Twitter   Facebook   Delicious   Yahoo  
Enllaçar | Imprimir

El Servei d'Intermediació en Deutes de l'Habitatge atén més de 5.000 famílies de la demarcació de Barcelona amb risc de perdre casa seva

La Generalitat de Catalunya i la Diputació de Barcelona ofereixen el servei, amb la col·laboració dels consells comarcals, els ajuntaments i els col·legis d'advocats


  • Des del 2012, més del 60% de les mediacions gestionades han acabat amb acord entre les famílies i les entitats bancàries 
  • Aquest estiu arribarà als 40 punts d’atenció, que donen servei a 305 municipis amb una cobertura territorial del 98%

La consellera de Governació, Administracions Públiques i Habitatge, Meritxell Borràs, i la presidenta de la Diputació de Barcelona, Mercè Conesa, han presentat aquest dilluns el balanç dels primers cinc anys de funcionament del Servei d’Intermediació en Deutes de l’Habitatge (SIDH). 
 
El SIDH és un servei que ofereix assessorament i intermediació de forma gratuïta per a les persones que tenen dificultats per afrontar els deutes relacionats amb el seu habitatge habitual, ja siguin deutes derivats de la hipoteca o del lloguer, o bé que es trobin en altres situacions que suposin la pèrdua de l’habitatge. L’objectiu és evitar la pèrdua de l’habitatge principal i prevenir situacions d’emergència habitacional i de risc d'exclusió residencial. El Servei el presten conjuntament l’Agència de l’Habitatge de Catalunya, a través del servei de mediació de la Generalitat Ofideute, i la Diputació de Barcelona, amb la col·laboració dels 8 col·legis d’Advocats, els consells comarcals i els municipis.
 
El desplegament del SIDH ja ha assolit una cobertura territorial del 98% a la demarcació de Barcelona. Aquest estiu arribarà als 40 punts d’atenció, que donen servei a 305 municipis durant prop de 400 hores a la setmana. Des de la seva creació l’any 2012 ha atès 5.014 famílies amb problemes de sobreendeutament hipotecari o de lloguer. D’aquests casos, 1.417 van tenir lloc l’any 2016, i 802, durant el primer trimestre de 2017. En aquest període, s’han tancat 4.022 casos, dels quals 1.677 intermediacions amb entitats financeres, amb un 60% d’acords favorables. 
 
La consellera Meritxell Borràs ha assegurat que Ofideute i el SIDH és “un servei d’èxit” que “ha permès a milers de persones no perdre casa seva” i “defensar el drets de les famílies que es poden trobar en risc d’exclusió residencial”. “Ens n’hem de felicitar tots plegats, perquè hem sabut treballar en xarxa fruit de la col·laboració entre administracions i agents per garantir el dret a l’habitatge”, ha afegit.
 
“Tot i que som conscients que encara queda molta feina per fer”, ha explicat, “gràcies al servei Ofideute i als punts SIDH milers de famílies han estat ateses a la demarcació de Barcelona i han pogut rebre assessorament a molts nivells per evitar perdre casa seva”.
 
La consellera ha apuntat que “des que es va signar el primer conveni l’any 2012, el servei ha crescut fins implantar-se a 40 punts, i això representa 305 municipis coberts, un 98% del territori de la demarcació de Barcelona”. Borràs ha afegit que el Govern treballa per “concloure el desplegament del SIDH i ampliar-lo a altres zones de Catalunya” i també per “reforçar la mediació en els casos de sobreendeutament” .
 
Per la seva banda, la presidenta Mercè Conesa ha destacat que en aquests moments de fer balanç del SIDH “podem presentar-lo com un servei sòlid i també d’èxit, gràcies a la col·laboració que s’ha aconseguit entre les diferents administracions, en aquest cas amb Servei d’Habitatge de la Generalitat, i també amb els col·legis d’advocats de la demarcació”.
Conesa també ha remarcat que “el SIDH s’ha pogut implantar territorialment, arribant a cobrir 98% dels municipis de la demarcació, aprofitant l’estructura territorial que disposa la Diputació, amb l’objectiu de prioritzar la població més necessitada i aconseguir la màxima  cohesió social”.
 
 
Model d’èxit de col·laboració
 
El SIDH és un servei creat i gestionat per administracions públiques de diferent nivell -com són la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona, els consells comarcals i els ajuntaments- i es presta conjuntament amb els col·legis d’advocats, que aporten l’expertesa en la matèria com a garantia del millor assessorament jurídic a la ciutadania.
 
També és una mostra del treball coordinat entre els serveis socials i els d’habitatge, que fins fa uns anys tenien objectius i usuaris diferents però que, arran de la crisi econòmica, han unit els seus esforços per donar resposta als grans problemes relacionats amb l’habitatge que han afectat bona part de la ciutadania. 
 
L’objectiu del SIDH és que el ciutadà trobi en el seu propi municipi o comarca una atenció especialitzada, personalitzada i gratuïta davant els problemes de sobre endeutament hipotecari o de lloguer. S’hi pot accedir des dels Serveis Socials municipals, les Oficines Locals d’Habitatge o les Oficines Locals de Consum. 
 
Des de qualsevol d’aquests punts, el ciutadà és adreçat al circuit únic d’actuació que ofereix el SIDH. Allà rep l’assessorament d’un advocat: informació sobre com afrontar el pagament del deute, com reestructurar-lo i, si és el cas, l’elaboració d’una proposta de modificació de les condicions del deute per presentar a l’entitat financera. Posteriorment, si és necessari, s’intervé davant els bancs a través del servei d’Ofideute de la Generalitat de Catalunya.
 
El SIDH busca en tot moment l’apoderament del ciutadà: que entengui la seva situació i conegui quins són els seus drets davant el sector financer.
 
 
40 punts de servei d’abast municipal, supramunicipal i comarcal
 
El SIDH ha assolit la xifra de 37 punts d’atenció i amb l’objectiu d’arribar a 40 punts aquest estiu amb l’obertura de Pineda de Mar, Cardedeu i Moianès. Els punts SIDH que actualment hi ha en funcionament a la demarcació de Barcelona són en molts casos d’abast supramunicipal o comarcal, i estan ubicats als següents municipis: Igualada, Vilanova i la Geltrú, Sant Sadurní d’Anoia, Vilafranca del Penedès, Berga, l'Hospitalet de Llobregat, Sant Adrià del Besòs, Santa Coloma de Gramenet, Arenys de Mar, Castelldefels, el Prat de Llobregat, Viladecans, Gavà, Sant Boi de Llobregat, Manresa (dos punts SIDH), Vic, Manlleu, Granollers, Mollet del Vallès, Sant Celoni, Caldes de Montbui, Mataró, Premià de Mar, Martorell, Sant Feliu de Llobregat (dos punts SIDH), Esplugues de Llobregat, Barberà del Vallès, Montcada i Reixac, Terrassa, Sant Cugat del Vallès, Castellar del Vallès, Santa Perpètua de Mogoda, Garraf, Calella i Baix Montseny. A més, el SIDH també dona servei a 4 municipis de la demarcació de Girona, inclosos al Baix Montseny.
 
Els precedents: el servei de mediació Ofideute, el Servei d’Orientació Jurídica i la Xarxa de Serveis Locals d’Habitatge
 
Els municipis no coberts pel SIDH tenen servei propi o conveni directe amb el servei Ofideute de la Generalitat, com és el cas de Barcelona ciutat o Badalona.
 
Ofideute és el servei de mediació que ofereix l'Agència de l'Habitatge de Catalunya de la Generalitat, creat l'any 2010 per pal·liar els efectes de la crisi en l'àmbit de l'habitatge i evitar l'exclusió social per motiu residencial. Des de llavors, treballa per estendre la mediació entre els particulars i les entitats bancàries als municipis. Els darrers cinc anys, l'Ofideute ha atès 15.533 famílies, amb una mitjana de més de 2.852 famílies cada any. Durant aquests anys, s’han tancat 13.927 casos, dels quals 6.651 intermediacions amb les entitats financeres. D’aquestes, un 57,5% han tingut acord favorable i la resta van ser consultes d’assessorament i informació.
 
La Xarxa Ofideute compta amb 78 punts i integra els 40 punts SIDH en col·laboració amb la Diputació de Barcelona i els col·legis d’advocats de la demarcació de Barcelona i 5 punts en col·laboració amb la Diputació de Girona i els col·legis d’advocats de la demarcació. Igualment, la xarxa compta amb punts impulsats a partir de convenis directes amb ajuntaments, 6 punts amb conveni a través de consells comarcals i 4 punts d’atenció directament a través de l’Agència de l’Habitatge de Catalunya.
 
Detectada aquesta necessitat, el desembre de 2012 la Generalitat i la Diputació van signar un conveni per coordinar els serveis de mediació hipotecària amb què comptaven les dues administracions. Amb la signatura d'aquest conveni, el servei Ofideute es coordina amb la Diputació per oferir un servei de proximitat a la ciutadania. 
 
 
Reconeixement i model de bones pràctiques
 
El Servei d’Intermediació en Deutes de l’Habitatge (SIDH) va rebre, l’any 2015, el premi EPSA que atorga l’Institut Europeu d’Administració Pública com a bona pràctica d’administració supralocal. El mateix any va ser escollit com a cas d’estudi en el projecte “ImPRovE: Poverty, Social Policy amb Innovations” finançat pel 7è programa Marc de la Unió Europea. 
 
L’any 2016, el SIDH es va presentar a la Conferència Europea de Serveis Socials de La Haia i s’han produït diversos intercanvis per donar-lo a conèixer internacionalment.
 
 
Garantir el dret a l'habitatge: prioritats de les administracions 
 
Garantir l'accés a l'habitatge és una prioritat clau del Govern de la Generalitat de Catalunya. L’any 2016, la Generalitat va destinar més de 109 milions d'euros a polítiques socials d'habitatge, que van permetre ajudar a més de 88.000 famílies d’arreu del país i evitar 4.480 desnonaments. Els ajuts es van destinar majoritàriament a prestacions al pagament del lloguer, prestacions urgents per al pagament de la hipoteca i a ajuts per habitatges de la Xarxa d’inclusió.
 
Fomentar polítiques socials orientades a la reducció de les desigualtats és un dels objectius estratègics del Pla de Mandat de la Diputació de Barcelona. Aquest 2017, la Diputació ha tornat a impulsar l’atenció a les persones destinant 15 milions d’euros addicionals a la cobertura de necessitats socials bàsiques, entre elles l’habitatge i els subministraments bàsics i ha continuat impulsant els serveis, el suport i els programes preventius als municipis davant del creixement de les necessitats socials bàsiques.



Cercador

Cercador

Destaquem

Departament

  • Titular
    Meritxell Borràs i Solé
  • Responsable premsa
    Anna Grabalosa Font