Twitter   Facebook   Delicious   Yahoo  
Enllaçar | Imprimir

El conseller Tresserras inaugura la instal·lació del quadre El gran dia de Girona a l'edifici de la Generalitat a Girona

  • També ha inaugurat una exposició sobre el quadre de Ramon Martí Alsina al Museu d’Art de Girona
  • Considerada entre les obres més destacades de l’art català del segle XIX, s’exposarà al públic després de més 70 anys
Inauguració col·locació El Gran dia de Girona

El conseller de Cultura i Mitjans de Comunicació, Joan Manuel Tresserras, ha inaugurat avui la instal·lació permanent del quadre El Gran dia de Girona a l’Auditori Josep Irla de l’edifici de la Generalitat a Girona, així com l’exposició dedicada a aquesta obra de Ramon Martí Alsina i la seva restauració, que es pot visitar des d’avui al Museu d’Art de Girona.

A l’acte també hi han assistit l’alcaldessa de Girona, Anna Pagans; el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal; el president de Caixa Girona, Manel Serra; la subdirectora del Museu Nacional d’Art de Catalunya, Cristina Mendoza; el delegat del Govern a Girona, Jordi Martinoy, la comissària de l’exposició, Maria Lluïsa Faxedas, i el director del Museu d’Art, Josep M. Trullén, entre d’altres.
 
L’obra de Ramon Martí Alsina (Barcelona, 1826-1894) és un oli sobre tela de grans dimensions, fa 5,4 per 11,9 metres. El quadre, que és propietat del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC), estarà en exposició permanent a l’Auditori Josep Irla de l’edifici de la Generalitat, gràcies a un conveni de col·laboració signat entre el Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació de la Generalitat de Catalunya, Caixa de Girona i el MNAC.
 
 
La restauració
El gran dia de Girona ha estat restaurat al Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya (CRBMC) del Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació per part de professionals que han garantit la seva perfecta conservació d’acord amb les instruccions del MNAC i amb la supervisió i col·laboració del museu.
 
El procés de restauració ha durat un any. Per a la seva restauració, el quadre es va muntar en un bastidor extensible en una de les naus del CRBMC. En la restauració es va aplicar el criteri de mínima intervenció per tal de respectar tots els elements característics de l’obra. S’han col·locat bandes de tela en el perímetres, s’ha fet empelts i sutures i s’han afegit fils de reforç en els estrips.
 
També s’han tractat les deformacions de la tela, els doblecs i les ondulacions i s’ha fet una neteja molt controlada de la capa pictòrica per mantenir els vernissos originals aplicats selectivament pel mateix artista. S’ha descartat  l’aplicació d’un vernís generalitzat que unificaria la superfície disminuint els contrastos de mat i brillant que buscava Martí Alsina.
 
La restauració també ha permès estudiar en profunditat la manera de treballar de Ramon Martí Alsina i conèixer millor els materials que emprava mitjançant anàlisis fisicoquímiques. Molts aspectes s’han pogut corroborar, a més, gràcies a la documentació d’arxiu conservada fins fa poc per la família del pintor i ara consultables al MNAC.
 
Per penjar la pintura i ancorar el conjunt amb seguretat, s’ha instal·lat una estructura metàl·lica articulada lleugerament separada de la paret i clavada a un dels murs laterals de l’edifici decorat amb pilastres acanalades. Aquesta estructura d’alumini té uns braços extensibles que sostenen una graella mòbil on s’ha fixat el bastidor, units a l’estructura per un mecanisme de ròtules i assistits per un sistema de ternals que permeten el moviment. Així, la pintura, amb bastidor i marc, es pot separar de la paret i baixar fins a terra deixant un espai útil al darrera de l’obra de més d’un metre per tal de poder inspeccionar el revers. D’aquesta manera, la pintura, que habitualment estarà penjada a uns tres metres d’alçada i que arriba fins a vuit metres, es podrà baixar i tornar a pujar amb una certa facilitat i un gran control quan es vulgui fer un reconeixement de l’estat de conservació sense necessitat de despenjar-la.
 
 
L’exposició
L’exposició, titulada Ramon Martí Alsina. El gran dia de Girona. Anatomia d’un quadre, es podrà visitar al Museu d’Art de Girona des d’avui, 23 d’octubre, fins al 29 de maig del 2011. El projecte expositiu es desplega en tres seus diferents: per una banda, l’edifici de la Generalitat a Girona, on s’exposa el quadre; per l’altra, l’exposició pròpiament al Museu d’Art de Girona, que inclourà els esbossos i pintures que documenten el procés creatiu de l’artista entorn d’aquesta obra, i, finalment, amb la visita de l’obra Les heroïnes de Girona, que presideix el Saló de plens de la Diputació de Girona, oberta al públic mentre duri l’exposició.
 
L’exposició del Museu d’Art de Girona presenta els dibuixos i pintures relacionats amb la creació del quadre El gran dia de Girona (1863-64), de Ramon Martí Alsina, i el cicle d’obres de la Guerra del francès. En aquest conjunt Martí Alsina va voler representar els esdeveniments que van tenir lloc el 19 de setembre de 1809, quan en ple setge de la ciutat de Girona per part de les tropes franceses, aquestes van llançar un atac contra la ciutat que els defensors gironins van aconseguir refusar després d’una dura lluita. Aquest episodi va anar adquirint amb el temps un caire mític, convertint-se en un dels fets més coneguts de la Guerra del francès. En pintar-lo, Martí Alsina pretenia preparar un gran quadre d’història per presentar-lo, amb garanties d’èxit, a l’Exposició nacional de Belles arts de Madrid de l’any 1864; per fer-lo, va decidir escollir un tema que fos compatible també amb el seu ideari personal i polític, progressista i proper al republicanisme.
Degut a les grans dimensions i ambició del quadre, el seu autor va realitzar un gran nombre de dibuixos i esbossos, dels quals aquesta exposició reuneix gairebé tots els que han pogut ser localitzats fins ara. Així mateix, també és presenten els esbossos relacionats amb la pintura La companyia de Santa Bàrbara (1891, MNAC), i amb Les heroïnes de Girona (1868, Diputació de Girona). L’exposició s’inicia amb un autoretrat del pintor, pertanyent a una col·lecció particular.
 
 
Història de l’obra
La pintura va ser adquirida per Joan Font i Sangrà, el col·leccionista d’art que va reunir més obres de Martí Alsina. L’any 1929 en va fer donació a l’Ajuntament de Barcelona i la pintura va quedar instal·lada al Gran Saló del Palau de Belles Arts. Quan les col·leccions d’art modern que es conservaven en aquest edifici del passeig de Sant Joan es van traslladar al Palau Nacional de Montjuïc per integrar-se al nou Museu d’Art de Catalunya, el 1934, les obres de gran format van restar, possiblement per raons d’espai al Palau de Belles Arts.
 
Finalitzada la Guerra Civil espanyola, la reestructuració dels museus amb la instal·lació de les col·leccions modernes a l’antic edifici de l’Arsenal del Parc de la Ciutadella i l’enderrocament del Palau de Belles Arts van dificultar l’exposició d’aquesta pintura que des d’aleshores s’ha conservat sense ser exposada al públic.
 
El gran dia de Girona està considerada entre les obres més destacades de l’art català del segle XIX, no només per la seva autoria, el seu valor artístic i les seves dimensions, sinó també perquè representa un episodi èpic de la història de Catalunya i de la ciutat de Girona.
 
Us adjuntem informacions pràctiques sobre l'exposició (el catàleg, activitats complementàries i informacions d'interès) i fotografies de l’arribada del quadre a l’Edifici de la Generalitat (14.09.10), de la presentació pública realitzada el 20 de setembre, d'un aixecament del quadre (14.10.10) i de la inauguració del dia d’avui.

 
Girona, 23 d’octubre de 2010
Servei de Premsa i Protocol



Departament/s

Cercador

Cercador

Destaquem

Departament

  • Titular
    Pere Vila i Fulcarà
  • Responsable premsa
    Joaquim Lladó