Twitter   Facebook   Delicious   Yahoo  
Enllaçar | Imprimir

El Departament de Cultura restaura el Retaule Major de Santa Maria d'Arenys de Mar, un de les obres barroques més importants de Catalunya

  • Atribuït a l’escultor vigatà Pau Costa, el Retaule Major de Santa Maria d’Arenys de Mar ha estat objecte, per primera vegada, d’un projecte integral de conservació i restauració al Centre de Restauració de Béns Mobles
  • La restauració ha durat sis mesos i hi ha intervingut un equip de vuit professionals, sota la coordinació del Centre
  • L’actuació ha estat finançada pel Departament de Cultura, l’Ajuntament d’Arenys de Mar i el Bisbat de Girona

Avui es presenta la restauració del Retaule Major de l’església de Santa Maria d’Arenys de Mar, una de les obres barroques més importants de Catalunya. Datat el 1714 i atribuït a l’escultor vigatà Pau Costa, el retaule ha estat objecte, per primera vegada d’un gran projecte integral de conservació i restauració. L’actuació ha estat dirigida per l’equip del Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya (CRBMC), gestionat per l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural, que supervisa el retaule des de l’any 1982, i ha estat finançada pel Departament de Cultura a través de diverses subvencions, per l’Ajuntament d’Arenys de Mar i pel Bisbat de Girona.
 
La presentació de la restauració del Retaule Major de Santa Maria d’Arenys de Mar, que tindrà lloc a les 20.30 hores, comptarà amb la participació del Bisbe, Mons. Francesc Pardo; del director general d’Arxius, Biblioteques, Museus i Patrimoni, Joan Pluma; de l’equip de restauradors del CRBMC i de l’alcalde d’Arenys de Mar, Estanis Fors.
 
El Retaule Major de l’Església de Santa Maria d’Arenys de Mar s’atribueix a l’escultor vigatà Pau Costa, tot i que la dauradura i la policromia del retaule, processos de complexitat tècnica elevada, són obra d’Erasme Vinyals. La dauradura es va fer amb or laminat de 24 quirats, tal com indica el contracte, que encara es conserva, i la policromia amb pigments i oli de llinosa, unes tècniques fetes amb molta cura, en què es combinen els estofats i els llamats, i donen uns resultats d’excel·lent qualitat que el fan digne de ser un dels més importants retaules barrocs del panorama historicoartístic català.
 
Estat de conservació
L’estat de conservació del retaule ve marcat per la pròpia història de la peça i per les diverses intervencions que s’hi han fet els darrers anys. Durant la guerra civil, algunes parts del retaule original es van trencar, es van treure, i es van substituir gradualment per unes peces noves durant l’últim quart del segle XX. Aquestes substitucions, malgrat tractar-se de reproduccions de les escultures i decoracions originals,  són d’escultors i artistes diferents, i reflecteixen la diferència de qualitat amb la part original. Sembla ser també d’aquesta època, una capa de repintades a l’oli que s’han trobat sobre les carnacions, aplicada per igualar el to de les escultures noves amb les originals.
 
Una de les causes que ha provocat la degradació de la capa pictòrica original és el fet que durant anys, i a causa de la devoció del poble d’Arenys al seu patró, sant Roc, el retaule s’omplia totalment d’espelmes. Aquest fet va perjudicar certes zones de policromia i es van originar pèrdues irrecuperables.
 
Des de l’any 1982, el retaule està sota la supervisió dels tècnics conservadors i restauradors del CRBMC, des d’on sempre s’ha fet èmfasi a conservar el suport i l’estructura en bon estat, per fer front al fort atac d’insectes xilòfags i tèrmits que va patir durant anys.
 
Entre els anys 1990 i 1995 es van fer, a més, intervencions de conservació curativa, destinades a la fixació de la policromia i de les dauradures en perill de despreniment; es va retirar la pols i la brutícia superficials i es va procurar garantir la reincidència de l’atac dels insectes.  
 
Igualment, els vernissos envellits i les repintades aplicades en intervencions anteriors limitaven l’apreciació de l’obra en tota la seva esplendor original.
 
Intervenció de conservació i restauració
La intervenció que ara es presenta, feta entre finals de 2014 i principis de 2015, s’ha dut a terme en dues fases: una primera de neteja superficial, i una segona de retirada de repintades i vernissos envellits. Gràcies a una bastida de disset metres d’alçada, s’ha pogut arribar a tots els racons del retaule i documentar amb fotografies tot el procés i els treballs.
 
Durant la primera fase -que va tenir lloc entre l’octubre i el desembre de 2014-, es va fer una intervenció de neteja superficial; una actuació per preservar el moble de l’atac dels insectes xilòfags, i la fixació i la consolidació dels elements mòbils o despresos. A més d’una aspiració profunda, per les dues cares del retaule, es va fer un décrassage, una neteja superficial aquosa, que va permetre eliminar la pols més adherida de la superfície de la capa pictòrica, de carnacions, vestimenta i de les parts amb dauradura. El marbre i les parts de les fornícules, sense dauradura, es van netejar també mecànicament i es va aprofitar l’actuació per retirar la cera superficial de tot el retaule, amb un aparell d’aire calent.
 
A mesura que s’avançava en aquesta primera fase, es va veure que el retaule tenia diverses capes de vernissos de diferents èpoques, oxidades, molt envellides i sobreposades sobre restes de cera i brutícia. A més, durant les primeres proves de retirada de vernís, es va veure que les carnacions d’escultures i relleus tenien unes repintades a l’oli que tapaven la policromia original per complet, la qual es troba en bon estat de conservació.
 
Davant d’aquests resultats, i després de les pertinents analítiques fetes en el laboratori del CRBMC, es va arribar a la conclusió que calia fer una segona fase d’intervenció, per poder així eliminar el vernís i la policromia no original, i retornar al retaule la seva resplendor original. El gener de 2015, es va començar la segona fase, marcada per aquesta neteja de vernissos sintètics i per l’eliminació de restes de cera, entre capes de vernís i repintades sobre les carnacions originals.
 
Acabada aquesta segona fase, s’ha eliminat tot el cablejat elèctric i els focus de l’antiga il·luminació, que es trobaven instal·lats per  tot retaule, ja que feia perillar la seva conservació. En el seu lloc, s’hi ha col·locat una il·luminació externa, especial per a aquest tipus de patrimoni artístic.
 
 



Departament/s

Cercador

Cercador

Destaquem

Departament

  • Responsable comunicació
    Josep Elias