Twitter   Facebook   Delicious   Yahoo  
Enllaçar | Imprimir

S'obre al públic el nou espai de promoció del patrimoni català, 'Palau Moja. The Catalan Heritage House'

  • La història de Catalunya està dividida en 11 períodes, 11 icones representatives i 8 grups de peces per mostrar la riquesa patrimonial del país
  • L’espai es posa en funcionament amb una oferta informativa de 199 espais patrimonials i més de 200 productes de turisme cultural a la venda
  • Compta amb la primera oficina de turisme oficial de la Generalitat de Catalunya especialitzada en patrimoni cultural
 

Aquest matí s’ha obert al públic Palau Moja. The Catalan Heritage House, el nou espai de promoció del patrimoni cultural, material i immaterial de Catalunya, ubicat al cor de la Rambla. Un instrument de difusió i un espai de comercialització dels recursos del patrimoni cultural català que vol esdevenir el punt de referència a Barcelona per als ciutadans i els visitants que estiguin interessats en la cultura i el patrimoni de Catalunya en totes les seves vessants i manifestacions.
 
Es tracta d’un espai viu, en constant transformació i del tot innovador, sense cap referent internacional. El projecte, desenvolupat per l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural del Departament de Cultura i l’empresa guanyadora del concurs públic d’explotació de l’espai, Advanced Leisure Services, té com a objectiu mostrar  i  explicar  el  patrimoni  cultural  de Catalunya  en  un  entorn  atractiu  per  al  visitant,  aprofitant la seva ubicació privilegiada al cor de la Rambla.
 
Durant la presentació de l’espai que ha tingut lloc aquest matí, Àlex Susanna, director de l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural, ha apuntat que per tal que el Palau Moja esdevingui aquest gran aparador del patrimoni, cal que tots els qui el gestionin, siguin públics o privats, se’l sentin seu i l’aprofitin per difondre i vendre els seus productes. “Perseguim l’objectiu que aquest espai serveixi de ‘centrifugadora’ que redistribueixi un percentatge cada vegada més important dels visitants nacionals i internacionals cap al nostre territori”.
 
La Rambla de Barcelona i el carrer de la Portaferrissa són dos indrets privilegiats de la ciutat pels quals diàriament transiten milers de persones. La voluntat és, doncs, que els gestors utilitzin aquest espai per donar a conèixer les seves propostes: experiències patrimonials a l’oficina d’informació, per mostrar alguna de les seves peces i oferir els seus fullets a l’espai de botiga i promoció, etc. La feina de l’espai Palau Moja comença amb la suma de les propostes de tot el patrimoni català i la voluntat d’esdevenir l’autèntic aparador del patrimoni català.
 
A la presentació també hi ha assistit Àngel Díaz, president d’Advanced Leisure Services, empresa que explotarà l’espai, i Xavier Espasa, director de l’Agència Catalana de Turisme, el qual ha destacat que “aquest és un projecte de país per ensenyar la cultura d’una manera diferent en un lloc privilegiat, des d’on arribar per capil·laritat a tots els visitants de la ciutat i a tot el territori cultural català”.
 
La informació que ofereix sobre el patrimoni té dues vessants. Una més general, de caràcter promocional, adreçada al turisme que passa uns dies a Catalunya, i que vol incrementar el coneixement que aquest públic té  sobre el país. L’altra, ofereix una informació més específica adreçada al visitant català per tal de fer créixer el seu coneixement vers el patrimoni i de les possibilitats de visita que ofereix. Actualment, Palau Moja té inventariat en els seus sistemes d’informació 199 espais patrimonials. Un catàleg que s’anirà ampliant progressivament.
 
En aquest sentit, s’ha elaborat un relat històric i artístic que articula el patrimoni del país des dels orígens fins a la contemporaneïtat, a través d’11 icones representatives i set “joies dels museus catalans” que mostren la riquesa patrimonial del país i que han estat seleccionades en base a la seva significació històrica, el seu potencial turístic i la diversitat territorial. Periòdicament, es renovaran per donar cabuda a l’immens patrimoni conservat.
 
La instal·lació s’organitza en 3 espais que es complementen i interaccionen entre ells sota una mateixa concepció comunicativa i expositiva.
 
L’espai principal és el de promoció i compra de productes patrimonials on s’il·lustra tot aquest relat de la història de Catalunya. Cadascun dels períodes històrics està presidit per la seva icona d’identificació i un mapa de Catalunya on es destaquen altres espais patrimonials. Mitjançant les noves tecnologies, qualsevol visitant pot accedir a un coneixement molt més aprofundit i més detallat d’aquests espais patrimonials i comprar productes vinculats als períodes històrics: artesania, gastronomia, literatura, música, vins i licors, dolços, objectes de disseny i marxandatge.
 
El segon espai és de degustació gastronòmica, on el visitant podrà tastar allò que ha comprat i comprar allò que ha tastat amb l’objectiu que tingui una experiència completa. La carta gastronòmica es basa en platerets que permeten degustar el patrimoni gastronòmic a base de productes sans i de proximitat i compta amb una carta de vins amb 9 denominacions d’origen.
 
Palau Moja disposa d’un tercer espai, clau per entendre la globalitat del projecte: una oficina de turisme especialitzada en patrimoni cultural, una nova categoria que passa a formar part del catàleg d’oficines de turisme oficial de l’Agència Catalana de Turisme de la Generalitat de Catalunya. Més enllà d’informar als visitants, l’espai d’informació té com a principal objectiu vendre productes turístics associats al patrimoni cultural i esdevenir el nexe d’unió entre els agents gestors del patrimoni i el turisme.
 
Aquest darrer espai és important en tant que el projecte té la voluntat de fer de mitjancer entre el sector turístic i el sector patrimonial, dos sectors que, tradicionalment, han treballat per separat però que es necessiten mútuament. En aquest sentit, l’èxit de la iniciativa dependrà tant de l’interès que generi entre el públic com del fet que serveixi d’estímul  per convertir les visites als espais patrimonials en productes turístics atractius, i que el Palau Moja sigui un aparador per donar-los a conèixer.
 
Palau Moja també aspira a ajudar a millorar l’oferta de la Rambla, oferint una proposta de qualitat. Periòdicament, es programaran presentacions i activitats diverses. La primera, la propera Nit dels Museus, durant la qual qui s’apropi al l’espai podrà gaudir de l’experiència de veure la recreació que s’ha fet en 3D d’Ullastret.



Departament/s

Cercador

Cercador

Destaquem

Departament

  • Responsable comunicació
    Josep Elias