Twitter   Facebook   Delicious   Yahoo  
Enllaçar | Imprimir

Ensenyament presenta InnovaFP, un programa d'innovació i transferència dels centres educatius a les empreses

Actualment en formen part 60 centres d'arreu de Catalunya que treballen en xarxa per potenciar la transferència de coneixement

 
  • InnovaFP permet als centres que en formen part desenvolupar projectes d’innovació per a les empreses o organitzacions properes als centres
 
  • Actualment en formen part 60 centres d’arreu de Catalunya que treballen en xarxa per potenciar la transferència de coneixement
 
 

La consellera d’Ensenyament ha afirmat que l’objectiu del programa InnovaFP és “potenciar la innovació i la transferència de coneixements dels centres a les empreses”. Ha fet aquesta declaració avui al matí a la seu del Departament durant la presentació d’aquest programa que potencia la innovació dels centres que imparteixen formació professional, per tal que puguin desenvolupar projectes i transferir el coneixement, a les empreses o organitzacions properes als centres educatius.
 
La titular d’Ensenyament ha assenyalat que InnovaFP “a més a més d’incrementar el vincle necessari entre els nostres centres i les empreses, també vol millorar els processos d'aprenentatge i donar resposta a les necessitats laborals del país”. En aquest sentit, Ruiz ha afegit que “l’FP és la clau de millora del nostre país i del seu progrés” i que InnovaFP “vol ser un pol de coneixement que permeti que les PIMES aprofitin la innovació dels centres d'FP”. “L'alumne també és agent transformador i innovador”, ha conclòs la consellera d’Ensenyament.
 
A través d’InnovaFP es crea doncs una xarxa que potencia la transferència de coneixement i que suposa un estímul pels diferents agents: alumnat, professors, centres educatius i organitzacions. En el marc del programa, s’han desenvolupat 312 projectes des del 2011, en què hi ha participat 38 centres amb projectes, 178 empreses, 617 alumnes, 245 professors, que han aconseguit facturar 224.086 euros. Durant la presentació s’han exposat alguns exemples d’aquests projectes, com el relatiu a la pròtesis ergonòmica de mà i canell realitzada amb impressora 3D per alumnes de l’Escola del Treball de Barcelona.
 
Recentment el Departament d'Ensenyament ha obert la convocatòria anual de centres que formen part de la xarxa InnovaFP i per al proper curs 2016-2017 s’hi han sumat 8 centres nous. El curs vinent formaran part de la xarxa InnovaFP 60 centres, que són els següents:
 
Centre
Població
Bemen 3
Barcelona
Centre Integral d'FP Ilerna
Lleida
Col·legi Xaloc
L'Hospitalet de Llobregat
Escola d'Hoteleria i Turisme de Lleida
Lleida
Escola Tècnico-Professional Xavier
Barcelona
Escola Viticultura i Enologia Mercè Rossell i Domènech
Sant Sadurní d'Anoia
Institut Andreu Nin
El Vendrell
Institut Anna Gironella de Mundet
Barcelona
Institut Baix Camp
Reus
Institut Bernat el Ferrer
Molins de Rei
Institut Bonanova
Barcelona
Institut Cal·lípolis
Tarragona
Institut Caparrella
Lleida
Institut Carles Vallbona
Granollers
Institut Castellarnau
Sabadell
Institut Comte de Rius
Tarragona
Institut de Badia del Vallès
Badia del Vallès
Institut de l'Ebre
Tortosa
Institut de Mollet del Vallès
Mollet del Vallès
Institut de Terrassa
Terrassa
Institut de Vic
Vic
Institut d'Horticultura i Jardineria
Reus
Institut Escola del Treball
Barcelona
Institut Escola del Treball de Granollers
Granollers
Institut Escola del Treball de Lleida
Lleida
Institut Escola d'Hoteleria i Turisme de Barcelona
Barcelona
Institut Escola d'Hoteleria i Turisme de Cambrils
Cambrils
Institut Esteve Terradas i Illa
Cornellà de Llobregat
Institut Ferran Tallada
Barcelona
Institut Francesc Vidal i Barraquer
Tarragona
Institut Francesc Xavier Lluch i Rafecas
Vilanova i la Geltrú
Institut Gabriela Mistral
Sant Vicenç dels Horts
Institut Guindàvols
Lleida
Institut Jaume Huguet
Valls
Institut Joan Brossa
Barcelona
Institut Josep Brugulat
Banyoles
Institut La Ferreria
Montcada i Reixac
Institut La Garrotxa
Olot
Institut La Guineueta
Barcelona
Institut La Serreta
Rubí
Institut Lacetània
Manresa
Institut Mare de Déu de la Mercè
Barcelona
Institut Marianao
Sant Boi de Llobregat
Institut Miquel Biada
Mataró
Institut Mitjans Audiovisuals
Barcelona
Institut Montilivi
Girona
Institut Montsià
Amposta
Institut Narcís Monturiol
Barcelona
Institut Nicolau Copèrnic
Terrassa
Institut Pere Martell
Tarragona
Institut Poblenou
Barcelona
Institut Provençana
L'Hospitalet de Llobregat
Institut Rubió i Tudurí
Barcelona
Institut Thos i Codina
Mataró
Institut Torrevicens
Lleida
Intitut Narcís Xifra i Masmitjà
Girona
La Salle Barceloneta
Barcelona
La Salle Mollerussa
Mollerussa
Salesians de Sant Vicenç dels Horts
Sant Vicenç dels Horts
Salesians de Sarrià
Barcelona
 
 
Millora en la formació dels alumnes d’FP
 
InnovaFP permet formar l’alumnat en la innovació, fet que implica millorar la formació dels futurs treballadors. El programa té diferents objectius:
 
-       Que els centres siguin pols de coneixement i es converteixin en referents al territori en aquesta matèria.
-       Oferir als alumnes la possibilitat de participar en projectes d’interès i alhora millorar les seves competències.
-       L’actualització permanent del professorat.
-       Contribuir a la millora de la competitivitat de les organitzacions –ja siguin empreses privades, públiques, ONG, fundacions, autònoms....
-       Facilitar la inserció laboral de l’alumnat, ja que l’augment de la competitivitat de les organitzacions implica majoritàriament la necessitat de comptar amb tècnics qualificats
-       Promoure la cooperació entre els centres educatius i les empreses.
-       Optimitzar les instal·lacions i els equipaments dels centres de formació professional.
 
Diversitat de projectes
 
Des de la creació d’InnovaFP, els centres catalans han desenvolupat un total de 312 treballs diferents. Actualment es treballen en diferents tipus de projectes:
 
-       Les empreses a les quals s’ofereix el servei d’innovació i transferència de coneixement tenen projectes en cartera que ofereixen als centres per ser desenvolupats.
-       Projectes que professors o alumnes que han estat a l’empresa detecten com a  oportunitats d’innovació.
-       Projectes que professors i alumnes, que coneixen un secor determinat, pensen que poden ser interessants. En aquests casos es treballen inicialment al centre i un cop el concepte està prou desenvolupat, s’ofereix a alguna empresa per tal que financi el projecte i n’asseguri l’explotació.
 
La diversitat i varietat de projectes duts a terme en el programa és àmplia. Aquests en són dos exemples –un de projecte solidari i l’altre en quant a disseny de producte-:
 
Projectes Solidaris:
També s’han dut actuacions en col·laboració amb ONG’s, com el cas d’un projecte en el qual un grup d’alumnes i professors d’Edificació i Obra Civil ha col·laborat en la creació d’una escola professional al Senegal orientada a formar a joves en dos àmbits molt diversos que donen resposta a necessitats molt concretes d’aquesta comunitat. Per una banda realitzar cursos de construcció relacionats amb els diferents oficis -atenent sobretot els sistemes constructius locals-, i per l’altra impartir formació musical amb l’ objectiu de crear un grup que pugui realitzar actuacions, de forma que pugui arribar a constituir una fórmula de finançament per l’escola. Aquest ha estat un projecte de dos anys de durada.
 
Disseny de producte:
S’ha dissenyat una màquina per a una empresa del sector agrari que permet realitzar un tractament fitosanitari de forma innovadora. En el projecte un alumne, tutoritzat per un professor, ha realitzat una recerca de l’estat de la tècnica. Posteriorment es varen presentar quatre propostes per solucionar el repte i, finalment, un cop triada una de les opcions per part del client, s’ha desenvolupat la solució final. La màquina es va patentar i alumne i professor hi apareixen com inventors.
 
 
11 de juliol de 2016



Cercador

Cercador

Destaquem

Departament

  • Responsable comunicació
    Eduard Illa