Twitter   Facebook   Delicious   Yahoo  
Enllaçar | Imprimir

La Filmoteca de Catalunya recorda els 70 anys de la cacera de bruixes a Hollywood

  • Es compleixen set dècades d’un dels episodis més foscos i vergonyants de la història de Hollywood, les llistes negres impulsades pel Comitè d’Activitats Antiamericanes
  • Recuperem un dels títols més representatius d’aquell període, ‘La ley del silencio’ d’Elia Kazan, i altres pel·lícules que reconstrueixen els fets

El 1947 el Comitè d’Activitats Antiamericanes va començar els interrogatoris que perseguien detectar i denunciar qualsevol sospita d’infiltració del comunisme en el si de Hollywood. Una operació repressora que, en plena guerra freda, va crear un clima de delacions i fins i tot detencions, com la dels Deu de Hollywood, directors i guionistes que es van negar a declarar sobre la seva afiliació política, tot i que després algun se’n va desdir.
 
El senador republicà Joseph McCarthy va prosseguir aquesta persecució que va donar lloc a llistes negres de professionals obligats a l’atur, l’exili o la subcontractació sota pseudònim. Aquestes pràctiques censores van enrarir com mai la indústria de Hollywood, amb una metafòrica caça de bruixes que el dramaturg Arthur Miller va simbolitzar en l’obra Les bruixes de Salem. El maccarthisme va truncar carreres de grans professionals que es van haver d’enfrontar a detencions i a l’ostracisme, i va despertar un dimoni encara més pervers, el de la delació. Tal com va dir Orson Welles, “l’esquerra nord-americana es va trair per tal de salvar les seves piscines”.
 
Elia Kazan, exmilitant del Partit Comunista, va ser un dels testimonis cridats a declarar i va acabar delatant el passat comunista d’altres professionals. Aquesta actitud el va rehabilitar professionalment al mateix temps que era demonitzat pels seus excamarades i el seu film La ley del silencio no deixa de ser una apologia de la delació emmarcada en les màfies portuàries de Nova York. L’estigma de delator va perseguir Kazan al llarg de la resta de la seva carrera i molts dels seus companys van manifestar el seu rebuig negant-li l’aplaudiment quan l’Acadèmia de Hollywood li va atorgar l’Oscar honorífic el 1998.
 
A aquest títol, que és testimoni directe d’un moment polèmic i convuls de la fàbrica de somnis, afegim quatre pel·lícules que recreen alguns dels capítols i protagonistes més destacats de la cacera de bruixes: Trumbo, biopic del guionista, un dels Deu de Hollywood que va ser represaliat pel maccarthisme; la reconstrucció de les declaracions dels professionals cinematogràfics davant del Comitè d’Activitats Antiamericanes que va fer Irwin Winkler a Caza de brujas; una de les primeres produccions que va denunciar sense embuts i des de dins la caça de bruixes, La tapadora, realitzada per alguns dels que en van ser afectats, com el director Martin Ritt; i el debut en la direcció de George Clooney, Buenas noches y buena suerte, centrat en un dels màxims oponents al maccarthisme i responsable del seu declivi, el periodista de la CBS Edgar R. Murrow.
 
Sessions del cicle que la Filmoteca dedica als 70 anys de la Cacera de bruixes:
Trumbo
Jay Roach, 2015
Divendres 22 de desembre / 19.30 h
Divendres 29 de desembre / 17.00 h
The Front La tapadora
Martin Ritt, 1976
Diumenge 24 de desembre/ 19.30 h
Dimecres 3 de gener / 21.30 h
On the Waterfront La ley del silencio
Elia Kazan, 1954
Dimarts 26 de desembre / 21.30 h
Dimarts 2 de gener / 18.30 h
Guilty by Suspicion Caza de brujas
Irwin Winkler, 1991
Dijous 28 de desembre / 17.00 h
Dimecres 3 de gener / 17.00 h
Good Night, and Good Luck
Buenas noches y buena suerte
George Clooney, 2005
Dissabte 30 de desembre / 22.00 h
Dijous 4 de gener / 20.00 h
 
Més informació:
www.filmoteca.cat
 


Departament/s

Cercador

Cercador

Destaquem

Departament

  • Responsable comunicació
    Josep Elias