Twitter   Facebook   Delicious   Yahoo  
Enllaçar | Imprimir

La Col·legiata de Sant Vicenç de Cardona torna a exhibir les pintures murals romàniques de la galilea

  • Amb la tècnica de restauració Papelgel, s’han reproduït les pintures murals conservades al MNAC i s’han instal·lat al seu emplaçament original, recuperant un dels elements més significatius del conjunt monumental
  • S’ha museïtzat l’interior de la Col·legiata amb l’objectiu d’explicar als visitants la història de l’edifici i els elements arquitectònics més destacats
  • La intervenció forma part del programa Patrimoni en Acció impulsat pel Departament de Cultura i l’Obra Social “la Caixa”, que l’ha finançat amb una inversió de 173.089 euros

El conseller de Cultura, Santi Vila, ha presentat avui la instal·lació de la reproducció de les pintures murals romàniques de la galilea de la Col·legiata de Sant Vicenç de Cardona. Des d’aquest mes d’abril, l’església torna a mostrar les pintures, conservades al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC), gràcies a la instal·lació de la reproducció feta amb la tècnica de restauració pictòrica Papelgel.  
 
El projecte de restitució de les pintures, desenvolupat per l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural en el marc del programa Patrimoni en Acció, impulsat pel Departament de Cultura i l’Obra Social “la Caixa”, permet completar i millorar la comprensió del conjunt artístic i monumental, recuperant un dels seus elements més significatius. El visitant pot contemplar ara aquesta obra d’art en el seu context històric original i obtenir una visió global completa de la història del monument i de la importància que va tenir en la cultura romànica del país. L’actuació ha comportat una inversió de 173.089 euros.
 
El sistema de reproducció Papelgel és l’únic sistema al món capaç de transferir imatges amb qualitat fotogràfica a superfícies tridimensionals sense limitació de grandària, forma o textura. Es basa en la impressió fotogràfica de la imatge que es transfereix sobre una base de morter, calç i sorra i permet recrear els volums més precisos i la textura per tal de traslladar el visitant a l’experiència original.
 
El procediment per crear la còpia exacta de les pintures de Cardona va requerir diverses sessions fotogràfiques del conjunt original, exposat al MNAC. En concret, es van prendre prop de 700 fotografies de cadascuna de les facetes dels arcs per fer el fotomuntatge de les escenes. Posteriorment, es va instal·lar als porxos de la Col·legiata una pell de fibra de vidre recoberta amb morter plàstic que reprodueix la superfície de la pedra i sobre la qual es va transferir la imatge impresa en Papelgel.
 
Anomenats Porxos Pintats, en la documentació històrica, les pintures de la galilea de la Col·legiata de Sant Vicenç van ser descobertes l’any 1953 durant uns treballs de restauració. Anys més tard serien arrencades amb la tècnica de l’strappo, traspassades a tela i exhibides al MNAC.
 
Les pintures s’ubiquen en el recinte funerari dels vescomtes de Cardona. Estan presidides, al centre, per la imatge solemne del Crist en Majestat, envoltat pels símbols dels evangelistes. Als seus costats, s’hi representen, molt possiblement, la Presentació al Temple, l’Assumpció i Glorificació de Maria, i la Flagel·lació de Crist. Les pintures, datades de mitjan segle XII, presenten influències estilístiques dels corrents francesos, una tendència del moment al centre de Catalunya. Posteriorment, al segle XIV, el conjunt pictòric es va completar amb una pintura que recrea la història de la defensa de Girona de l’any 1285, comandada per Ramon Folc VI de Cardona en nom del rei Pere el Gran.
 
Durant el procés d’elaboració de la reproducció, en el qual es va poder completar digitalment els espais que hi manquen, s’ha pogut aprofundir en la interpretació de l’escena de la defensa de Girona. S’ha identificat l’episodi exacte que s’hi representa i que coincideix amb un dels narrats a la Crònica que Bernat Desclot va escriure l’any 1288: un fet d’armes en què un grup de cavallers francesos es va acostar a les muralles i Ramon Folc va ordenar obrir les portes i abaixar les cadenes per atacar-los. En la primera escomesa dels catalans el nebot d’un gran senyor francès va caure i, poc després, l’oncle va morir d’una pedrada. Durant els dies, següents els francesos van patir grans pèrdues intentant recuperar-ne els cossos.
 
A més, s’han pogut identificar els escuts dels Cardona, Anglesola, Entença i Montornès, així com, a la banda dels enemics, l'escut reial de França, el del duc de Borgonya i el de Carles de Valois. També hi apareix la Torre Gironella adossada al palau episcopal gironí.
 
Paral·lelament a la restitució de les pintures murals, s’ha museïtzat l’interior de la Col·legiata amb l’objectiu d’explicar als visitants la història de l’edifici i els elements arquitectònics més destacats de la que és considerada l’obra mestra de l’arquitectura catalana del segle XI i un referent internacional del primer romànic. S’hi ha instal·lat diversos mòduls amb informació històrica de l’edifici i un audiovisual que explica el procés de restitució de les pintures murals de la galilea.
 
 
Podeu accedir al vídeo sobre el procés d’instal·lació de la reproducció de les pintures a la Col·legiata de Sant Vicens de Cardona a l'enllaç següent: https://youtu.be/nm0PS1PyYmc



Departament/s

Cercador

Cercador

Destaquem

Departament