Twitter   Facebook   Delicious   Yahoo  
Enllaçar | Imprimir

Catalunya presenta a Brussel·les una exposició per reforçar el paper de les regions europees en la defensa dels drets dels consumidors

 

  • El conseller d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural, Josep Maria Pelegrí, acompanyat del director de l’Agència Catalana del Consum del Departament d’Empresa i Ocupació, Alfons Conesa, i del delegat del Govern de la Generalitat de Catalunya davant la UE, Joan Prat, ha presidit l’acte d’inauguració de l’exposició “CONSUM-PUNT DE TROBADA” a l’Espai Catalunya Europa de la Delegació del Govern davant la UE a Brussel·les. 

 

  • L’exposició pretén convertir Catalunya en un referent a la UE en la protecció de les persones consumidores.
 
  • Aquesta és una aposta ferma per potenciar el paper dels organismes regionals i locals recolzada en la participació activa de l’Agència Catalana del Consum en la xarxa de consum sostenible interregional NEPIM.
 
 
Coincidint amb la celebració de la conferència anual de la DG Salut i Consumidors de la CE, European Consumer Summit 2012, el conseller d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural, Josep Maria Pelegrí, acompanyat del director de l’Agència Catalana del Consum (ACC) del Departament d’Empresa i Ocupació, Alfons Conesa, i del delegat del Govern de la Generalitat davant la UE, Joan Prat, ha presidit avui l’acte d’inauguració de l’exposició “CONSUM - PUNT DE TROBADA” a l’Espai Catalunya Europa de la Delegació del Govern davant la UE. 
 
En el marc de la inauguració, el conseller d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural, Josep Maria Pelegrí, ha destacat que “la fortalesa del nostre sector agroalimentari es basa en la constant adequació als reptes que ens posen els consumidors i l’entorn, per això hem situat al capdavant de la nostra producció, la traçabilitat com a element essencial per garantir el consum d’aliments de manera segura i amb totes les garanties, però també d’una manera gustosa, saludable i respectuosa”.
 
L’exposició, que dibuixa un recorregut dividit en cinc zones interactives, ofereix al visitant la possibilitat de conèixer l’estructura del consum a Catalunya, un model que protegeix i garanteix la seguretat de les persones consumidores i que s’ha vist reforçat amb el Codi de Consum de Catalunya.
 
L’exposició permet al visitant descobrir quins són els seus drets i deures com a persona consumidora, i intenta potenciar el vessant més crític, reflexiu, responsable i sostenible en el consum, amb l’objectiu d’educar al consumidor i aconseguir la seva autosuficiència en les relacions de consum.
 
Actualment, el model de consum de Catalunya és considerat com un dels millors models d’Europa i per això, pretén esdevenir un referent en la protecció de les persones consumidores per a la resta de regions comunitàries. Així doncs, amb aquesta mostra es donen a conèixer als representants dels Estats membres i de les diferents regions d’Europa les competències i funcions dels organismes de consum a Catalunya i alguns dels puntals que n’asseguren l’èxit, com l’aplicació efectiva de la normativa territorial i comunitària per a la protecció dels consumidors i la gestió de la seguretat dels productes, entre d’altres.
 
A més, aquesta exposició reivindica el paper dels organismes de regions europees com Catalunya en les polítiques comunitàries en matèria de consum. En aquest sentit, des de 2009, la Generalitat de Catalunya, a través de l’Agència Catalana del Consum (ACC) del Departament d’Empresa i Ocupació, lidera la NEPIM (Network for the Promotion of Sustainable Consumption in European Regions), una associació internacional d’organitzacions de consumidors regionals que treballa en temes relacionats amb el consum a la Unió Europea per transmetre “millors pràctiques” en els àmbits de la sostenibilitat i els drets dels consumidors.
 
A través d’aquesta xarxa, actualment presidida pel director de l’Agència Catalana del Consum (ACC), Alfons Conesa, es potencia l’intercanvi d’informació sobre projectes innovadors de les regions respectives i es gestionen per poder arribar a desenvolupar-los i aconseguir augmentar la presència i poder de decisió de les diferents regions i ens locals en matèria de consum dins l’àmbit comunitari.
 
Actualment conformen la xarxa NEPIM les regions d’Alsàcia, Saarland, Bolzano i Trentino, Toscana, Umbria, Piemonte, Alta Àustria, la Comunitat Germanòfona de Bèlgica, Txèquia i Catalunya.
 
 
Descripció de l’exposició Consum, Punt de Trobada
 
El concepte expositiu es divideix en cinc apartats:
 
CODI DE CONSUM
 
Marc jurídic model
El punt de partida de l’exposició és la presentació del Codi de Consum de Catalunya, un marc jurídic que per primera vegada a Europa recull tota la legislació dispersa en matèria de consum. El visitant, a través d’una activitat interactiva on es simulen situacions de consum reals, pot comprovar com el protegeix la nova legislació.
 
DRETS I DEURES
 
Persones i empreses
En aquesta zona es presenta l’espai d’empreses, part fonamental en les relacions de consum, i es convida al visitant a realitzar, a través d’un programa interactiu, un petit test d’autoavaluació per conèixer el grau de coneixement dels seus drets i deures.
 
 
SEGURETAT DE PRODUCTES
 
La seguretat és cosa de tots
En aquest espai es promou la complicitat de les persones consumidores en els temes de seguretat i, a més, es representen les relacions que s’estableixen entre les autoritats de consum dels diferents països a través de les xarxes internacionals i la participació de Catalunya en aquesta estructura.
 
El visitant pot reflexionar sobre aquests temes a través d’un programa interactiu que mostra una selecció d’objectes i els punts claus dels mateixos on s’ha de parar especial atenció pel què fa la seguretat. A més a més, es presenta una petita mostra de productes retirats amb l’explicació del risc que comportava per a la seguretat de les persones.
 
INFORMACIÓ I FORMACIÓ
 
El consum s’aprèn
En aquest espai es mostren les activitats de l’Agència Catalana del Consum i es fa una visita guiada per dos programes d’informació a les persones consumidores que fan referència a la lectura de les factures dels principals subministraments: aigua, llum i gas i al programa sobre la gestió del pressupost familiar. Precisament, tant formació com informació són dos puntals de la política de consum desenvolupada per l’ACC i així es fa palès en tota l’activitat de l’Escola Catalana del Consum i la comunicació que dur a terme l’agència a través de múltiples canals de comunicació.
 
CONSUM REFLEXIU
 
El consum reflexiu ens beneficia a tots
Tanca l’exposició un vídeo de la tasca que fa la xarxa NEPIM, on es recullen algunes de les iniciatives més representatives dutes a terme per gran part de les regions que formen part de la xarxa.
 
En aquest espai el visitant podrà aprofundir en conceptes tant importants com: consum crític, consum responsable, comerç just, autosuficiència de les persones consumidores, consum sostenible o estalvi energètic, que s’han anat desenvolupant al llard de tota l’exposició.
 
 



Cercador

Cercador

Destaquem

  • Twitter del Govern

    Seguiu @govern per conèixer el dia a dia i els posicionaments polítics de l'executiu

  • Govern transparent

    Web Transparència: Govern, acció pública i gestió dels recursos

Departament