Twitter   Facebook   Delicious   Yahoo  
Enllaçar | Imprimir

Irene Rigau: "Podem dir i assegurar que continuem millorant en resultats i millorem els índex d'equitat"

 
 

 
  • Tal com ha explicat la consellera Rigau, “el nostre sistema és més equitatiu que en el conjunt de l’OCDE” i que “les diferències entre centres a Catalunya representen un 20%, quan a l’OCDE pesen al voltant d’un 38%”
 
  • L’objectiu és “continuar creixent perquè les diferències de resultats es vagin reduint amb els altres països però mantenint aquesta equitat que és garantia i base de la cohesió social”
 
  • Enguany s’han modificat les proves de llengües estrangeres per ajustar-les als nivells del Marc europeu comú de referència
 
  • La consellera ha anunciat que “farem una oferta de 3.000 places a l’any de formació gratuïta als docents per millorar l’anglès a través de les EOI i de l’IOC”

La consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, ha afirmat, sobre els resultats de la prova d’avaluació de 4t d’ESO, que “podem dir i assegurar que continuem millorant en resultats i millorem els índex d’equitat”. En aquest sentit, ha destacat que “el sistema català és molt equitatiu: un cop utilitzats els models d’anàlisi que PISA fa servir per valorar l’equitat ens els diferents països, podem dir que el nostre sistema és més equitatiu que en el conjunt de l’OCDE”. Així, ha afegit, que “les diferències entre centres a Catalunya representen un 20%, quan a l’OCDE pesen al voltant d’un 38%”. Irene Rigau ha fet aquestes declaracions avui al matí durant la roda de premsa en què ha presentat els resultats de la prova d’avaluació d’ESO.
 
La titular d’Ensenyament, que ha presentat els resultats acompanyada del secretari de Polítiques Educatives i president del Consell Superior d’Avaluació, Joan Mateo, i de la directora general d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Teresa Pijoan, ha explicat que l’avaluació s’ha realitzat per tercer any consecutiu a un total de 60.556 alumnes de 4t d’ESO de tots els centres catalans i que s’ha incrementat la participació dels alumnes en relació al curs passat, del 92% al 93,8%.  L’objectiu, ha dit, és “continuar creixent perquè les diferències de resultats es vagin reduint amb els altres països però mantenint aquesta equitat que és garantia i base de la cohesió social”.
 
La prova avalua les competències en finalitzar l’etapa obligatòria en llengua catalana, llengua castellana, matemàtiques, i llengua estrangera –anglès i francès-. Els resultats d’aquesta edició són els següents:
 
-       La mitjana en llengua catalana és de 77,1
-       La mitjana en llengua castellana és de 76,4
-       La mitjana en matemàtiques és de 69,1
-       La mitjana en llengua anglesa (en el cas dels alumnes que la tenen com a primera llengua estrangera) és de 66,9
-       La mitjana en llengua francesa (en el cas dels alumnes que la tenen com a primera llengua estrangera) és de 76,9
 
 
Valoració dels resultats
 
Tal com ha subratllat la consellera d’Ensenyament, “es consolida la tendència de millora” i que “donar valor a l’educació fa que col·lectivament puguem aconseguir objectius com aquests”. En llengua catalana, ha dit que la puntuació en comprensió lectora és més alta que en expressió escrita i que ha millorat molt en els nivells baixos, “que vol dir que el fet d’haver alineat el sistema  des de l’organització política, tècnica i pedagògica del centre ens permet obtenir bons resultats en llengua catalana i superar els 70 punts, i millorar molt en lectora i continuar millorant en escrita”.  
 
En llengua castellana, “la banda baixa està per sota del 15, en expressió escrita ha millorat moltíssim en aquesta reducció, la banda baixa és inferior a la de la catalana, i ens estem acostant al 80% en comprensió lectora”, ha explicat Irene Rigau. Així mateix, ha remarcat que en els centres de complexitat alta “afecta menys a la llengua castellana que a la catalana, i que hi ha llocs en què és necessari que es continuï reforçant a la secundaria” i que en “complexitat baixa estem igual que en català”.
 
Pel que fa les matemàtiques, la consellera d’Ensenyament ha assegurat que la puntuació més alta és en enumeració i càlcul, que s’està millorant en estadística i canvi i relacions, i que la puntuació més baixa és en espai i forma. En relació a aquest aspecte, ha assegurat que “aquest àmbit de la matemàtica serà la nostra obsessió el curs vinent” i que “ la complexitat alta és on es nota més en els centres perquè el fet personal és tant o més important que el centre”.
 
 
Modificacions de les proves en llengües estrangeres
 
Pel que fa a la prova de llengües estrangeres, s’han introduït canvis per ajustar les proves als nivells del Marc europeu comú de referència (MECR) per a les llengües. Segons ha explicat Irene Rigau, “enguany estrenem un nou model avaluatiu que desenvoluparem durant tres anys per posar-nos d’acord amb l’objectiu de la Unió Europea”. L’objectiu fixat de cara al 2018 és que més del 50% d’alumnes de 4t d’ESO assoleixen el nivell B1 del MECR: “pensem que Catalunya ha de fer un pas en l’exigència, necessitem aquest increment progressiu de qualitat”, ha declarat la consellera.
 
Per aconseguir aquests objectius europeus, Irene Rigau, ha anunciat  que “farem una oferta de 3.000 places a l’any de formació gratuïta als docents per millorar l’anglès a través de les EOI i de l’IOC. S’ha d’actuar a tot el sistema”. Els propòsits en aquest àmbit, ha concretat, són que “tant a primària com a secundària els docents tinguin la qualificació més alta possible, ja ho hem fet a l’ESO” i que “els mestres d’anglès de primària han de poder tenir la mateixa qualificació que els professors d’anglès a l’ESO, ja que és important consolidar la llengua a les primeres edats”.
 
Concretament aquests canvis fets en la prova es troben en els àudios, que s’han escoltat dues vegades en comptes de tres, en els textos de comprensió lectora, que són de nivell més elevat i de major extensió, i en els criteris de correcció de l’expressió escrita. En aquest darrer cas, s’han reformulat per donar més pes a la capacitat dels alumnes de fer un escrit coherent i amb frases ben relacionades entre si, fent bon ús de la puntuació, i també d’utilitzar un vocabulari apropiat. La titular d’Ensenyament ha remarcat que “els canvis que hem introduït: s’han aplicat parcialment aquest 2014, s’incrementaran el 2015, i el 2016 se n’elevarà el grau d’exigència”.
 
 
4 d’abril de 2014



Cercador

Cercador

Destaquem

Departament

  • Responsable comunicació
    Eduard Illa