Twitter   Facebook   Delicious   Yahoo  
Enllaçar | Imprimir

Dia internacional de les dones

L'Institut Català de les Dones endega la campanya Veus que no veus per impulsar la millora de la representació de les dones als mitjans de comunicació

  • El vídeo de la campanya #veusquenoveus està protagonitzat per dones que habitualment no apareixen en els mitjans o hi apareixen de manera estereotipada
  • El dossier estadístic “Les dones a Catalunya 2018” recull els principals indicadors de les desigualtats
  • La presència mitjana de les dones a la premsa escrita és del 23% i en la digital, del 34%

La presidenta de l’Institut Català de les Dones (ICD), Núria Balada, acompanyada de l’artista visual Marta Vergonyós, directora de La Bonne Centre de Cultura de Dones Francesca Bonnemaison, i la directora de cinema Alba Cros, han  presentat aquest matí la campanya de sensibilització Veus que no veus, que té per objectiu impulsar una visibilitat més justa i equilibrada de les dones als mitjans de comunicació.
 
El vídeo de la campanya #veusquenoveus està protagonitzat per dones que no apareixen habitualment als mitjans o que hi apareixen estereotipades, amb l’objectiu de reivindicar i impulsar una millor visibilitat de les dones reals. El procés de creació s'ha dut a terme amb dones que participen en activitats de La Bonne, treballadores de la llar, dones grans del districte de Ciutat Vella i treballadores culturals. Aquestes dones son també les que es reflecteixen en la gràfica de la campanya, que es veurà en cartells i insercions als diaris. La creativitat evoca l’estil del cínema verité, i el treball de cineastes feministes com Agnès Vardà.
 
La presidenta de l’ICD, Núria Balada, ha subratllat que l’objectiu és “avançar en la normalització de la representació de les dones i l’eliminació dels imaginaris que reprodueixen dia a dia rols i estereotips sexistes. És urgent arribar a la paritat en tots els programes d’opinió i aconseguir una representació justa, equilibrada i positiva de les fites assolides per les dones en els diferents àmbits i disciplines socials”.
 
Balada també ha anunciat que “el Pla estratègic de polítiques de gènere del Govern tindrà un eix d’actuacions per a la visibilització de les dones als mitjans de comunicació. Per desenvolupar-les caldrà la complicitat de tots els agents implicats”.

Pel que fa al procés de treball per fer el vídeo, Marta Vergonyós ha subratllat que “si els mitjans no connecten amb les dones reals, a la llarga els propis mitjans seran els perjudicats per això. Hi ha una distància molt gran entre la representació de les dones i la realitat. És important incidir en les estratègies representacionals i que aquestes responguin a dones reals, a dones apoderades. En el vídeo #veusquenoveus, el to, l’atmosfera, l’actitud de les dones és de repte, de riure, de dir ‘nosaltres som aquí i, si ens deixeu fora de camp, tractareu la realitat de manera esbiaixada’ ” .


Actes i manifest 8 de març

La visibilitat de les dones als mitjans de comunicació i a la societat en general és l’eix de la campanya #veusquenoveus i dels actes i el Manifest institucional de la Generalitat de Catalunya en motiu del Dia Internacional de les Dones. En aquest sentit, l’acte central, que tindrà lloc al Palau de la Generalitat el dia 7 de març, consisteix, entre d’altres, en la taula rodona Veus visibles: la veu de les dones a l’espai públic i als mitjans de comunicació. Hi participaran Xavier Graset, director i presentador del Més324; Natza Farré, periodista i escriptora; Neus Tomas, subdirectora d’ eldiario.es; Joana Gallego, directora de l'Observatori per a la Igualtat de la UAB i Elisenda Rovira, periodista i editora de Media.cat.

Dossier estadístic
 
La presidenta de l’ICD també ha presentat el Dossier estadístic “Les dones a Catalunya 2018”, elaborat per l’Observatori de la Igualtat de Gènere amb els principals indicadors disponibles, a dia d’avui, de les desigualtats, encara molt significatives, entre dones i homes en els mitjans de comunicació, però també en l’àmbit laboral, les condicions de vida, la formació, la salut, les tecnologies de la informació i la comunicació i l’esport i la cultura.
 
En l’àmbit dels mitjans de comunicació, el Dossier evidencia que el temps de paraula per a les dones en els informatius de televisió és d’un 30%, en el millor dels casos. I que la participació de les dones en programes informatius radiofònics i de televisió oscil·la entre el 23% i el 44%. La presència mitjana de les dones a la premsa escrita és del 23% i en la digital, del 34%.

Vaga de dones el dia 8 de març
 
L’Institut Català de les Dones se situa al costat de les reivindicacions del teixit associatiu de dones i el moviment feminista i recolza la iniciativa de la vaga, i així ho ha comunicat a les entitats organitzadores en reunions mantingudes sobre aquest assumpte. Així doncs, cap dels actes institucionals es faran en les franges horàries en què hi ha convocades aturades.
 
Per altra banda, el Consell Nacional de les Dones de Catalunya (CNDC), òrgan consultiu de l’ICD, s’ha adherit a aquesta vaga convocada pel moviment feminista a nivell mundial. El CNDC integra 386 entitats que esdevenen interlocutores de les polítiques del Govern de la Generalitat per a qüestions vinculades al Pla del Govern en matèria de polítiques de dones. Té estatus consultiu especial, des de 1999, en el Consell Econòmic i Social (ECOSOC), un dels òrgans principals de les Nacions Unides.
 



Cercador

Cercador

Destaquem

  • Twitter del Govern

    Seguiu @govern per conèixer el dia a dia i els posicionaments polítics de l'executiu

  • Govern transparent

    Web Transparència: Govern, acció pública i gestió dels recursos

Departament

  • Titular
    Núria Balada