Twitter   Facebook   Delicious   Yahoo  
Enllaçar | Imprimir

El Consorci Patrimoni Mundial de la Vall de Boí i el MNAC col·laboraran per primera vegada per impulsar conjuntament el patrimoni romànic

  • Ambdues institucions signen un conveni que preveu la reproducció de les pintures de Santa Maria de Taüll; l’assessorament científic i tècnic per part dels professionals del MNAC a les activitats i projectes que desenvolupi el Consorci; i una política conjunta de promoció
 
  • L’acord també preveu la creació d’una Comissió de coordinació permanent i una Comissió mixta de seguiment
 
  • Les esglésies de la Vall de Boí constitueixen un dels conjunts més singulars del romànic català. Vuit d’elles van ser declarades Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO l’any 2000
 
 

El Consorci Patrimoni Mundial de la Vall de Boí i el Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) han signat un conveni mitjançant el qual ambdues institucions col·laboraran per primera vegada per impulsar conjuntament el patrimoni romànic. Aquest acord permet establir un marc de col·laboració i cooperació per promoure i difondre projectes comuns entre ambdues institucions.
 
Han signat el conveni el conseller de Cultura, Ferran Mascarell, en qualitat de president del Consorci Patrimoni Mundial de la Vall de Boí; i el president del MNAC, Miquel Roca.
 
El conseller Mascarell ha destacat la importància de la signatura del conveni: “Fa sis mesos  vam decidir que era imperdonable que no hi hagués relació entre el MNAC i el Consorci Patrimoni Mundial de la Vall de Boí. Sis mesos després el conveni està signat”. “Som un país i això s’expressa fent notar les coresponsabilitats. Avui es nota que som un país perquè una institució cultural i un consorci que gestiona patrimoni, col·laboren per posar en valor un dels nostres grans patrimonis amb les millors garanties”, ha afegit.
 
Mascarell ha ressaltat el pes del patrimoni català: “Tenim un extraordinari patrimoni. Seria bo que els ciutadans tinguessin ficat al cap tot el que representa el patrimoni romànic i el que suposa de construcció del nostre país. Aquest itinerari mental hauria d’estar a la ment de tots els ciutadans de Catalunya”.
 
El president del MNAC, Miquel Roca, ha destacat la importància de l’art romànic en la cultura de Catalunya: “El MNAC es dipositari de la millor col·lecció de romànic i això ens obliga a molt. Per la via de presentar l’art romànic davant del món hem de posar en valor la gent, el paisatge, i el territori que l’han fet possible. Anem a treballar perquè això sigui l’inici d’una gran col·laboració. La crisi ens colpeja a tots però no es excusa per no fer el que s’ha de fer. Hem de fer que els catalans se sentin orgullosos del seu romànic i que aquest es conegui al món. Això només depèn de nosaltres”.
 
L’alcalde de la Vall de Boí, Joan Perelada, ha valorat la signatura de l’acord en el context actual: “Agraïm l’esforç del Departament de Cultura i del MNAC en aquest moment, que és difícil però que, amb la voluntat amb què estem fent aquest acord, ens en sortirem segur”.
 
 
Entre les mesures previstes dins el conveni hi ha la reproducció de les pintures de Santa Maria de Taüll, actualment exposades al MNAC; l’assessorament científic i tècnic per part dels professionals del MNAC a les activitats i projectes que desenvolupi el Consorci; i l’impuls d’una política conjunta de promoció orientada al coneixement del patrimoni artístic comú a través de la vinculació entre les pàgines web d’ambdues institucions i la distribució recíproca dels elements de comunicació i difusió.
 
Per tal d’assolir els seus objectius, el conveni preveu la creació d’una Comissió de coordinació permanent i una Comissió mixta de seguiment que seguirà l’evolució de cada projecte concret que es posi en marxa.
 
La Comissió de coordinació permanent té com a objectius establir línies d’actuació, canalitzar la informació entre ambdues entitats i fer el seguiment de les actuacions. Està composada, per part del MNAC, per Josep M. Carreté (administrador) i Jordi Camps (conservador en cap de la col·lecció d’art romànic); i per part del Consorci Patrimoni Mundial de la Vall de Boí, per Anna Monsó i Cristina Castellà, tècniques del Centre del Romànic de la Vall de Boí, i Montse Señís, tècnica del Patronat de la Vall de Boí.
 
D’altra banda, la Comissió mixta de seguiment té entre els seus objectius planificar, fomentar, supervisar i avaluar els programes i accions que s’emprenen en el marc del conveni; i vetllar pel compliment dels acords establerts dins el conveni. Estarà formada pels membres de la Comissió de Coordinació Permanent.
 
L’art romànic de la Vall de Boí
 
Les esglésies de la Vall de Boí constitueixen un dels conjunts més singulars del romànic català. La seva excepcionalitat va comportar que vuit d’elles fossin declarades Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO l’any 2000.
 
Les esglésies van ser construïdes entre els segles XI, XII i XIII en una època de prosperitat a les valls de l’Alta Ribagorça. Les construccions són de plantes senzilles i materials provinents del mateix Pirineu. S’engloben dins de l’anomenat primer romànic, que presenta molts trets en comú amb l’arquitectura de la Llombardia. 
 
L’església de Sant Climent de Taüll inclou un conjunt d’abast universal, amb les pintures murals conservades, en part al MNAC, en part in situ, on destaca el cèlebre Pantocràtor.
 
 
El Consorci Patrimoni Mundial de la Vall de Boí
 
El Consorci Patrimoni Mundial de la Vall de Boí és l’entitat encarregada de la gestió del conjunt d’esglésies romàniques de la Vall de Boí, declarades Patrimoni Mundial de la Humanitat l’any 2000 per la UNESCO. Formen part d'aquest Consorci:
 
•      La Generalitat de Catalunya (3 representants a la Junta de Govern)
•      La Diputació de Lleida (2 representants)
•      El Consell Comarcal de l’Alta Ribagorça (1 representant)
•      L'Ajuntament de la Vall de Boí (1 representant)
•      Els bisbats d'Urgell i de Lleida (1 representant)
 
El Consorci Patrimoni Mundial de la Vall de Boí gestiona les esglésies següents: Sant Climent       , Nativitat, Sant Joan Cardet, Santa Eulàlia, Sant Quirc, Sant Feliu, l’Assumpció de Cóll, Santa Maria de Taüll.
 
 
 
El Museu Nacional d’Art de Catalunya
 
El MNAC té la missió d'explicar un discurs global de l'art català, des del romànic fins a mitjan segle XX. El MNAC comprèn totes les arts (escultura, pintura, arts de l'objecte, dibuixos, gravats, cartells, col·lecció de fotografia i col·lecció de numismàtica).
 
El museu disposa entre els seus fons de conjunts i d’objectes d’art romànic procedents d’esglésies de la Vall de Boí. La col·lecció d’Art Romànic del MNAC és una de les més emblemàtiques del Museu i conserva entre els seus fons un dels millors conjunts de pintura mural del món. Està integrada per obres dels segles XI, XII i XIII, entre les quals destaca l’excepcional sèrie de conjunts de pintura mural, única al món.  Les pintures, procedents en gran part de les esglésies romàniques dels Pirineus, van ser comprades i traslladades al MNAC majoritàriament, entre 1919 i 1923 per evitar-ne l’exportació. La col·lecció inclou fons de pintura sobre taula –el conjunt més nombrós i antic de l’Europa romànica–, de talla en fusta, escultura en pedra i orfebreria.
 
Entre els objectius de l’equip científic i tècnic que dirigeix la Col·lecció d’Art Romànic hi destaca la missió de difondre i ampliar el coneixement d’aquest fons excepcional a escala  nacional i internacional. A tal fi, el MNAC promou les relacions de cooperació amb d’altres museus, així com amb universitats, centres d’investigació i institucions culturals que comparteixin el mateix esperit d’investigació i de promoció de l’art romànic arreu del món.
 
Les obres més importants de la col·lecció són les pintures de Sant Climent de Taüll i les de Santa Maria de Taüll, i el conjunt de Sixena, corresponent a l’art del 1.200, és el més avançat cronològicament.
 



Departament/s

Cercador

Cercador

Destaquem

Departament

  • Responsable comunicació
    Josep Elias