Twitter   Facebook   Delicious   Yahoo  
Enllaçar | Imprimir

Ensenyament presenta les eines per a la detecció i actuació en la dislèxia des d'infantil a cicles postobligatoris

 

  • Es tracta d’un protocol, elaborat pel Col·legi de Logopedes de Catalunya, que pretén detectar l’alumnat dislèxic i oferir eines al professorat per tractar el tema a les aules
  • La iniciativa s’emmarca en l’ofensiva del Departament d’Ensenyament a favor de l’èxit escolar
  • “Cal tenir un bon diagnòstic del fenomen per tenir capacitat d’intervenció. Apostem per tal que l’èxit arribi a tothom i perquè l’alumne tingui la resposta al propi centre”, destaca la consellera d’Ensenyament, Irene Rigau
 

 

 

La consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, ha presentat avui les eines per a la detecció i actuació en la dislèxia. Es tracta d’un document elaborat i publicat amb la col·laboració del Col·legi de Logopedes de Catalunya. En la presentació també hi ha participat la directora general d’Educació Infantil i Primària, Alba Espot, i degana del Col·legi de Logopedes de Catalunya, Anna Civit.
 
El protocol té com a principal objectiu la detecció precoç dels casos d’alumnat amb dislèxia  i la promoció de la seva atenció. Aquesta iniciativa s’emmarca en la lluita contra el fracàs escolar fixada en el Pla de Govern 2011-2014, un pla que marca com a un dels objectius la detecció precoç de les necessitats i mancances educatives.
 
Aquesta nova eina aplega un conjunt de materials adreçats a oferir al professorat mecanismes per a detectar els casos de dislèxia a les aules i poder actuar. Els documents permeten donar resposta a les situacions de dislèxia en el marc de l’escola i l’institut i amb un cost reduït per a les famílies. El protocol està adreçat al professorat dels centres i implica a totes les etapes educatives, des de segon cicle d’educació infantil fins a batxillerat i cicles formatius d’FP.
 
En cadascuna de les etapes els docents disposaran de material per detectar aquelles mancances que poden ser indicatives de dislèxia segons les franges d’edat, així com de les pautes d’actuació i intervenció per a cada etapa. Segons la consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, “cal tenir un bon diagnòstic del fenomen per tenir capacitat d’intervenció, i per això és fonamental que els docents estiguin preparats per tenir un primer enfoc del problema i així poder actuar. Apostem per tal que l’èxit arribi a tothom i perquè l’alumne tingui la resposta al propi centre”.
 
La consellera Rigau ha afegit que “volem que el centre sigui una plataforma de servei a tots els alumnes; volem que l’alumne amb dislèxia se’n surti. Sabem que si hi posa més voluntat, pot arribar també a l’èxit. Però volem posar al seu abast els suports necessaris per tal que ho pugui superar”.
 
La dislèxia és un trastorn d’aprenentatge que té especial incidència en la lectura i l’escriptura. Els primers símptomes relacionats amb la dislèxia apareixen als 2 anys i associats a trastorns fonològics, que es mostren com una mala vocalització. Segons estudis recents la dislèxia afecta entre un 4 i un 10% d’alumnes, una xifra que varia segons on es marqui el límit en l’ampli espectre de símptomes.
 
Una bona detecció d’aquest trastorn i una bona actuació pedagògica pot ser fonamental per tractar la dislèxia. Altres dels factors que fan preveure un millor pronòstic són unes bones habilitats del llenguatge oral, un bon suport familiar i escolar i les habilitats per mantenir l’atenció. El protocol és una eina que ha de facilitar aquesta tasca al professorat i en casos més greus, disposar d’un suport més intensiu.
 
El professorat disposarà d’un protocol que podrà emplenarà sobre l’alumne. Aquest protocol inclou dos tipus de preguntes: unes que aporten informació sobre els casos que cal seguir de prop i unes altres que indiquen factors d’alt risc.
 
La tasca de detecció i atenció a la dislèxia va estretament relacionada amb el Suport Escolar Personalitzat, una iniciativa del Departament d’Ensenyament que s’ha iniciat aquest curs amb l’objectiu d’oferir una atenció personalitzada a l’alumnat amb majors necessitats. Aquest curs cada centre disposa de 36 hores setmanals de SEP per a cada línia educativa.
 
Els centres educatius podran descarregar els protocols d’actuació i detecció des de la pàgina web del Suport Escolar Personalitzat www.xtec.cat/sep. Els pares també disposaran d’informació en el web www.gencat.cat/ensenyament/familiaiescola .
 
 
 
S’adjunta material complementari a la nota de premsa
 
 
27 d’octubre de 2011
 
 



Departament/s

Cercador

Cercador

Destaquem

Departament

  • Titular
    Clara Ponsatí