Twitter   Facebook   Delicious   Yahoo  
Enllaçar | Imprimir

El Consell Escolar tramet a la consellera d'Ensenyament el document amb les conclusions i les propostes del debat Ara és demà

 
  • El text, que es va aprovar a la sessió plenària del 17 de juliol, recull les conclusions i les propostes del treball realitzat al llarg del curs 2016-2017

 

  • Al setembre es durà a terme l’acte final en què es presentarà el document a la comunitat educativa i a tots els participants del debat

 

 

El Consell Escolar de Catalunya (CEC) ha tramès a la consellera d’Ensenyament, Clara Ponsatí, el document amb les conclusions i les propostes definitives del debat participatiu Ara és demà, que va aprovar a la sessió plenària del 17 de juliol i que inclou totes les esmenes realitzades. Ahir el CEC va rebre els darrers vots particulars. Al setembre es durà a terme l’acte final del debat, en què es presentaran aquestes conclusions a la comunitat educativa i a tots els participants en el debat.
 
El Document 1/2017 "Ara és demà. Debat sobre el futur de l'educació a Catalunya" recull, doncs, les conclusions del treball realitzat al llarg del curs 2016-2017 per la subcomissió del Consell i de les aportacions rebudes a través dels diversos canals que es van oferir a la comunitat educativa per intervenir en el procés participatiu. A través d’aquest debat, encarregat ara fa un any per l’anterior consellera d’Ensenyament, Meritxell Ruiz, el CEC ha analitzat els principals reptes del sistema educatiu i ha formulat un seguit de propostes per avançar en qualitat i equitat, i afavorir l’èxit de tot l’alumnat.
 
Aquest document té caràcter diagnòstic, reflexiu i orientador de les polítiques educatives que s’haurien d’abordar en els propers anys amb relació als elements clau del sistema educatiu sota tres premisses fonamentals: fer possible l’equilibri entre estabilitat normativa i innovació educativa, assegurar un finançament suficient per garantir la igualtat d’oportunitats i afavorir la implicació de tota la comunitat educativa en l’assoliment de l’èxit educatiu.
 
El debat ha tingut lloc al voltant de cinc ponències: Els pilars del sistema educatiu –a càrrec de Lluís Font, president del CEC-, L’arquitectura del sistema educatiu –Joan Mateo, catedràtic de Mètodes d'investigació i diagnòstic en educació a la Universitat de Barcelona-, El centre educatiu – a càrrec de Francesc Pedró, catedràtic de la Universitat Pompeu Fabra i expert en Educació de la UNESCO-, El professorat - Miquel Martínez, catedràtic de Teoria de l'educació a la Universitat de Barcelona i L’alumnat -Neus Sanmartí, catedràtica emèrita de la Universitat Autònoma de Barcelona-.
 
Aquestes ponències s’han debatut en jornades presencials i també en una sèrie de tallers en diferents punts del país. En aquests actes, hi han participat més de 2.500 persones. A més, s’han rebut al voltant d’un miler d’aportacions escrites, fetes per organismes, entitats i persones a títol individual. Un dels objectius del CEC a través d’aquest debat ha estat promoure la participació de tota la comunitat educativa amb la voluntat d’incorporar la veu de cada sector i territori en la construcció col·lectiva del sistema educatiu del país.
 
Algunes de les principals conclusions i propostes del document són:
—   El sistema educatiu ha de disposar d’un finançament suficient per fer efectiva la igualtat d’oportunitats entre l’alumnat.
—   La personalització de l’ensenyament-aprenentatge ha d’assegurar el desenvolupament integral d’infants i joves en totes les etapes.
—   Universalitzar l’escolaritat als dos anys afavoriria els processos d’estimulació precoç, la conciliació i l’equitat.
—   Convé promoure el model d’institut-escola en coherència amb el plantejament d’ensenyament bàsic entre els 6 i els 15 anys. La reconversió dels centres actuals és un objectiu a mitjà i llarg termini.
—   L’obligatorietat de l’educació fins als 18 anys ha de respondre als interessos i necessitats de tot l’alumnat, per això cal poder definir diferents itineraris que permetin combinar formació i ocupació.
—   El sistema ha de garantir la continuïtat formativa per prevenir i reduir l’abandonament escolar. Cal potenciar els programes de noves oportunitats en el segon cicle de l’educació secundària.
—   Cal promoure l’autonomia de centre com a instrument per donar resposta a les necessitats i a la diversitat de l’alumnat i contribuir a garantir l’equitat i la qualitat de l’educació.
—   Fomentar el lideratge distribuït, o en xarxa, als centres educatius i aprofitar millor el coneixement i el talent de la comunitat educativa.
—   L’avaluació als centres ha de ser integral i orientada a la millora contínua.
—   S’ha de potenciar una formació inicial del professorat més pràctica, que inclogui des d’alternances universitat-escola al primer curs del grau fins al model de residència.
—   S’ha de repensar el model de definició de les plantilles dels centres i la provisió de llocs de treball per introduir-hi mecanismes que permetin adequar el perfil del docent amb el projecte educatiu i el context del centre.
—   L’Administració ha de preveure un pla per definir un cos únic docent per al Servei d’Educació de Catalunya i, en el marc de la funció pública catalana, redefinir la funció pública docent.
—   Cal diversificar continguts, mètodes, espais, formats, recursos, etc., i superar l’actual compartimentació de matèries i horaris per avançar cap a un treball amb enfocament competencial més global i aplicant metodologies diverses.
—   El sistema ha d’incorporar mesures de flexibilització creixent que permetin als alumnes desenvolupar itineraris diversos i disposar de passarel·les que s’ajustin a les seves necessitats i interessos.
—   Els centres educatius han de desplegar mecanismes de corresponsabilitat educativa família-escola-alumnat en relació amb el desenvolupament integral dels alumnes i en un marc de confiança mútua amb les famílies, per donar sentit a la continuïtat del procés d’aprenentatge dels fills.
—   Convé acompanyar els infants i els adolescents en la construcció de la seva identitat digital, i aportar-los criteris per a l’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació i de les xarxes socials.
 
 
Procés de gran singularitat
 
Cal destacar que l’Ara és demà ha estat un procés de gran singularitat. En primer lloc perquè els ponents han redactat un text inspirador, sense autolimitacions d'ordre normatiu o econòmic, amb l’objectiu d’afavorir una reflexió col·lectiva oberta, lúcida i capaç de dissenyar les polítiques educatives més apropiades per fer front als reptes de futur. En segon lloc, perquè l'epicentre de la reflexió ha estat la comunitat educativa, a través del Consell.
Aquest debat, el nom del qual s’inspira en el poema de Miquel Martí i Pol Ara és demà, s’ha desenvolupat d’acord amb el principis i valors de participació, compromís, independència, qualitat i transparència, i s’emmarca en el conjunt de debats que han tingut lloc a Catalunya en els darrers anys, com el Pacte Nacional per a l'Educació i, sobretot, la redacció i l’aprovació de la Llei d'Educació.
 
 
 
26 de juliol de 2017
 


Departament/s

Cercador

Cercador

Destaquem

Departament

  • Titular
    Clara Ponsatí