosa la quantitat d’alumnes que fan ús del servei de menjador a les escoles, aquest esdevé també un espai idoni per desenvolupar-hi tasques d’educació alimentària, en coordinació amb la família.
 
En aquest sentit, tant el Programa PReME com la guia “L’alimentació saludable en l’etapa escolar” pretenen orientar els pares i les mares en la programació de la resta d’àpats dels nens de forma coordinada per tal d’adequar-ne l‘alimentació al llarg de tots els dies de la setmana.
 
El PAAS en l’àmbit escolar
 
En el marc de l’estratègia del PAAS, que lidera l’ASPC, en l’àmbit escolar es desenvolupen nombroses iniciatives. A part de les presentades avui, cal destacar el programa “A la nostra escola mengem + fruita”, liderat pel Departament d’Agricultura, en col·laboració amb el Departament d’Ensenyament, que arriba a més de 300.000 escolars; el suport a projectes comunitaris d’àmbit territorial; i les recomanacions que s’ofereixen sobre diferents aspectes (màquines expenedores d’aliments i begudes, menús de campus d’estiu, etc.).
 
Més informació: Canal Salut 


Departament/s

Cercador

Cercador

Destaquem