Twitter   Facebook   Delicious   Yahoo  
Enllaçar | Imprimir

L'Impuls de la Lectura engega amb un total de 360 centres educatius de Primària i Secundària i té com a objectiu prinicipal la lluita contra el fracàs escolar

  • La consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, ha presentat els eixos bàsics d’un projecte emmarcat en el Pla Nacional de Lectura impulsat pel Govern
  • Ha afirmat que la lectura és una de les gestes intel·lectuals més importants que pot fer un alumne
  • Cada any s'incorporan un mínim de 270 centres a l'Impuls de la Lectura

Un total de 360 centres educatius participaran aquest curs en l’Impuls de la lectura, un projecte del Departament d'Ensenyament emmarcat en el Pla Nacional de Lectura del Govern de la Generalitat. L’Impuls de la lectura té com a principal objectiu lluitar contra el fracàs escolar i reforçar el domini de la lectura al llarg de tota l’escolaritat.
 
La consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, acompanyada del conseller de Cultura, Ferran Mascarell, ha presidit l'acte de presentacio davant d'un public del sector de l'ensenyament, dels mitjans de comunicació i del món editorial. Rigau ha afirmat que la lectura és una de les prinicipals gestes intel·lectuals que pot fer un alumne i ha emmarcat aquest projecte en el compromís de la conselleria per la lluita contra el fracàs escolar. Ha explicat que per garantir l'èxit en l'ensenyament "no podem abordar infinitats de problemes" i la conselleria ha apostat per "centrar-nos en  la lectura". Ha afirmat que cal admetre que els resultats escolars no són els que es buscaven i que per tant s'ha de ser autocrític amb els resultats i amb l'ensenyament de la lectura.
 
En aquest sentit, ha explicat que la lectura, com a porta del coneixement, dóna coneixemnet del propi idioma, ajuda a experimentar, permet augmentar la comprensió social i educa en l'atenció, la persistència i la perserverància.
 
L'impuls de la lectura planteja la lectura com una estratègia per a l’èxit escolar en totes les etapes i matèries. Entenent que la lectura és la base per a tot l’aprenentatge, s’estableix una estratègia transversal que permeti millorar el rendiment escolar.
 
L’Impuls de la lectura tindrà 3 eixos principals:
 
-          Saber llegir, on es desenvoluparà la capacitat de llegir, comprendre i analitzar textos. L’objectiu és analitzar la forma d’ensenyar a llegir i amb quins materials es fa.
-          Llegir per aprendre: un cop assolida la lectura, desenvolupar la capacitat d’usar-la com a eina d’accés a la informació, la descoberta i l’ampliació de coneixements.
-          El gust per llegir: l’hàbit lector afavoreix el creixement personal i l’aprenentatge al llarg de la vida
 
La competència lectora és imprescindible per a desenvolupar-se en els diferents àmbits de la vida, i aquesta competència està estretament lligada amb l’expressió oral i l’expressió escrita. La millora de la competència lectora facilita l’adquisició d’altres matèries educatives. L’Impuls de la lectura és una estratègia compartida per: alumnat, professorat, centres educatius i famílies.
 
L’actuació amb l’alumnat fomentarà aspectes com l’autoavaluació com a estratègia d’aprenentatge, l’increment de l’estona de dedicació a la lectura, l’augment de llibres llegits durant l’any, l’elaboració d’un portafolis de lectura i la incorporació de la reflexió sobre el què i com s’ha après.
 
Pel que fa a l’actuació per al professorat, per exemple, contempla la planificació de les unitats didàctiques desenvolupant les estratègies metodològiques segons l’evolució de l’alumnat.
 
L’Impuls de la lectura també preveu estratègies per a les famílies, com ara disposar d’un temps diari de lectura amb els fills i conèixer quin és el mètode d’aprenentatge de la lectura a l’escola. En aquest punt la consellera ha recordat que el web de "familia i escola" ja dóna des d'avui pautes i consells per la lectura a casa. Ha recordat que és bo que la lectura s'incorpoi al dia a dia i els nens llegeixin entre 10 i 20 minuts al dia.
 
Finalment, el Departament d'Ensenyament impulsa un seguit d’actuacions per tal que la lectura sigui un element fonamental en la formació inicial docent, en la pràctica diària del professorat i dels equips directius, en els projectes educatius de centre i en el sistema d’accés a la direcció, entre d’altres.
 
Dels 360 centres que participaran aquest primer curs en  l’Impuls de la Lectura, 180 són escoles de primària i 180 instituts de secundària. Del total de centres, 90 són centres de referència, és a dir, centres amb pràctiques excel·lents que actuaran com a centres de referència i aplicaran un Pla de lectura. La resta, 270 centres, són centres prioritzats: cada curs es seleccionaran centres per àrea geogràfica amb resultats baixos en llengua en què es desenvoluparà una acció d’assessorament i formació. Cada any s’incorporaran un mínim de 270 nous centres del Servei d’Educació de Catalunya.
 
 
 
2 de desembre de 2011                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          
 



Departament/s

Cercador

Cercador

Destaquem