Twitter   Facebook   Delicious   Yahoo  
Enllaçar | Imprimir

El conseller Santi Vila presenta la museïtzació i la restauració de les pintures rupestres de Capçanes

  • El projecte ha permès recuperar la lectura de les figures i documentar-ne de noves, amb una nova interpretació de l’escena pintada
  • El terme de Capçanes té la concentració de pintures rupestres més gran de Catalunya

El conseller de Cultura, Santi Vila, ha presentat avui les actuacions dutes a terme al conjunt de pintures rupestres de Capçanes, al Priorat. Les intervencions, promogudes pel Departament de Cultura amb la col·laboració de l’Ajuntament de Capçanes, s’han realitzat en els darrers mesos i han tingut com a objectiu protegir, conservar i difondre 9 conjunts de pintures rupestres descoberts l’any 2014.
 
Entre les actuacions destaca la recuperació, l’any 2016, del toro de Parellada III, la figura animal més gran documentada a Catalunya, que mesura més de 50 cm, i de l’escena de la Vall II, coneguda com “La matança”. Els treballs realitzats han permès recuperar la lectura de les figures que anteriorment no s’apreciaven bé; la documentació de 6 nous arquers, i una nova explicació de l’escena pintada. També s’ha recuperat i consolidat un gran cérvol i una figura humana de l’Abric de la Vall I.
 
Les tasques de recuperació es van iniciar el 2014, any de la descoberta de les pintures. Entre les accions realitzades hi ha l’aixecament topogràfic i la documentació dels abrics i dels barrancs de la Vall i Parellada, que ha permès conèixer i entendre el perquè de la concentració de pintures en els barrancs i de la seva ubicació. Entre les actuacions al conjunt, s’ha dut a terme l’estudi i identificació de les patologies que afectaven la conservació de les pintures, feina que ha permès disposar d’un mapa d’alteracions i problemàtiques, així com elaborar un pla ordenat i coherent de restauració i consolidació per a cada un dels conjunts de pintures rupestres.
 
S’han dut a terme actuacions de conservació i consolidació dels suports als dos conjunts de pintures rupestres. En aquest sentit, s’han tancat, per tal de protegir-los, 7 conjunts de pintures rupestres (Parellada I, Parellada II, III i IV i la Vall I, II i III). Amb aquesta actuació es garanteix una millor protecció de les pintures i de la gestió de visites concertades i guiades des del Ajuntament de Capçanes. Com a mesures preventives, s’han netejat i desbrossat els terrenys afectats pels tancaments de protecció i s’ha recuperat el camí que permetrà un bon accés a les pintures. També s’ha instal·lat plafons informatius a cada un dels tancaments i panells específics per a cada un dels conjunts.
 
El terme de Capçanes té la concentració de pintures rupestres més gran de Catalunya, amb 19 conjunts identificats, concentrats en un espai força reduït, en dos barrancs principals on la separació màxima entre conjunts és de 3 km i la de proximitat és de 15 m i 20 m. Els deu primers conjunts es van localitzar en abrics rocosos el 2006 i es van documentar l’any 2008.
 
La majoria dels conjunts de pintures rupestres de Catalunya han estat identificats en els darrers anys a la comarca del Priorat: 43 conjunts d’un total de 120 documentats a tot el territori. És a dir, en aquesta comarca s’hi localitza una tercera part de tota la pintura rupestre coneguda a Catalunya.
 
Protecció del patrimoni cultural
L’actuació de Capçanes forma part de la protecció patrimonial que, des del 1985, fa el Departament de Cultura, a través del Servei d’Arqueologia i Paleontologia, sobre els conjunts de pintures rupestres de Catalunya. Aquesta línia de treball, anomenada “Corpus de Pintures Rupestres de Catalunya” es va iniciar amb les pintures de la Roca dels Moros del Cogul i consisteix en elaborar un tractament integral dels jaciments amb pintures rupestres.
 
Entre els anys 1986 i 1989 es van documentar exhaustivament tots els conjunts de pintures rupestres coneguts fins al moment. Com a mètode de treball per a la seva realització, es van agrupar tots els conjunts coneguts en tres grans àrees geogràfiques: Conca del Segre, Àrea Central i Meridional i Terres de l’Ebre. Posteriorment, el desembre de 1998, la UNESCO va incloure a la llista de Patrimoni Mundial totes les pintures rupestres conegudes i documentades a Catalunya juntament amb les comunitats autònomes d’Aragó, València, Múrcia, Andalusia i Castella la Manxa, sota la denominació de “Art Rupestre de l’Arc Mediterrani de la Península Ibèrica”.
 
El “Corpus de Pintures Rupestres de Catalunya” comporta bàsicament quatre blocs de treball en el tractament de les pintures rupestres: la documentació exhaustiva dels conjunts; la protecció legal i física amb la millora de tancaments antics; la realització de nous tancaments de protecció o l’execució d’actuacions contra incendis; la realització de projectes de recerca sobre els factors que incideixen en l’estabilitat dels abrics i de les pintures, i la difusió mitjançant la creació de Centres d’Interpretació, adequació de jaciments per a la visita i la recuperació de la lectura dels panells pintats.
 
 
 
 
 



Cercador

Cercador

Destaquem

Departament

  • Titular
    Lluís Puig i Gordi