Twitter   Facebook   Delicious   Yahoo  
Enllaçar | Imprimir

Els graduats en formació professional estan menys exposats a l'atur que la mitjana de joves entre 16 i 24 anys

L'estudi d'Inserció Laboral dels Ensenyaments Professionals del 2012 analitza la situació laboral de 25.330 persones graduades l'any 2011

 
  • Tot i la crisi econòmica, els graduats mitjans que cerquen feina són el 14,97% i els graduats superiors el 16,02%. Una xifra molt inferior al 50,12% de joves de 16 a 24 anys en atur
 
  • Una quarta part dels graduats són majors de 25 anys i tenen una taxa d’atur inferior a la mitjana catalana, que és del 22,16%
 
  • Segons la consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, “l’estudi demostra el diferencial positiu de la formació professional en clau d’inserció laboral”

 

Els graduats d’ensenyaments professionals de 2011 estan menys exposats a l’atur que la mitjana de joves entre 16 i 24 anys, tot i la seva recent graduació i la situació actual de crisi econòmica. Un 15,60% de les persones graduades al 2011 busca feina enfront del 50,12% de joves d’entre 16 i 24 anys de Catalunya. El percentatge de les persones graduades en grau mitjà que cerquen feina és del 14,98% i dels graduats en grau superior del 16,02%. S’ha incrementat lleugerament els graduats mitjans que vuit mesos després d’acabar els estudis han trobat feina –passant del 25% de la promoció de 2010 al 25,24% de la promoció de 2011-.
 
Aquesta és una de les principals conclusions de l’estudi d’Inserció Laboral dels Ensenyaments Professionals del 2012, elaborat conjuntament pel Departament d'Ensenyament i el Consell General de Cambres de Catalunya. La consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, i el president del Consell de Cambres de Catalunya, Miquel Valls, han presentat avui els resultats de l’estudi. L’estudi analitza quina és la situació laboral i formativa dels graduats de la promoció 2011 en ensenyaments professionals entre sis i nou mesos després d’haver acabat els seus estudis.
 
Segons la consellera d’Ensenyament, “aquest estudi continua tenint molt interès perquè mostra el diferencial positiu de la formació professional en clau d’inserció. Dóna resposta a les necessitats actuals i és una via per la formació personal”. Rigau ha afegit que “és un missatge que ha de tenir valor: qui aposta per la formació professional aposta per seguir estudiant, i alhora ajuda a desterrar la imatge que la FP és per als que no volen estudiar. És al revés, és un dels vehicles per continuar donant sentit al perfil professional”.
 
L’estudi també destaca la presència de les persones graduades majors de 25 anys -que és ja un 24,46% del total- i que tenen una taxa d’atur del 19,10%, inferior a la mitjana catalana, que és del 22,16%. Aquest fet mostra l’interès cada cop més gran per part de la població adulta en continuar amb la qualificació professional. 
 

 
El treball posa de relleu l’estratègia adaptativa dels graduats en ensenyaments professionals respecte les èpoques de bonança, atès que cada cop més recorren a la prolongació dels estudis. L’estudi mostra l’increment del nombre de graduats en FP que ha decidit ampliar la seva qualificació professional. La xifra de graduats que continuen estudiant s’incrementa del 39,92% de  l’any passat fins al 40,62% d’aquest any.
 
El treball es basa en una mostra de 25.330 persones graduades el curs 2010-2011, tant de grau mitjà com de grau superior, dels ensenyaments de formació professional inicial, arts plàstiques i disseny, i ensenyaments esportius, així com ensenyaments artístics superiors, i programes de qualificació professional inicial (PQPI).
 
Major versatilitat dels graduats
 
L’informe analitza el grau de correspondència entre els estudis realitzats i la feina segons el nivell formatiu i segons el gènere. Una altra de les conclusions és que les persones graduades s’adapten millor a les feines tot i que no concordin plenament amb l’especialitat concreta que han estudiat. En el cas dels graduats mitjans, la percepció de la correspondència entre la feina i els estudis realitzats és del 67,59% en els graduats mitjans i el 66,28% en els graduats superiors. Pel que fa al gènere dels graduats, les dones perceben una major correspondència en cas de grau mitjà i PQPI, mentre que els homes perceben major correspondència pel que fa al grau superior.
Cal destacar alhora que s’ha incrementat l’emprenedoria entre els graduats. La mitjana global del treball per compte propi en els ensenyaments professionals es situa en un 4,48 % mentre que l’any anterior era del 3,68 %.
 
Nivell de salari i situació laboral segons l’ensenyament
 
L’estudi fa palès que la promoció estudiada no experimenta una erosió en el nivell ni d’ingressos ni d’estabilitat laboral respecte de l’anterior. Els resultats mostren el nivell de salari segons els estudis i el gènere, i evidencia que la majoria de graduats se situen en la franja salarial entre els 900 i els 1.200 euros.
 
En el nivell dels 600 als 900 euros els que han acabat un PQPI ocupen el primer lloc en un 61,05%, seguits dels graduats mitjans. En la franja entre 900 i 1.200 euros els graduats mitjans s’agrupen en un 45,96% i els graduats superiors en un 48,23%. Finalment, en la franja salarial d’entre 1.200 i 1.500 euros i la de més de 1.500 euros, els graduats superiors tenen major presència seguits pels graduats mitjans. Segons gènere, es constata que els augments de qualificació disminueixen les diferències.
 
Les famílies professionals amb major inserció laboral són: ensenyaments artístics superiors de dansa, música, art dramàtic i conservació i restauració de béns culturals, ensenyaments esportius, hoteleria i turisme, activitats marítimopesqueres i tèxtil, confecció i pell.
 
Per contra, les famílies professionals o ensenyaments els graduats dels quals busquen feina en major proporció són: fusta, moble i suro, indústries alimentàries, imatge personal, i imatge i so.
 
 
9 de gener de 2013
 
 



Cercador

Cercador

Destaquem

Departament

  • Titular
    Meritxell Ruiz i Isern