Twitter   Facebook   Delicious   Yahoo  
Enllaçar | Imprimir

El Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya (CRBMC) restaura el retaule gòtic del Museu del Vi de Vilafranca del Penedès

  • Dissabte, dia 30, es presentarà la restauració del Retaule a la capella de Sant Pelegrí de Vilafranca del Penedès en un acte que forma part de la celebració del 30è aniversari del CRBMC
  • Els treballs de conservació–restauració han permès recuperar l’esplendor de la paleta del seu autor, un artista proper al cercle de l’Escola de Tarragona
  • Es tracta d’un retaule gòtic d’origen desconegut, amb la particularitat que a la base del tron hi ha una inscripció en la qual s’indica que el retaule fou pintat el 1459. Les seves dimensions són de 198 x 182 x 10 cm.

El Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya (CRBMC) del Departament de Cultura ha restaurat el retaule de la Mare de Déu que s’exhibeix des de 1940 a VINSEUM Museu de la Cultura del Vi de Vilafranca del Penedès. Es tracta d’un retaule gòtic d’origen desconegut amb la particularitat que a la base del tron hi ha una inscripció en la qual s’indica que va ser pintat el 1459.
 
Aquest dissabte, 30 de juny, a les 19.00 hores es presentarà la restauració del retaule a la capella de Sant Pelegrí, on s’ubicarà de manera provisional mentre duren les obres del Museu. La presentació es farà a través de quatre xerrades: “La història moderna del retaule”, a càrrec de Xavies Fornos, director de VINSEUM: “La intervenció de conservació–restauració duta a terme al CRBMC”, a càrrec de Vicky Homedes, conservadora-restauradora, especialitzada en pintura; “Un estudi científic dels pigments”, amb Nati Salvadó i Salvador Butí, del Grup de Recerca en Anàlisi de Materials de Patrimoni Cultural de la UPC, i “El context històric” a càrrec de l’especialista en pintura gòtica catalana, Sergio Ruiz.
 
Aquesta presentació s’inclou dins els actes de celebració del 30è aniversari del Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya.
 
Descripció de l’obra i l’autoria
 
El retaule, que té unes dimensions de 198 x 182 x 10 cm, s’articula en tres carrers i predel·la. El conjunt és presidit per la imatge entronitzada de la Mare de Déu, a sobre, el Calvari tanca el carrer central. Els carrers laterals, junt al plafó superior, estan dedicats als fets relacionats amb la mort de Maria.
 
L’estructura del retaule és l’anomenada “de pastera”  (creu en aspa o creu de sant  Andreu). És un reforç tradicional en la construcció de retaules medievals a la Corona d’Aragó, que ve directament influenciat per la tradició italiana.  Es disposen els travessers  en diagonal i es creuen al mig. Està format per sis posts verticals i sis travessers (tres originals i tres de nous). La unió de les taules és fa per encolat a cantell viu i estan reforçades amb tela de lli. Segons es pot observar, la predel·la es va serrar, separant-la dels carrers del retaule, i més endavant s’hi va tornar a afegir.
 
Tot i que no es coneix l’autor del retaule, la historiografia el situa proper al cercle de Mateu Ortoneda, de l’Escola de Tarragona.
 
El Retaule de la Mare de Déu, conservat a VINSEUM Museu de les Cultures del Vi de Catalunya,  té una procedència desconeguda. Va ser adquirit per Pau Milà i Fontanals per ornamentar la capella del panteó familiar, al cementiri de Vilafranca del Penedès, des d’on passà a l’església de la Santíssima Trinitat. Posteriorment, a causa de la Guerra Civil, va ser desplaçat a diversos magatzems provisionals i en un dels museus provisionals del govern republicà fins que es va ubicar al Museu el 1940.
 
Procés de conservació–restauració
 
El fet que el retaule hagués passat uns quants anys dins una capella del cementiri amb excés d’humitat, i els diferents desplaçaments que havia patit van aconsellar fer-hi una primera intervenció de restauració l’any 1954 que va anar a càrrec del  restaurador italià Arturo Cividini.
 
A nivell de superfície pictòrica, el retaule presentava moltes repintades i la gamma cromàtica tenia força alteracions que, en part, afectaven la seva lectura visual estètica.
 
El procés de restauració que s’ha dut a terme comença amb la fixació de la policromia en perill de despreniment i l’estabilització del suport de fusta, amb una neteja i desinsectació.
 
L’element, però, més destacat ha estat la neteja de la capa pictòrica amb l’eliminació sistemàtica de les repintades que afectaven la zona del camper, la del pis superior i diverses escenes de la vida de la Verge —sobretot el mantell de la Verge de l’escena principal.
 
Tota la intervenció de restauració ha anat acompanyada d’un extens estudi de la peça, amb tècniques d’examen diverses com la fotografia amb llum difusa, la fotografia ultraviolada i la reflectografia de raigs infraroigs. També s’han fet extraccions de mostres per a les anàlisis fisicoquímiques de pigments i capes superficials, per part de tècnics de la Universitat Politècnica de Catalunya–UPC.
 
El resultat final ha estat la recuperació de la lectura visual de la superfície policromada original del segle XV.



Departament/s

Cercador

Cercador

Destaquem

Departament

  • Responsable comunicació
    Josep Elias