Twitter   Facebook   Delicious   Yahoo  
Enllaçar | Imprimir

El Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya (CRBMC) restaura les pintures murals barroques de l'antiga abadia de Santa Maria de Gerri de la Sal

·        El CRBMC restaura la decoració mural barroca de la Sala Capitular de la Col·legiata de Santa Maria, de Gerri de la Sal, al Pallar Sobirà, que pertany al bisbat d’Urgell
 
·        Les pintures murals ocupen 450 m2, són de temàtica religiosa i combinen trets decoratius, figuratius i al·legòrics
 
·        La intervenció s’ha centrat bàsicament en la fixació de la pintura i l’adhesió dels morters al mur, prèvia neteja de la brutícia acumulada superficialment
 
 
 
El Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya (CRBMC) ha restaurat les pintures murals barroques de les tres estances que formen la Sala Capitular de la col·legiata de Santa Maria de Gerri de la Sal (Pallars Sobirà). La intervenció s’ha centrat bàsicament en la fixació de la pintura i l’adhesió dels morters al mur, prèvia neteja de la brutícia acumulada superficialment. La restauració ha tingut un cost de 18.000 € dels quals el Departament de Cultura n’ha aportat el 70% i el Bisbat d’Urgell, propietari de l’edifici, el 30% restant.
 
L'antiga abadia de Santa Maria de Gerri de la Sal és un edifici de planta basilical de tres naus, amb tres absis, que conserva part de l’estructura de la construcció del segle XII. El conjunt està precedit d’un atri i la capçalera està emmarcada a llevant per un cambril i per la sala capitular, fruit d’un afegit del segle XVIII.
 
La sala capitular està decorada amb pintura mural al tremp d’època barroca, de gran interès artístic i històric, del qual es desconeix l’autoria. La temàtica és religiosa, però combina trets decoratius, figuratius i al·legòrics amb un alt grau de simbolisme.
 
Les escenes s’emmarquen en els espais arquitectònics creats físicament: cambril, voltes, arquivoltes, timpans, cúpula, petxines i sostre de la llanterna, així com en els paraments llisos on es tanquen els espais amb motius decoratius com garlandes i orles que tanquen de manera il·lusionista les escenes representades. Les pintures ocupen una superfície de quasi 450 m2.
 
 
 
El procés de conservació-restauració
 
Les pintures murals estan fetes al tremp de cola sobre guix. Amb aquesta tècnica, el pigment es barreja amb aigua i cola, i s’aplica directament sobre la paret de guix, seguint un dibuix que s’ha dissenyat prèviament.
 
Les pintures presentaven un greu estat de deteriorament abans de la intervenció. La fragilitat del material pictòric usat i les condicions arquitectòniques havien provocat la degradació i la pèrdua aproximada del 50% de pintura original.
 
En aquesta primera actuació, l’objectiu principal ha estat estabilitzar i consolidar els materials compositius (pintura mural i morters de guix i calç) a fi d’aturar la degradació i la pèrdua de pintura original, causades bàsicament per la filtració d’aigua, tant pluvial com per capil·laritat. En la segona fase s’insistirà en la neteja i es farà la presentació final amb la consegüent reintegració cromàtica.
 
Aquesta intervenció s’ha dut a terme una vegada finalitzada la restauració de l’edifici, la qual ha permès l’adequació del teulat i l’estabilització ambiental de les estances de la Sala Capitular.
 
 
 
 
 
 


Departament/s

Cercador

Cercador

Destaquem

Departament

  • Responsable comunicació
    Josep Elias