Twitter   Facebook   Delicious   Yahoo  
Enllaçar | Imprimir

120 docents participen en una jornada sobre educació en relacions afectives lliures de violència

L'Institut Català de les Dones i el Departament d'Ensenyament han organitzat la reunió tècnica amb motiu del Dia Internacional de l'Educació no Sexista

L’Institut Català de les Dones (ICD) i el Departament d’Ensenyament han celebrat aquest matí una Jornada amb motiu del Dia Internacional de l'Educació no Sexista centrada en l’educació per unes relacions afectives lliures de violència. Hi han assistit prop de 120 professionals de l’ensenyament de tots els nivells i àmbits educatius amb l’objectiu d’aprofundir i analitzar la feina feta i els reptes en el marc de la Llei 5/2008 del dret de les dones a eradicar la violència masclista.
 
En l’acte inaugural, la presidenta de l'ICD, Núria Balada, ha subratllat que, “considerem imprescindible el treball des dels centres educatius per tal de prevenir i sensibilitzar. Si volem una societat lliure de violència masclista hem de poder construir relacions entre nenes i nens basades en el respecte, la llibertat i la igualtat”. Balada també ha esmentat “les grans mobilitzacions ciutadanes derivades de la sentència sobre els violadors de la Manada i el seu posterior alliberament que han deixat impune un atemptat als drets de les dones”.
 
Per altra banda, Ramon Simon, director general d’Atenció a la Família i Comunitat Educativa, ha assegurat que “hi ha el compromís d’avançar en la formació del professorat per tal que encara estigui més format i capacitat del que ja ho està per abordar l’educació afectiva lliure de violència i la coeducació i el desplegament del Pla per a la igualtat de gènere”.
 
La professora de Ciència Política i directora de la Unitat d’igualtat de la UPF, Tània Verge, ha impartit la conferència “La violència masclista persistent: el paper de l’educació”, on ha posat de relleu que “les escoles poden fer accions contra la violència masclista però l’escola mateixa està dins d’aquesta estructura patriarcal que la produeix, i pot reproduir-la. L’alumnat percep missatges del currículum ocult com l’absència de dones en els llocs directius, mancança d’autores i cap perspectiva de gènere en els continguts, o una història basada en homes que han anat a la guerra. Les coses que han passat a la història han afectat de diferent manera a homes i dones”.
 
Seguidament persones expertes en violència masclista han exposat les actuacions que des del seu àmbit duen a terme en la prevenció, sensibilització, detecció i atenció de la violència masclista en infants i joves.
 
Sota la moderació de Núria Ramon, directora de l’ICD, hi ha intervingut Judith Avellaneda, del Grup Central d’Atenció a la Víctima dels Mossos d’Esquadra, qui ha explicat els tallers sobre violència masclista que es fan a escoles i instituts; Mercè Gómez, mestra d’ESO i membre de l’Institut de Ciències de l’Educació de la UAB qui ha parlat sobre la recerca i la intervenció en coeducació; i Rakel Escurriol, psicòloga i sòcia de Tamaia Viure Sense Violència, qui ha aprofundit sobre atenció a les dones, l’erradicació del patriarcat, i l’acompanyament del professorat en el procés formatiu en violència masclista. Finalment,  Oriol Ginés, psicòleg i vicepresident de Associació Conexus ha posat l’accent en les noves masculinitats,i l’atenció al col·lectiu LGBTI.
 
En la Jornada també s’han presentat experiències coeducatives d’èxit als centres. M. Pilar Nus, subdirectora general d’Ordenació de la Formació Professional ha moderat una taula on professionals de cicle inicial i d’Ensenyaments de Règim Especial han presentat els següents projectes:
 
·         “Projecte Força”, del CFA Artur Martorell del CP Brians 1 (Brians)
·         “Cardedeu Coeduca”, de l’INS Arquitecte Manuel Raspall (Cardedeu)
·         “Sophia, temps de reflexió, temps actuació” de l’INS de l’Ebre (Tortosa)
·         “Pràctiques coeducatives a l’escola bressol”, de l’EBM Moisès (Terrassa)
 
 



Cercador

Cercador

Destaquem

Departament

  • Responsable comunicació
    Eduard Illa