Twitter   Facebook   Delicious   Yahoo  
Enllaçar | Imprimir

El Departament de Cultura impulsa el nou Arxiu Comarcal de l'Alta Ribagorça

  • El conseller Puig anuncia que s’atorgarà una subvenció de 60.000 euros per a la redacció del projecte bàsic i executiu de l’Arxiu

El conseller de Cultura, Lluís Puig, ha anunciat avui que el Departament té previst atorgar properament una subvenció de 60.000 euros per a la redacció del projecte bàsic i executiu per a la posada en funcionament del futur Arxiu Comarcal de l’Alta Ribagorça, situat al Palau Abacial, al Pont de Suert. Amb aquest ajut, el Departament de Cultura fa un pas més en la posada en marxa del nou equipament, impulsat amb el suport de l’Ajuntament de Pont de Suert i el Consell Comarcal Alta Ribagorça
 
L’Arxiu Comarcal de l’Alta Ribagorça estarà situat al Palau Abacial, un edifici dels segles XV i XVI que forma un conjunt arquitectònic amb l'Església Vella del Pont de Suert. El palau va ser la residència dels abats del monestir de Santa Maria de Lavaix, senyors del Pont de Suert.
 
L’equipament tindrà una superfície de 646 m2 i una capacitat de dipòsits d’entre 1.200 i 1.300 metres lineals. L’equipament oferirà un ampli ventall de serveis a la ciutadania i entitats, entre els que destaquen: la informació i assessorament sobre els fons documentals i condicions d’accés a la documentació; la consulta de fons documentals, presencialment o per Internet; la reproducció de documents; la consulta de la biblioteca i hemeroteca auxiliars; l’organització de visites guiades, tallers, així com l’organització de conferències, cursos especialitzats, etc. A més, l’arxiu comarcal oferirà un servei de suport a les administracions públiques en matèria d’arxiu, gestió documental, administració electrònica i polítiques de transparència. El cost previst per a la totalitat de l’obra és de 1,2 milions d’euros.
 
Arxius catalans
La Xarxa d’Arxius Comarcals de Catalunya compta actualment amb 38 arxius i 2 dipòsits externs que custodien més de 110 quilòmetres de documents i compten amb més de 5.5 milions de documents digitalitzats disponibles a Internet (Arxius en Línia). Aquests arxius ofereixen un servei tant a ciutadans com administracions que representen, el 2016, més de 2.437.002 documents consultats.
 
El Sistema d’Arxius de Catalunya (SAC) disposa de 330 arxius, la qual cosa suposa que hi ha un arxiu per cada 23.000 habitants. D’aquests arxius, 101 són propietat de la Generalitat de Catalunya. La resta tenen altres propietaris: 144 depenen d’administracions locals; 31 són de l’Església; 5 de l’Estat, i els 49 restants són d’altres titularitats diverses. La custòdia, tractament, accés i difusió dels més de 800.000 metres lineals representa un actiu de primer nivell, que garanteix els drets dels ciutadans a l’accés a la informació i a la recerca històrica, accés que es fa a través d'una gestió documental eficient, la implantació de l’administració electrònica i l’aplicació de polítiques de transparència.
 



Cercador

Cercador

Destaquem

Departament

  • Titular
    Lluís Puig i Gordi